• Anonym (Näsan)

Beroende av nässpray - biverkningar?

Hej. Jag har varit beroende av nässpray i ungefär 3,5 år, kanske 4. Helt sanslöst, jag inser det själv men jag klarar inte att sluta, jag får panik om jag blir täppt i näsan (och ja, jag inser att jag blir täppt av att använda nässprayen).

Men nu frågar jag er som är/har varit i samma situation, fick ni några biverkningar av det? Kan man förstöra typ näsväggen eller något annat?

Jag har märkt att på sistone har jag börjat "knorra" ibland när jag skrattar, ni vet sådär som en gris. Oerhört pinsamt och jag törs knappt skratta längre för jag skäms så enormt mycket över det. Kan mitt nässpray-användande ha orsakat detta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Beroende av nässpray - biverkningar?
  • Anonym (J)

Jag har varit i din situation, började under min första graviditet. Har varit beroende till och från under ca 11 år, är gravid med femte barnet just nu och använder nezeril ca två gånger om dagen. Men jag vet också att Nasonex (kortisonspray) tar bort beroendet, så det börjar jag med direkt efter förlossningen. Jag har väl egentligen inga biverkningar, men blir ofta jättetäppt när jag är förkyld, och får ta hjälp av nasonex för att kunna sluta. Prova Nasonex om du inte har gjort det!

• svarta

Jag blir också panikslagen av att vara täpp i näsan. Efter graviditeten kunde jag inte sluta med nässpray, men jag köpte kortisonspray på Apoteket, typ allergispray. I början tog jag kortison och vanalig spray samtidigt, sen trappade jag ut den vanliga sprayen och kunde slutligen sluta även med kortison. Det tog ett par veckor, men finkade. Kanske något att prova?

• Oscarsmamma84

Jag har fördärvat min näsa.min näsvägg är supertunn.har fått bränna min näsa en gång Har alltid massa blod o var i näsan. Kan inte ens ta näspray en gång fråm det är klippy igen o jag snyter ut massa blod.

• Ca_rr_o87

Har oxå varit beroende av nässpray, använde då oxå nasonex som tidigare nämt, hjälpte helt klart. Är dock beroende igen men kan ej använda nasonex då jag är gravid. Vet någon om man kan ta den under amning?

Testa nasonex, den kommer funka :)

• scanmia

Ett tips är att sluta med sprejen först i bara en näsborre så att du slipper bli täppt i båda. När det gått några veckor kan du ta itu med den andra...

• Anonym (mom)

Ett super tips köp Renässans plus, koksaltlösning som lindrar nästäppa o du kan ta hur mycket som helst. Nasonex är lika illa som vanligt nässpray, har varit beroende av båda o min näsa var ständigt täppt o blodig ändå. Kör nu koksalt och det funkar!

• alla har olika åsikter
    Ca_rr_o87 skrev 2015-02-20 20:05:29 följande:

Har oxå varit beroende av nässpray, använde då oxå nasonex som tidigare nämt, hjälpte helt klart. Är dock beroende igen men kan ej använda nasonex då jag är gravid. Vet någon om man kan ta den under amning?

Testa nasonex, den kommer funka :)

Nasonex ska bara användas en gång om dagen. Gör du det eller överkonsumerar du? Nyfiken bara :)
  • Nickolina
    Anonym (Näsan) skrev 2015-02-20 19:18:32 följande:

Hej. Jag har varit beroende av nässpray i ungefär 3,5 år, kanske 4. Helt sanslöst, jag inser det själv men jag klarar inte att sluta, jag får panik om jag blir täppt i näsan (och ja, jag inser att jag blir täppt av att använda nässprayen).

Men nu frågar jag er som är/har varit i samma situation, fick ni några biverkningar av det? Kan man förstöra typ näsväggen eller något annat?

Jag har märkt att på sistone har jag börjat "knorra" ibland när jag skrattar, ni vet sådär som en gris. Oerhört pinsamt och jag törs knappt skratta längre för jag skäms så enormt mycket över det. Kan mitt nässpray-användande ha orsakat detta? smile4.gif

Tacksam för svar!

Nasonex eller annat kortisonpreparat funkar skitbra. Det tar några dagar och sen är det över.

När du blir förkyld här näst så tar du Nasonex paralellt med vanliga nässprayen tills att Nasonexen börjar verka. Sen slutar du med vanliga nässprayen och kör Nasonex tills förkylningen är över.
  • Zafirah

Jag är gravid och har problem med nästäppa och min barnmorska berättade nyligen på inskrivningen att det finns ett receptbelagt läkemedel man kan få efter förlossningen som hjälper en att sluta med nässpray. Det borde ju gå att få tag på via en läkare också tycker jag. 

• Amanda84

Min morfar var beroende av nässpray i 7 år. Det slutade med att han började få näsblod och läkaren konstaterade att det var på grund av av nässprayen. Han blödde flera gånger varje dag och de åtgärdade det genom att bränna ihop blodkärlen i näsan på något vis.

• Anonym (Dsk)
    alla har olika åsikter skrev 2015-02-20 20:50:52 följande:
    Nasonex ska bara användas en gång om dagen. Gör du det eller överkonsumerar du? Nyfiken bara :)
    Nej, Nasonex tas som en kur och kan tas två sprayar på morgonen och två på kvällen.

TS: Köp Nasonex och gör en kur. Två sprayar på morgonen och två på kvällen. Traffa ner till en på morgonen och en på kvällen i en vecka när nästäppan är bättre och trappa ner igen till en spray om dagen innan du slutar. Känner du behov av nässpray där emellan använd koksaltsspray. Avsluta inte kuren tvärt för då riskerar du att få tillbaks nästäppan.
  • Inchthing

Var beroende i många år, men bestämde mej för att skita i det.

tog inte mer än några dagar så släppte den nästäppan jag fick UTAV nässpray och efter det har det aldrig varit några problem

Mvh

• Långbenopluto

Jag var beroende av nässpray i 9 år, frätte sönder nässkiljeväggen och har ett hål där nu... har stängt ont i näsan och den rinner jämt..... jävla nässpray!

Jag har inte använt sprayen på 5 år, men näsan är förstörd!

• Ca_rr_o87
    alla har olika åsikter skrev 2015-02-20 20:50:52 följande:
    Just nu använder jag inte nasonex pga graviditet
  • nursebetty
    Ca_rr_o87 skrev 2015-02-20 23:01:58 följande:
    Just nu använder jag inte nasonex pga graviditet
    Man kan istället använda Rhinocort under graviditet om jag minns rätt. Finns receptfritt på apoteket.
  • Kpax

Jag älskar nässpray.

Nu är jag gravid och sprayar säkert 5-6ggr per dag. Annars sprayar jag 2-3 ggr.

Jag har slutat flera gånger, utan kortison, och det går bra tills jag blir förkyld, då börjar allt om.

Att vara täppt i näsan är det värsta jag vet, jag får panikkänslor och blir väldigt lättirriterad.

• Anonym (T)

Jag var beroende i 4-5 år. Fick kortisonspray men det hjälpte inte ett dugg. Fick operera bort polyperna. Och om jag fattat rätt blev dom större av nässprayen. Ändå upplever jag näsan täppt, inte igenmurad men täppt. Använder aldrig nässpray, inte ens vid förkylning. Tänker aldrig mer bli beroende av skiten!

Svar på tråden Beroende av nässpray - biverkningar?