• hekja

spara semesterdagar ?

Min chef försöker att tvinga mig att ta ut min semester i Juni. Ska ha barn i Juli och fick int ta ut semester i samband med graviditeten. En vän sa att jag får spara 25 dagar av semesterdagarna till ett annat tillfälle till och med till nästa år.

Stämmer det? Skulle vara toppen att kunna dryga ut föräldrardagarna med semester men det försöker nu min chef sätta stop för. Dessutom tycker han att jag ska jobba till jag föder.

• Svar på tråden spara semesterdagar ?
  • sportpappa

Du måste ta ut 20 semesterdagar per år. Resten kan du spara.
    Om du har 25 semesterdagar per år så kan du spara max 5 dagar.

• ronja111
    hekja skrev 2015-02-20 22:04:35 följande:

Min chef försöker att tvinga mig att ta ut min semester i Juni. Ska ha barn i Juli och fick int ta ut semester i samband med graviditeten. En vän sa att jag får spara 25 dagar av semesterdagarna till ett annat tillfälle till och med till nästa år.

Stämmer det? Skulle vara toppen att kunna dryga ut föräldrardagarna med semester men det försöker nu min chef sätta stop för. Dessutom tycker han att jag ska jobba till jag föder.

Hej,

Din chef kan aldrig tvinga dig att ta ut semester när han tycker det passar.

Du kan dock endast spara 5 dagar som ovanstående skribent skriver.

Dock kan du välja hur långt innan graviditeten du vill ha semester och sedan lägga ut de andra semesterdagarna när barnet är fött. Då kan du ta semesterdagar istället för mammadagar!
    *hoppet är det sista som sviker*
  • Flansen

Men va? Får man bara spara 5 dagar verkligen? Jag har ju bara tänkt ta 10 dagar innan bf men då kanske det alltså är bäst att ta fler då?? Trodde man fick spara fler när man var föräldraledig?

• ronja111
    Flansen skrev 2015-02-21 08:16:50 följande:

Men va? Får man bara spara 5 dagar verkligen? Jag har ju bara tänkt ta 10 dagar innan bf men då kanske det alltså är bäst att ta fler då?? Trodde man fick spara fler när man var föräldraledig?

Under innevarande semesterår. Räknas olika, antingen årsvis eller t.ex. 1mars - 30feb. Kolla med din arb givare om du ej vet hur semesteråret ligger hos er.

Man får endast spar 5 dagar om man har 25 dagars semester. Om du har 30 får du spara 10
  • ronja111
    Flansen skrev 2015-02-21 08:16:50 följande:

Förtydligande: Inom semesteråret kan du ta ut dem när det passar dig. Du behöver inte göra det under sommaren.

Det heter attt semestern skall läggas så att den inte utgör hinder för verksamheten, men det kan de ju inte yrka på då du ändå tänkt vara hemma och mammaledig
  • KaeJ

Tänk också på att när du är föräldraledig kanske du inte får lika många semesterdagar som om du skulle ha jobbat. 

• MadHatter
    ronja111 skrev 2015-02-21 08:09:44 följande:

Hej,

Din chef kan aldrig tvinga dig att ta ut semester när han tycker det passar.

Du kan dock endast spara 5 dagar som ovanstående skribent skriver.

Dock kan du välja hur långt innan graviditeten du vill ha semester och sedan lägga ut de andra semesterdagarna när barnet är fött. Då kan du ta semesterdagar istället för mammadagar!

Jag vet inte om jag missförstår dig, men man kan ju inte själv bestämma (utan chefens godkännande) precis när man vill ha semester? Man har rätt till 4 veckor i sträck på juni -aug om inget annat är överenskommet i kollektivavtalet.Övrigt under året bestämmer arbetsgivaren.

Vad är skälet till att du, ts inte får ta semester i juli?

Du bör ju söka semester på samma villor som alla andra på arbetsplatsen.

(Eller är det nåt jag missat med semester och föräldraförsäkringen?)
  • Tirem
    ronja111 skrev 2015-02-21 08:34:07 följande:
    Förtydligande: Inom semesteråret kan du ta ut dem när det passar dig. Du behöver inte göra det under sommaren.

Det heter attt semestern skall läggas så att den inte utgör hinder för verksamheten, men det kan de ju inte yrka på då du ändå tänkt vara hemma och mammaledig smile5.gif
    4 veckors semester ska tas ut undersommarmånaderna står det faktiskt i semesterlagen om jag inte minns fel. Sedan kan det finnas lokala regler som bestämmer när arbetstagaren har rätt att ta ut den inom den perioden.
  • Vickan I

Vi får spara "hur mkt" semester vill. Så länge den sparade semestern inte överstiger 280h. Så det är olika. Jobbar statligt.

• Flansen
    KaeJ skrev 2015-02-21 08:37:06 följande:

Tänk också på att när du är föräldraledig kanske du inte får lika många semesterdagar som om du skulle ha jobbat. 

Förlåt för dum fråga men hur mycket semester tjänar man in under föräldraledigheten då?
  • Friskare

Arbetsgivaren förlägger semestern, men detta måste MBL-förhandlas med facket. Är du med i facket? Vänd dig i så fall till dem, de kan kanske hjälpa dig. Men så länge arbetsgivaren erbjuder dig semester under sommarmånaderna kan du förmodligen inte göra nåt åt det eftersom arbetsgivaren följer lagen.

Har du mer än 20 dagar semester får du spara det överskjutande i max 5 år. På så sätt kan du få en långsemester med jämna mellanrum. Men det är fortfarande arbetsgivaren som i huvudsak bestämmer när du får semester. Om det inte fungerar i verksamheten kan du inte få semester när som helst.

Man kan alltid önska, men inte bestämma själv, när man ska ha semester.

• Friskare
    Flansen skrev 2015-02-21 09:36:17 följande:
    Förlåt för dum fråga men hur mycket semester tjänar man in under föräldraledigheten då?

Googla! Det gjorde jag:

"Enligt semesterlagen är 120 dagar av en föräldraledighet semesterlönegrundande. Det motsvarar ca fyra månader av föräldraledigheten som man tjänar in semester som vanligt. (Om du är ensam vårdnadshavare är det 180 dagar.)

120 dagar innebär att du tjänar in nio betalda semesterdagar under föräldraledigheten om du har 25 semesterdagar per år. Om du har 30 semesterdagar per år blir det tio betalda dagar under 120 dagars föräldraledighet. Avsikten är att dessa intjänade dagar ska ge dig en grund för betald semester när du återgår i tjänst."

• Friskare
    Vickan I skrev 2015-02-21 08:54:36 följande:

Vi får spara "hur mkt" semester vill. Så länge den sparade semestern inte överstiger 280h. Så det är olika. Jobbar statligt.

Man kan alltid ha ett avtal som är bättre än lagen, men inte ett som är sämre.
  • Friskare
    ronja111 skrev 2015-02-21 08:31:44 följande:
    Under innevarande semesterår. Räknas olika, antingen årsvis eller t.ex. 1mars - 30feb. Kolla med din arb givare om du ej vet hur semesteråret ligger hos er.

Man får endast spar 5 dagar om man har 25 dagars semester. Om du har 30 får du spara 10
    Nja, lagen säger att ett semesterår löper från den 1 april till 31 mars, dvs det är under den här perioden man tjänar in sin semesterlön. Men även om man börjar ett arbete den 1 januari så har man rätt att få semesterledighet 20 dagar, men man kanske inte får semesterlön alla dessa dagar. Men många arbetsgivare gör ändå så att man får full semesterlön även första året och sedan reglerar man det när man slutar så att det blir rätt. Om man har tagit ut för mycket semesterlön blir slutlönen lite mindre, har man semester kvar blir det mer pengar på slutlönen.
  • Stokke

Jag har semester innevarande år.

Fick 30 nya dagar nu den 1/1. Kommer bara få 15 av dessa. Ska ha barn 4/7.

Jag får ta ut 10 och spara 5 alt få 10 dagar i pengar februari 2016.

När jag kommer tillbaka till den 1/9-2016 får jag 10 dagar. Jag kan spara 5 och få 5 i pengar alt vara ledig,

Jag får 30 nya dagar den 1/1-2017.

OBS! 180 dagar av föräldraledigheten är semestergrundande (dessa har jag inte räknat med).

Svar på tråden spara semesterdagar ?