• fiori84

Vad gäller vid uppföljning av vårdbidrag?

Vi har fått brev från fk som säger att det är dags för uppföljning av vårdbidraget då det har gått 2 år sen vi fick det beviljad och nu ska dom avgöra om behovet har ändrats sen dess som skulle kunna påverka vårdbidraget. Någon som har erfarenhet av detta? Hur går det till? Kommer dom kolla upp det jag säger till dom ? Är det nåt ag behöver tänka på?

Det blev lite många frågor förlåt men jag är orolig att vårt bidrag blir sänkt då vi har hel vårdbidrag nu och jag inte jobbar pga att det inte har funkat med dotterns många olika möten som gör att jag skulle vara tvungen att lämna jobbet rött ofta, dessutom tar hennes träning väldigt mycket tid som jag inte skulle ha hunnit med om jag jobbade och maken gått ner i tid på jobbet. Tacksam för svar om någon kan svara på frågorna

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Svar på tråden Vad gäller vid uppföljning av vårdbidrag?
  • Mamori

Vi fick skriva som en ny ansökan ungefär... skrev ett nytt långt brev och förklarade men utan alla läkarintyg om de inte förändrats. Lycka till! Ska nu strax förnya för tredje gången. Lycka till! Solig

• fiori84
    Mamori skrev 2015-02-20 19:56:29 följande:

Vi fick skriva som en ny ansökan ungefär... skrev ett nytt långt brev och förklarade men utan alla läkarintyg om de inte förändrats. Lycka till! Ska nu strax förnya för tredje gången. Lycka till!

Hur har det gått för er då? Har ni fått bevisa eller skicka intyg som styrker det ni berättar om läget för barnet? Eller räcker det att man bara berättar hur det är och så är det med det?
  • Drit

För oss har det vit som att göra om ansökan bara typ. Nytt läkarint och sen kunde man skrivanytt brev om mycket förändrats men även välja att hänvisa till tidigare ansökan och prata utifrån den om mycket var detsamma. De kollar inte upp bakåt om man köpt den där grejen man tänkt eller gjort si o så

• pigglet

Vi fick skaffa nytt läkarintyg och göra en ny ansökan.
    I och med att barnet blir äldre så räknar man ju med att "vanliga" barn blir mer och mer självständiga, dvs behöver mindre tid av en vuxen. Så på så sätt sänks inte bidraget, om barnet fortfarande behöver lika mycket tid som vid förra ansökan.
    Just att vi inte kunde jobba så mycket var nog den anledningen som gjorde att vi fick höjt vb, i skolåldern räknas det som att de flesta föräldrar kan jobba heltid och barnet går i skola/fritids.

• fiori84
    Drit skrev 2015-02-20 20:30:33 följande:

För oss har det vit som att göra om ansökan bara typ. Nytt läkarint och sen kunde man skrivanytt brev om mycket förändrats men även välja att hänvisa till tidigare ansökan och prata utifrån den om mycket var detsamma. De kollar inte upp bakåt om man köpt den där grejen man tänkt eller gjort si o så

Men är det inte just en ny ansökan du menar nu istället för en uppföljning? För det är ju två olika saker ....i brevet vi fick står det inget om läkarintyg eller ett nytt brev utan att dom vill följa upp och kolla hur det är nu jämfört med för två år sen då vi fick det beviljad ...vår bidrag går ut 2017 och då måste vi göra en ny ansökan om vi vill efter det...nu vill dom bara avgöra om behovet är lika mycket för ett fortsatt hel vårdbidrag el om det behöver sänkas alt bli nekad helt och hållet men det är INGEN ny ansökan det gäller .....det är ett telefonsamtal möte med handläggaren
  • fiori84
    pigglet skrev 2015-02-20 21:03:31 följande:

Vi fick skaffa nytt läkarintyg och göra en ny ansökan.

I och med att barnet blir äldre så räknar man ju med att "vanliga" barn blir mer och mer självständiga, dvs behöver mindre tid av en vuxen. Så på så sätt sänks inte bidraget, om barnet fortfarande behöver lika mycket tid som vid förra ansökan.

Just att vi inte kunde jobba så mycket var nog den anledningen som gjorde att vi fick höjt vb, i skolåldern räknas det som att de flesta föräldrar kan jobba heltid och barnet går i skola/fritids.

Men hade er period för vårdbidraget gått ut då och var därför tvungna att söka om på nytt? För hon fick ju beviljad hel vårdbidrag till 2017 så vår Period har ju inte gått ut än
  • pigglet

Jo, ursäkta. Vi blev beviljade 2 år och efter den tiden gjorde vi en ny ansökan. Så det är inte samma som för er då. Missförstod.

• fiori84

Puffar tråden

Ingen som har erfarenhet av en uppföljning som kan dela me sig av erfarenheten? ....inte en ny ansökan ...utan just uppföljning är jagvute efter

• Anonym (Jag har haft.)

Jo, jag har haft uppföljning. Jag läste igen om min gamla ansökan för att se vad som förändrats. Konstaterade att det mesta var detsamma, förutom att barnet var två år äldre och skillnaden mellan mitt barn och ett normalstört barn blivit större.

Handläggaren ringde mig, frågade om jag tyckte att något hade förändrats sen sist, men jag sa Nej bara att skillnaden är att barnet är äldre och borde klara mer själv. Hon sa att jag kunde söka om, om jag ville ha högre vårdbidrag och sen var det tack och hej. Väldigt odramatiskt. 

• fiori84
    Anonym (Jag har haft.) skrev 2015-02-22 13:34:37 följande:

Jo, jag har haft uppföljning. Jag läste igen om min gamla ansökan för att se vad som förändrats. Konstaterade att det mesta var detsamma, förutom att barnet var två år äldre och skillnaden mellan mitt barn och ett normalstört barn blivit större.

Handläggaren ringde mig, frågade om jag tyckte att något hade förändrats sen sist, men jag sa Nej bara att skillnaden är att barnet är äldre och borde klara mer själv. Hon sa att jag kunde söka om, om jag ville ha högre vårdbidrag och sen var det tack och hej. Väldigt odramatiskt. 

Så dom ber inte om läkarintyg eller något annat om det bara är en uppföljning? Gick er vårdbidrag period ut när ni hade uppföljning eller? Vår gäller till 2017
  • Anonym (Jag har haft.)

Vi hade beslut på 1/2 vårdbidrag i fyra år, det blev uppföljning efter två år. Inga nya intyg, bara ett telefonsamtal. 

• fiori84

Ok då vet jag....tack för hjälpen alla

Svar på tråden Vad gäller vid uppföljning av vårdbidrag?