Min dotter vägrar tandställning!
Min dotter är 10 år och har två snedställda, lite överlappande framtänder, en sned hörntand i överkäken samt nedre framtänder som sitter lite trångt. Hon har visserligen inga fysiska problem av detta men det ser inte snyggt ut. Trots detta vägrar hon tandställning. Hon är jättesöt i övrigt och jag är rädd att hon kommer att ångra sig senare. Det är väl jättebra om hon får det fixat nu så hon slipper känna sig ful eller till och med bli mobbad senare i tonåren och som vuxen? Ett par år med tandställning nu så är det fixat så slipper hon göra det när hon blir äldre tänker jag. Jag har tagit upp det med henne flera gånger men då fräser hon bara surt, säger att hon tänker minsann inte ha tandställning och att hon vill ha sina tänder som dom är. Herregud, hon tänker ju inte långsiktigt! Jag är bara rädd att hon kommer ångra sig när hon blir äldre och inser att det inte är snyggt med sneda tänder. Kan jag tvinga henne till tandställning? Jag är ju ändå hennes vårdnadshavare. Jag har försökt muta henne med både Thailandsresa och hundvalp men det hjälper inte... Hur skulle ni ha gjort?