Anonym (fattar ej) skrev 2015-02-19 20:27:48 följande:
Allvarligt?
Jag kan förstå att man tänder på sexet, och möjligen på tanken om över- och underordning, men Mr Grey själv?
Han stalkar Ana, förbjuder henne saker och respekterar inte hennes gränser. Hela deras relation inrymmer klara drag av partnervåld, främst psykiskt och sexuellt. Är det inte lite sjukt att tycka en sån man är sexig och åtråvärd. Eller identifierar ni er med Ana som en bekräftelsesökande, osjälvständig och tragisk figur?
Som man kan jag inte annat än hålla med dig. Jag är helt klart förvånad över att så många kvinnor är så förtjusta i boken och filmen. Fantasi eller ej, en sådan hype påverkar och man kan undra hur många aningslösa kvinnor och män som tycker att Anas och Greys förhållande är okej och rentav eftersträvansvärt. Om någon på FL beskrev att deras partner betedde sig som Grey skulle larmet gå och en enhällig kvinnokör skulle ropa psykopat, korsfäst, dumpa, spring!
Kan någon kvinna förklara framgången och varför ni tänder? Har frågat kvinnor i min omgivning men ingen förstår hypen. (Säger de iaf...

)