• Anonym (fattar ej)

Ni som gillar 50 Shades - skulle ni vilja ha en Mr Grey?

Allvarligt?

Jag kan förstå att man tänder på sexet, och möjligen på tanken om över- och underordning, men Mr Grey själv?

Han stalkar Ana, förbjuder henne saker och respekterar inte hennes gränser. Hela deras relation inrymmer klara drag av partnervåld, främst psykiskt och sexuellt. Är det inte lite sjukt att tycka en sån man är sexig och åtråvärd. Eller identifierar ni er med Ana som en bekräftelsesökande, osjälvständig och tragisk figur?

• Svar på tråden Ni som gillar 50 Shades - skulle ni vilja ha en Mr Grey?
  • balrog88

Jag tror att många kvinnor tänder på fantasin, snarare än på en verklig Mr Grey. Precis som många kvinnor kan fantisera om att bli våldtagna, men aldrig, aldrig skulle vilja uppleva det i verkligheten.

De som skulle vilja ha en Mr Grey på riktigt behöver nog hjälp, precis som du antyder. Det är väl också dessa kvinnor som löper störst risk att hamna i misshandelsrelationer i verkligheten. Inte de som kanske gillar både böckerna och filmen, MEN kan skilja på fantasi och verklighet.

• Tecum
    Anonym (fattar ej) skrev 2015-02-19 20:27:48 följande:

Allvarligt?

Jag kan förstå att man tänder på sexet, och möjligen på tanken om över- och underordning, men Mr Grey själv?

Han stalkar Ana, förbjuder henne saker och respekterar inte hennes gränser. Hela deras relation inrymmer klara drag av partnervåld, främst psykiskt och sexuellt. Är det inte lite sjukt att tycka en sån man är sexig och åtråvärd. Eller identifierar ni er med Ana som en bekräftelsesökande, osjälvständig och tragisk figur?

Som man kan jag inte annat än hålla med dig. Jag är helt klart förvånad över att så många kvinnor är så förtjusta i boken och filmen. Fantasi eller ej, en sådan hype påverkar och man kan undra hur många aningslösa kvinnor och män som tycker att Anas och Greys förhållande är okej och rentav eftersträvansvärt. Om någon på FL beskrev att deras partner betedde sig som Grey skulle larmet gå och en enhällig kvinnokör skulle ropa psykopat, korsfäst, dumpa, spring!

Kan någon kvinna förklara framgången och varför ni tänder? Har frågat kvinnor i min omgivning men ingen förstår hypen. (Säger de iaf... )  
  • balrog88
    Tecum skrev 2015-02-19 20:47:29 följande:
    Som man kan jag inte annat än hålla med dig. Jag är helt klart förvånad över att så många kvinnor är så förtjusta i boken och filmen. Fantasi eller ej, en sådan hype påverkar och man kan undra hur många aningslösa kvinnor och män som tycker att Anas och Greys förhållande är okej och rentav eftersträvansvärt. Om någon på FL beskrev att deras partner betedde sig som Grey skulle larmet gå och en enhällig kvinnokör skulle ropa psykopat, korsfäst, dumpa, spring!

Kan någon kvinna förklara framgången och varför ni tänder? Har frågat kvinnor i min omgivning men ingen förstår hypen. (Säger de iaf... )  
    Du måste nog fråga dem som är öppna med att de gillar böckerna och filmen. Och böckerna har ju sålt i miljonupplagor, men samtidigt verkar de ha delat upp västvärldens kvinnor i två "läger": De som förstår berättelsens lockelse och de som inte gör det. 50/50 skulle jag gissa.

Antingen har du bara frågat den halva som inte förstår, eller så vill de inte erkänna vad de egentligen tycker.
  • Cecese

Jag har inte sett filmen än men jag gillade böckerna. För min del var det dock inte det sexuella som fångade mitt intresse utan snarare en nyfikenhet på varför Mr Grey blivit som han blivit och vad han varit med om i barndomen. Jag är intresserad av psykologi och hur våra erfarenheter kan påverka oss som människor.  
    Jag skulle inte vilja ha en man som Mr Grey, om jag skulle träffa en sån man skulle jag springa fort. 

Svar på tråden Ni som gillar 50 Shades - skulle ni vilja ha en Mr Grey?