• Anonym (Aurora)

Är hon en härmapa?

En kvinna i min närmsta familj härmar mig ganska mycket tycker jag men jag kanske är överkänslig så jag frågar er. Här är ett axplock på vad hon köper som jag var först med.

Handväskor av tre olika märken som är väldigt ovanliga men som jag haft länge.
    Glasögonbågar av ett märke som är superovanligt och hon tog nästan exakt samma bågar som jag har som dessutom har en ovanlig färg. Det var alltså inte svarta Armani eller ett annat vanligt märke som alla har och helt annorlunda stil mot hennes vanliga stil.
    Hon ville ha exakt samma solglasögon som jag hade, ovanligt märke, men jag sa att dom såg fula ut på henne så det blev inga. Oskyldig
    Hon kopierade min vigselring till 90 % och min vigselring är ingen vanlig design.
    Jag köpte en designerring och när jag beställde min var hon tvungen att beställa en likadan utan att ens fråga om jag tyckte att det var okej. Hon bara överrumplade mig med det i affären medans jag beställde min. När jag sedan bar den och en släkting såg den och gav mig en komplimang så kom hon springandes och sträckte fram sin hand och visade att hon minsann har en likadan. Allvarligt?!
    Jag har smycken från en viss designer och hon tänkte börja samla på samma designer och när jag sa något om att hon kan köpa något annat märke så fräste hon: Är det bara du som ska få XXX-märket tre gånger om året?!

Det är en del prylar som hon härmas med men sen härmas hon även med andra saker som hon märker att jag gör i mitt hem och låtsas att hon alltid har gjort så även om det är jag som har börjat med vad det nu är. Det här är en liten del av det men tycker ni att det låter som att hon härmar mig och vad skulle ni göra i mitt ställe?

• Svar på tråden Är hon en härmapa?
  • cirkusmusen

Förstår precis vad du menar TS. Tyvärr är det lite tabu att säga till sådana människor, man ska tydligen bara vara glad att någon gillar det man gör...

Jag har lite samma problem

• Anonym (Aurora)
    cirkusmusen skrev 2015-02-21 09:44:06 följande:
    Förstår precis vad du menar TS. Tyvärr är det lite tabu att säga till sådana människor, man ska tydligen bara vara glad att någon gillar det man gör...

Jag har lite samma problem
    Ja tydligen ska man skärpa sig och bara låta bli att handla med härmapan eller visa upp något man har för henne. Man träffas med fördel på en promenad på gatan utanför sitt hus  iförd enbart en morgonrock utan något märke och man svarar inte heller på frågan var den är köpt om hon skulle fråga. Det är vårt fel som "visar upp och skryter"  och sen svarar på en direkt fråga var saker kommer ifrån att härmapan gör som hon gör. Det är hos oss problemet ligger som inte gör allt vi kan för att dölja vad vi äger och har! Härmapan har inte gjort något fel, det är vi som blir efterapade som gör fel. Kom ihåg det! Och kom för guds skull ihåg att försöka dölja dina smycken, kläder och väskor så att inte märket eller designen syns om du träffar härmapan. Klä dig helst i lump och säck så att du inte kan beskyllas för att ha skrytit om dina saker. Det är ditt, ditt, ditt fel och du som ska hållas ansvarig- inte härmapan! Glöm aldrig det!

Hur yttrar sig ditt problem med din härmapa?
  • Snutten6
    Anonym (Aurora) skrev 2015-02-20 18:23:01 följande:

En kvinna i min närmsta familj härmar mig ganska mycket tycker jag men jag kanske är överkänslig så jag frågar er. Här är ett axplock på vad hon köper som jag var först med.

Handväskor av tre olika märken som är väldigt ovanliga men som jag haft länge.
    Glasögonbågar av ett märke som är superovanligt och hon tog nästan exakt samma bågar som jag har som dessutom har en ovanlig färg. Det var alltså inte svarta Armani eller ett annat vanligt märke som alla har och helt annorlunda stil mot hennes vanliga stil.
    Hon ville ha exakt samma solglasögon som jag hade, ovanligt märke, men jag sa att dom såg fula ut på henne så det blev inga. Oskyldig
    Hon kopierade min vigselring till 90 % och min vigselring är ingen vanlig design.
    Jag köpte en designerring och när jag beställde min var hon tvungen att beställa en likadan utan att ens fråga om jag tyckte att det var okej. Hon bara överrumplade mig med det i affären medans jag beställde min. När jag sedan bar den och en släkting såg den och gav mig en komplimang så kom hon springandes och sträckte fram sin hand och visade att hon minsann har en likadan. Allvarligt?!
    Jag har smycken från en viss designer och hon tänkte börja samla på samma designer och när jag sa något om att hon kan köpa något annat märke så fräste hon: Är det bara du som ska få XXX-märket tre gånger om året?!

Det är en del prylar som hon härmas med men sen härmas hon även med andra saker som hon märker att jag gör i mitt hem och låtsas att hon alltid har gjort så även om det är jag som har börjat med vad det nu är. Det här är en liten del av det men tycker ni att det låter som att hon härmar mig och vad skulle ni göra i mitt ställe?

VAd vill du fråga eller säga med detta inlägg TS........
  • Anonym (du har 2 val)

antingen får du ställa henne mot väggen ,tala om i skarpa ordalag vad du tycker om detta och be henne skaffa sig ett eget liv och sluta härma ditt!

Jag gissar att du tycker att man inte kan göra så om det är familj det handlar om så då har du liksom ingen annat val än att i så fall acceptera läget och som andra sagt, minimera tillfällena där det kan handla om att shoppa tillsammans och sluta prata om sådana ämnen med just den personen. Allt för att ge personen så lite inspiration som möjligt. 

Jag personligen är inte så materialistisk av mig. Om någon till äventyrs ville härma mig skulle jag nog ta det som en komplimang, men jag skulle heller inte blygas för att påpeka för personen att jag ser att inspirationen kommer från moi Skrattande

• Batmamba

Jag är helt fascinerad av att du har sån koll på andras grejer! Jag har ingen aning om vad mina kompisar har för handväskor eller ringar. Man är olika!

Men nu när du gör det så förstår jag att det är irriterande. Kan du välja att se det som att härmning är den finaste komplimangen?

• Batmamba

Får jag fråga hur gamla ni är? Det säger lite om vad man kan förvänta sig för beteende. En del grejer, som det härmapan gör, känns lite mer ok när man är 20-25 och kanske fortfarande försöker komma underfund med sitt "jag", än om man är 50.

• Batmamba

Vad exakt är det som är dåligt med att ni ibland har liknande saker? Vill du vara unik? Vill du inte förknippas med henne?

På vilket sätt påverkar det dig vad andra har på sig?

Jag frågar inte för att vara spydig utan för att jag försöker förstå vad själva grundproblemet är.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (Aurora) skrev 2015-02-21 16:44:12 följande:
    Ja tydligen ska man skärpa sig och bara låta bli att handla med härmapan eller visa upp något man har för henne. Man träffas med fördel på en promenad på gatan utanför sitt hus  iförd enbart en morgonrock utan något märke och man svarar inte heller på frågan var den är köpt om hon skulle fråga. Det är vårt fel som "visar upp och skryter"  och sen svarar på en direkt fråga var saker kommer ifrån att härmapan gör som hon gör. Det är hos oss problemet ligger som inte gör allt vi kan för att dölja vad vi äger och har! Härmapan har inte gjort något fel, det är vi som blir efterapade som gör fel. Kom ihåg det! Och kom för guds skull ihåg att försöka dölja dina smycken, kläder och väskor så att inte märket eller designen syns om du träffar härmapan. Klä dig helst i lump och säck så att du inte kan beskyllas för att ha skrytit om dina saker. Det är ditt, ditt, ditt fel och du som ska hållas ansvarig- inte härmapan! Glöm aldrig det!

Kanske en svart sopsäck över allt när man går ut skulle vara på sin plats. Men likväl skulle härmapan fråga var sopsäckar är inköpt
  • Anonym (Min "vän")

Min "vän" har härmat mig massor. Mest över hur jag lever mitt liv. Väljer "kopierar" val jag gör. Sedan kopierar hon mig på annat sätt också. Jag är ganska fyndig på fb. Men det känns trist när jag vet att hon nästan ordagrant kopierar det jag skrivit några veckor senare. Vi har få gemensamma vänner så det är nog bara jag som märker.

• cirkusmusen
    Anonym (Aurora) skrev 2015-02-21 16:44:12 följande:

Hahaha! roligt skrivet!

Jag har inte en sån extrem som du har, utan några olika som härmar på olika punkter liksom.

Det är en person som härmar klädmässigt. Om jag köper något säger denne högt och tydligt hur fult den tycker att det är. Men efter ett tag köper personen en likadan. Sen om jag t.ex. skulle råka nämna något jag vill ha köper den personen det direkt, då den har mer pengar än mig. 

Sedan hade jag några som härmade min hobby. Det är något man skapar, och de kopierade alltid rakt av i princip. Vilket var jobbigt för jag ville vara lite annorlunda. Så jag försökte hela tiden hitta nya sätt, men de hängde efter som vanligt. Nu har de alla slutat med hobbyn nästan helt så jag får vara mig själv igen. 

Sedan har jag en person som härmar mina drömmar, mina fritidsintressen och utbildning. Mina ambitioner blir dennes ambitioner. Vilket gör mig lite stressad.
Svar på tråden Är hon en härmapa?