• Bluttanblä

Vad är rimlig hjälp av morföräldrar

Är enda barnet till mina föräldrar och har själv tre barn. Som föräldrar till tre blir det mycket inköp av kläder och mycket jobb kring tvätt, skjutsningar och läxläsning, support till våra barn. Men jag saknar stöd från mina föräldrar. Det hade varit fantastiskt att de någon gång kunnat glädja oss med hjälp att köpa vårjackor eller skor till barnen. De har det bra ställt, gott om tid, så ekonomiskt eller kapacitetsmässigt är det inga problem men de hjälper aldrig till, hur har ni det? Själv skulle jag vilja hjälpa mina barn så mycket jag kan när de blir föräldrar men mina föräldrar verkar inte förstå hur tufft det är att ha tre barn och jag som inte har några syskon kan inte jämföra med nån. Hur mycket hjälp av far/ morföräldrar är rimligt idag? Känner mig ensam.

• Svar på tråden Vad är rimlig hjälp av morföräldrar
  • aleakim

Jag tycker att all hjälp man får är en bonus i livet, men det är inget man varesig kan vänta sig eller kräva.

W och liten i magen :)
  • aleakim

Och, varför ska de behöva förstå att det är tufft att ha tre barn? De valde inte att fått barnbarn, antar jag. Du har satt barnen till världen och då får du ju faktiskt försörja dem också.

Nu låter jag kanske hård eller otrevlig men jag blir så trött på sånt här, är man vuxen så får man ser till att sköta sitt liv själv.

Vad som är rimligt? Ingenting skulle jag vilja säga. Det är en bonus som sagt.

W och liten i magen :)
  • Ensam hemma

Du förväntar dig alltså ekonomiskt bistånd av dina föräldrar? Vaddå rimligt, du menar i kronor och ören? Är det inte ditt ansvar som förälder att försörja dina barn?

• Bluttanblä

Behövde inga moraltanter, vi kan själva försörja våra barn. Vad jag undrade var mer om det finns exempel på morföräldrar/ farföräldrar som gillar att glädja barn och barnbarn ibland.

Så mer erfarenheter och hur andra kan ha det.

• Lindsey Egot the only one
    Bluttanblä skrev 2015-02-20 23:26:19 följande:

Behövde inga moraltanter, vi kan själva försörja våra barn. Vad jag undrade var mer om det finns exempel på morföräldrar/ farföräldrar som gillar att glädja barn och barnbarn ibland.

Så mer erfarenheter och hur andra kan ha det.

Du har inte funderat på varför dina föräldrar skaffade ett barn och varför de inte hjälper dig med dina barn?

Jag kan tänka mig att de var nöjda med ett barn och nu har de fått livets efterrätt och kan välja att passa barnen när de vill och är kanske glada att slippa alla måsten.
  • viseversa

Du är vuxen. du har valt att skaffa tre barn. Du får stå för dina barns försörjning helt enkelt. Dina föräldrar har ingen skyldighet att köpa vårjackor eller skor till DINA barn. Visst är det trevligt att ha en mamma och pappa som gillar att köpa kläder till sina barnbarn men det är inget du kan kräva.

• Bluttanblä

Ok, låt mig då omformulera mig ????. Vad får du för hjälp i familjepusslet av dina föräldrar? En rak och tydlig fråga från en mamma som inte har så många att få erfarenheter ifrån. Hur har ni andra det?

• Rainbow gg

Jag skulle säga att den rimliga mängden hjälp är den mängden de själva vill ge. Är det inget så är det inget, är det kläder så är det kläder. Det finns inget universalt mått för rimlighet.

• Absolut rent

Tycker bara det är så konstigt att man överhuvudtaget funderar över frågan.
    Man skaffar/ bestämmer sig för att vilja ha barn för sin egen skull i första hand.
    Kan inte för en sekund komma ihåg att jag tänkte på vad mina föräldrar eller svärföräldrar skulle bidraga med när jag skaffade barn och är tacksam att mina barn inte förväntar sig  vinterkläder till barnbarnen - jag ger vad jag vill och tycker- och tror att barnen har råd att ge sina barn vad de behöver.
    Har numera 8 barnbarn och det är inget jag har bestämt mig för och har därför ingen försörjningsplikt för dessa.
    Tycker att föräldragenerationer numera har väldigt höga krav på hur vi ska var mot våra barnbarn vad gäller pengar och närvaro - vill nog bestämma det själv och ja det får jag i min familj!

Svar på tråden Vad är rimlig hjälp av morföräldrar