• FCBJ

grovmotorik för 5-6 åringar

Vad för grovmotorik ska en 5-6 åring klara av?

Vad kan era 5-6 åringar?

• Svar på tråden grovmotorik för 5-6 åringar
  • Flickan och kråkan

Det beror ju på vad man menar. I den åldern har många barn svårare med koordination, balans etc än äldre barn/vuxna. Det är ju också en övningsfråga. 

• Mrs Okänd
    Flickan och kråkan skrev 2015-02-20 11:22:24 följande:
    Det beror ju på vad man menar. I den åldern har många barn svårare med koordination, balans etc än äldre barn/vuxna. Det är ju också en övningsfråga. 

Men de gör väl inga testar på ex BVC när det gäller grovmotoriken? Eller när är det de ska gå på en linje och hoppa på ett ben, jag minns inte.
  • FCBJ

Tex hoppa på ett ben, spela fotboll och då veta vem man ska ta bollen från och var man ska göra mål, springa på rätt sätt, när man leker jag att man inte bara springer runt i en cirkel utan försöker läsa av de andra vart det ska springa, klättra, göra kullerbytta mm

• FCBJ
    Mrs Okänd skrev 2015-02-20 11:25:58 följande:

Men de gör väl inga testar på ex BVC när det gäller grovmotoriken? Eller när är det de ska gå på en linje och hoppa på ett ben, jag minns inte.

precis. de gjorde inga tester alls.

Har försökt googla på detta men allt handlar bara om bebisars utveckling.
  • Gladhannapanna

Min dotter fyller sex i mars och hon kan det mesta, inte rocka rockring eller hoppa hopprep men det är nog mest för att hon inte provat. Kullerbyttor sedan innan hon fyllde två, cyklar tvåhjuling sedan ett par år, sparkar sparkcykel, åker skridskor, tar fart på gungan. hoppas på ett ben, går balansgång osv. 

• nozpa

Min kompis var på 5 årskontroll för ett par veckor sedan. Barnet skulle hoppa på 1 ben och gå på en rak linje då.

Spela fotboll fick min göra vid 2½.

• Flizus
    Mrs Okänd skrev 2015-02-20 11:25:58 följande:

Det är vid 4 år barnet ska gå balansgång på BVC.
  • VackrareKanIngenVara
    FCBJ skrev 2015-02-20 11:28:01 följande:

Tex hoppa på ett ben, spela fotboll och då veta vem man ska ta bollen från och var man ska göra mål, springa på rätt sätt, när man leker jag att man inte bara springer runt i en cirkel utan försöker läsa av de andra vart det ska springa, klättra, göra kullerbytta mm

Min son fick stå och hoppa på ett ben, samt gå balansgång på en planka vid 4-årskontrollen.
  • VackrareKanIngenVara
    Gladhannapanna skrev 2015-02-20 11:32:11 följande:

Min dotter fyller sex i mars och hon kan det mesta, inte rocka rockring eller hoppa hopprep men det är nog mest för att hon inte provat. Kullerbyttor sedan innan hon fyllde två, cyklar tvåhjuling sedan ett par år, sparkar sparkcykel, åker skridskor, tar fart på gungan. hoppas på ett ben, går balansgång osv. 

Fast hon är nog lite tidig isf.
  • Flickan och kråkan

Jag tror att det helt enkelt är svårt att göra några vettiga "mallar" när barnen blir så gamla. Min mellanson blir 6 år i vår. Han är fullkomligt normal skulle jag säga - motoriskt. Övning liksom icke-övning har gjort honom duktigare på vissa saker och mindre duktig på andra.

Han lärde sig cykla tvåhjuling utan stödhjul rätt tidigt. Han var lite drygt 3 år. Han hade dock bott på sin springcykel sedan han var två och helt enkelt tränat mycket. Han på gymnastik under 2 år (när han var 3-4 år) vilket gjorde mycet för motoriken tycker jag. Och nu tränar han konståkning flera dagar i veckan, vilket också märks på balans, koordination m.m. Och han är för sin ålder en duktig skridskoåkare. De har börjat ha gymnastik ibland innan ispassen också och då hoppas det hopprep. Han har inte hållit i något förrän nu. Ett par tjejer i samma ålder hoppar som de aldrig gjort annat. Han är väldigt mycket nybörjare . Bollar har inte varit något intresse så där skulle jag säga att han har rätt mycket att lära .

Som sagt, mycket en fråga om vad de tränar på/gör mycket. Intresse. 

Svar på tråden grovmotorik för 5-6 åringar