Inlägg från: Anonym (Tandställning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tandställning)

Min dotter vägrar tandställning!

Min dotter är 10 år och har två snedställda, lite överlappande framtänder, en sned hörntand i överkäken samt nedre framtänder som sitter lite trångt. Hon har visserligen inga fysiska problem av detta men det ser inte snyggt ut. Trots detta vägrar hon tandställning. Hon är jättesöt i övrigt och jag är rädd att hon kommer att ångra sig senare. Det är väl jättebra om hon får det fixat nu så hon slipper känna sig ful eller till och med bli mobbad senare i tonåren och som vuxen? Ett par år med tandställning nu så är det fixat så slipper hon göra det när hon blir äldre tänker jag. Jag har tagit upp det med henne flera gånger men då fräser hon bara surt, säger att hon tänker minsann inte ha tandställning och att hon vill ha sina tänder som dom är. Herregud, hon tänker ju inte långsiktigt! Jag är bara rädd att hon kommer ångra sig när hon blir äldre och inser att det inte är snyggt med sneda tänder. Kan jag tvinga henne till tandställning? Jag är ju ändå hennes vårdnadshavare. Jag har försökt muta henne med både Thailandsresa och hundvalp men det hjälper inte... Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Min dotter vägrar tandställning!
  • Anonym (Tandställning)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-02-20 18:06:44 följande:

Låt henne vara. Får hon komplex för dem i tonåren så kan hon fixa det då. Påminn då och då efter hon fyllt 14 att om hon väntar tills hon blir vuxen måste hon betala det själv, gör hon det som tonåring är det gratis...

Vi har inte varit på konsultation (hon vägrar) men vad jag förstår så kan hon inte få det gratis som barn eftersom hon inte har nåt bettfel/fysiskt problem utan det är rent estetiskt. Men hur som helst så vill jag ju gärna att hon gör det nu så hon slipper få komplex i tonåren. Känns så himla onödigt. Jag vill ju bara hennes bästa.
  • Anonym (Tandställning)
    Amanda84 skrev 2015-02-20 18:07:29 följande:

Jag tycker inte att du skall tjata på henne för då blir det ju snarare motsatt effekt. Dessutom kan hon alltid ångra sig senare. Själv skaffade jag tandställning när jag var 15 år. En kompis till mig gjorde det när hon var 25.

Hur kände du då? Önskade du inte att du hade gjort det tidigare så att du sluppit i tonåren som kan vara så mycket känsligare ålder? När utseende blir mer viktigt, man träffar killar/tjejer osv.
  • Anonym (Tandställning)
    Drottningen70 skrev 2015-02-20 18:17:26 följande:

Det är inte sneda tänder som ger komplex utan känslan av att inte duga som man är.

För mig duger hon som hon är. Jag är stolt över henne, hon är duktig och jättesöt. Jag är bara rädd att andra inte ska se hur söt hon är för att man bara ser hennes sneda tänder. Och förstås att hon själv ska se det så när hon blir lite äldre.
  • Anonym (Tandställning)
    Anonym (B) skrev 2015-02-20 18:17:40 följande:
    Får hon väldiga problem med tänderna som påverkar förmågan att äta bör du nog se om det finns möjlighet att få det gjort på henne ändå.
    Hon har inga problem med att äta etc. Det är bara estetiskt och socialt förstås.
  • Anonym (Tandställning)
    Anonym (Snedtand) skrev 2015-02-20 18:22:49 följande:

Jag önskar att mina föräldrar varit som du TS, jag fick välja själv och jag ville inte ha någon tandställning. Jag har en sned framtand och har alltid lidit av det men tyckte det verkade jobbigt med tandställning, hade inte nån stark åsikt om det eg men sa nej och mina föräldrar lät det bara vara så. Försökte inte övertala eller nånting. Dock är ju din dotter ung än men det finns ju en risk att hon vill det ännu mindre när hon blir lite äldre och mer medveten, det bästa skulle ju vara nu.

Jag är 34 nu och kommer fixa det med skalfasad/ krona.

Men varför är det inte gratis? Det är väl all tandvård för barn?

Precis. Jag vill gärna att hon gör det nu istället för i tonåren när hon är mer medveten.

Jag är osäker på kostnadsfrågan men jag förstår det som att det måste vara problem av en viss grad för att hon ska få det bekostad av landstinget (kanske kan variera) och gäller inte när det är rent estetisk reglering. Men jag kanske har fel?
    Någon som vet? Annars tvekar jag inte att betala.
  • Anonym (Tandställning)
    Anonym (B) skrev 2015-02-20 18:28:33 följande:
    Nej,men kan få det i framtiden.
    Om inte annat kan det ju bli ett socialt handikapp. Tyvärr är det ju så, vi lever i en utseendefixerad värld.
  • Anonym (Tandställning)
    Drottningen70 skrev 2015-02-20 18:13:27 följande:

Jag hoppas verkligen att du skämtar. Om du inte skämtar så får jag gratulera till att ha fått en stark och självständig dotter som lyckas stå emot sin utseende fixerade moder. Detta är egenskaper som kommer att ta henne betydligt längre än perfekta tänder.

Jag är glad att hon är stark och har starkt självförtroende men med fina tänder tar hon sig ännu längre. Det är inte bara jag som är utseendefixerad, det är resten av världen också.
  • Anonym (Tandställning)
    Drottningen70 skrev 2015-02-20 18:35:56 följande:

Det TS beskriver är små "fel" som ger personlighet och betydligt mer skönhet än "hollywoodtänder"

Skulle aldrig byta mina något ojämna tänder mot "carolagaddar" Hon är förövrigt ett utmärkt exempel på hur mycket finare det är med ickeperfekta tänder jämfört med perfekta.

Det är inte försent i tonåren el som vuxen om hon ångrar sig, men det är för mig lika obegripligt att pressa ett barn att göra ett rent estetiskt ingrepp på tänderna som att pressa henne att räta ut näsan. Och SeRIÖST, muta med en HUNDVALP?? Hur sjukt är inte det på en skala? En hund är ett åtagande för hela familjen för att man verkligen vill ha det ansvaret med allt vad det innebär. Hela grejen som TS beskriver är helt rubbad och jag finner det obegripligt att ingen verkar reagera? Om man nu tycker att en hund vore bra för barnet och skulle passa i familjen så är alltså sneda tänder ett hunder för valp?

Om vi skaffar hund (hon önskar sig en chihuahua) tar naturligtvis jag huvudansvaret för hunden men jag tycker att jag kan begära en litet motprestation då (tandställning). Vi kan väl alla behöva en morot ibland?
  • Anonym (Tandställning)
    Anonym (Lägg ner!) skrev 2015-02-20 18:46:10 följande:

Låt henne välja själv! Det är hennes mun och hennes tänder, ditt beteende kan snarare vara vad som får henne att känna att hon inte duger och ge henne komplex för sina tänder. Om det är väldigt trångt kan tänder behöva dras vilket inte är en direkt kul process heller. Jag fick tandställning först på gymnasiet, jag har inte mått dåligt för mina tänder före utan det var tandläkaren som föreslog det då. Jag fick dra flera tänder för att de andra skulle få mer plats, men tänderna är aldrig något jag blivit mobbad för.

Hon är ett barn, jag är vuxen. Hon kan inte alltid välja själv. Borde inte jag som vårdnadshavare kunna bestämma det? Har hon egentligen rätt att vägra rent juridiskt?
Svar på tråden Min dotter vägrar tandställning!