• Anonym (....)

    tända av på bensodiazepiner

    Hejsan. Någon här inne som har varit i diazepam/bensodiazepin missbruk som lyckats tända av själv och hållt sig borta trots extrem ångest och avtändnings besvär?
    Isf - hur gick det, hur var avtändningen?
    Hur länge höll abstinensen och avtändningen?
    Fick du stödmedicinering undertiden?
    Vilka fysiska och psykiska symptom hade/har du?

    Tacksam för svar / mvh någon under en avtändning som håller på att ge upp

  • Svar på tråden tända av på bensodiazepiner
  • Carnitas

    Här har du ett schema av en världskänd professor på benzo och avtändning.
    Jag länkat direkt till ett schema, men finns en del annat matnyttigt att läsa där också.


     


    Följer du ett sånt schema i hur man trappar ut, så ska det bli så milda AT som det kan bli.
    MEN det betyder inte att det kommer vara enkelt ändå, bara att du inte får det allra värsta.
    Gå cold turkey på benzo kan vara förenat med döden, om man tar stora mängder.

  • Anonym (....)
    Carnitas skrev 2015-02-21 15:03:05 följande:

    Här har du ett schema av en världskänd professor på benzo och avtändning.
    Jag länkat direkt till ett schema, men finns en del annat matnyttigt att läsa där också.


     


    Följer du ett sånt schema i hur man trappar ut, så ska det bli så milda AT som det kan bli.
    MEN det betyder inte att det kommer vara enkelt ändå, bara att du inte får det allra värsta.
    Gå cold turkey på benzo kan vara förenat med döden, om man tar stora mängder.


    Fick ingen länk? :o varit utan benso nu i 10 dagar och för varje dag som går så kommer nya besvär :|
  • Anonym (P)

    Jag klarade inte av nedtrappningsprogrammet jag fick, utan stängde in mig i en lägenhet i två veckor och tog en dos bara på kvällen. Det gick. Jag hade tagit benzo i några månader.

  • Carnitas
    Anonym (....) skrev 2015-02-21 16:00:00 följande:
    Fick ingen länk? :o varit utan benso nu i 10 dagar och för varje dag som går så kommer nya besvär :|

    haha, sry, här får du den, blir så ibland att man glömmer få med länk sry.
    www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm

    Har du varit utan 10 dagar, så har du ändå kommit rätt långt.
    Men frågan är om du ska gå på schema och vart i så fall.


    Hur många år har du tagit benzo, och vilken sort?

  • Carnitas
    Anonym (P) skrev 2015-02-21 16:06:07 följande:
    Jag klarade inte av nedtrappningsprogrammet jag fick, utan stängde in mig i en lägenhet i två veckor och tog en dos bara på kvällen. Det gick. Jag hade tagit benzo i några månader.

    Fick du ett schema liknande i den länken.
    Eller fick du den Svenska varianten, som inte är vetenskapligt säkrad?
    Den Svenska varianten, brukar vara att man ska sluta med det rätt så omgående.


    Vet i extrema fall, så har en del får 5-10 dagars schema.
    Och mår extremt illa vid avslutandet.
    Professorn på benzos scheman, är mer långt gående och är vetenskapligt säkrade som en mjuk utsättning.

  • Anonym (P)
    Carnitas skrev 2015-02-21 17:18:02 följande:

    Fick du ett schema liknande i den länken.
    Eller fick du den Svenska varianten, som inte är vetenskapligt säkrad?
    Den Svenska varianten, brukar vara att man ska sluta med det rätt så omgående.


    Vet i extrema fall, så har en del får 5-10 dagars schema.
    Och mår extremt illa vid avslutandet.
    Professorn på benzos scheman, är mer långt gående och är vetenskapligt säkrade som en mjuk utsättning.


    Mitt schema var längre än så. Jag hatade den psykiatern som gav mig det. Han var antagligen inkompetent.
  • Anonym (......)
    Carnitas skrev 2015-02-21 17:14:50 följande:

    haha, sry, här får du den, blir så ibland att man glömmer få med länk sry.
    www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm

    Har du varit utan 10 dagar, så har du ändå kommit rätt långt.
    Men frågan är om du ska gå på schema och vart i så fall.


    Hur många år har du tagit benzo, och vilken sort?


    Ätit regelbunden stesolid i tre år ihop med lyrica som jag slutade med förraförra året i oktober. Allt från 10-60 mg om dagen beror helt på hur min dag och min ångest var. Har ingen benso hemma mer bara lergigan primperan och atarax....

    Just nu är det som värst, ont i hela kroppen, ungefär som influensa liknande symptom. Fryser konstant, hjärtklappning, domningar och värk i vänster arm/hand, yrsel, illamående, overklighets känsla, tomhets känsla, ont i magen, konstig känsla/tryck i näsa, som ert lock i halsen, irriterad och ledsen samtidigt och otroligt trött!

    Är tvär rädd för att kräkas, så ångesten inför det är as hög. Vill verkligen inte spy.. Hoppas jag slipper det. Funderar starkt på att ge upp för detta är ohållbart!!
  • Anonym (P)
    Anonym (......) skrev 2015-02-21 17:23:20 följande:
    Ätit regelbunden stesolid i tre år ihop med lyrica som jag slutade med förraförra året i oktober. Allt från 10-60 mg om dagen beror helt på hur min dag och min ångest var. Har ingen benso hemma mer bara lergigan primperan och atarax....

    Just nu är det som värst, ont i hela kroppen, ungefär som influensa liknande symptom. Fryser konstant, hjärtklappning, domningar och värk i vänster arm/hand, yrsel, illamående, overklighets känsla, tomhets känsla, ont i magen, konstig känsla/tryck i näsa, som ert lock i halsen, irriterad och ledsen samtidigt och otroligt trött!

    Är tvär rädd för att kräkas, så ångesten inför det är as hög. Vill verkligen inte spy.. Hoppas jag slipper det. Funderar starkt på att ge upp för detta är ohållbart!!
    Tar du inga mediciner nu?
  • Anonym (.....)
    Anonym (P) skrev 2015-02-21 17:29:36 följande:
    Tar du inga mediciner nu?
    Bara primperan atarax och lergigan
  • Anonym (P)
    Anonym (.....) skrev 2015-02-21 17:36:57 följande:
    Bara primperan atarax och lergigan
    Ok.
  • Carnitas
    Anonym (......) skrev 2015-02-21 17:23:20 följande:
    Ätit regelbunden stesolid i tre år ihop med lyrica som jag slutade med förraförra året i oktober. Allt från 10-60 mg om dagen beror helt på hur min dag och min ångest var. Har ingen benso hemma mer bara lergigan primperan och atarax....

    Just nu är det som värst, ont i hela kroppen, ungefär som influensa liknande symptom. Fryser konstant, hjärtklappning, domningar och värk i vänster arm/hand, yrsel, illamående, overklighets känsla, tomhets känsla, ont i magen, konstig känsla/tryck i näsa, som ert lock i halsen, irriterad och ledsen samtidigt och otroligt trött!

    Är tvär rädd för att kräkas, så ångesten inför det är as hög. Vill verkligen inte spy.. Hoppas jag slipper det. Funderar starkt på att ge upp för detta är ohållbart!!

    Om det känns så jobbigt, så kanske fundera på hoppa in på schemat som Professor  Heather Ashton satt upp då.
    Ge upp, betyder ju att du ger upp ditt hårda arbete du gjort, dessa 10 första dagarna.

  • Anonym (.....)
    Carnitas skrev 2015-02-21 19:15:53 följande:

    Om det känns så jobbigt, så kanske fundera på hoppa in på schemat som Professor  Heather Ashton satt upp då.
    Ge upp, betyder ju att du ger upp ditt hårda arbete du gjort, dessa 10 första dagarna.


    Fick i mig lite mat men är fortfarande helt ostadig i benen och hjärtrusning. Dom är tio dagarna känns inte värda att må såhär känns det som just nu :|
  • Carnitas
    Anonym (.....) skrev 2015-02-21 21:30:30 följande:
    Fick i mig lite mat men är fortfarande helt ostadig i benen och hjärtrusning. Dom är tio dagarna känns inte värda att må såhär känns det som just nu :|

    Hur länge har du använt benzo?
    Man säger generellt att 1 års konsumtion ger 1 månads AT.
    Och för var år till, så blir det en månad till.
    Detta avhandlar BARA, fysisk AT.
    Har du även ett psykisktberoende, så kommer du känna ett sug bra längre.

  • Anonym (....)
    Carnitas skrev 2015-02-21 21:34:28 följande:

    Hur länge har du använt benzo?
    Man säger generellt att 1 års konsumtion ger 1 månads AT.
    Och för var år till, så blir det en månad till.
    Detta avhandlar BARA, fysisk AT.
    Har du även ett psykisktberoende, så kommer du känna ett sug bra längre.


    använt benso i sisådär tre fyra år konstant. Nu är det yrsel och overklighets känslor som kommer och illamående.. Ont i njurarna.
  • Carnitas
    Anonym (....) skrev 2015-03-01 22:28:47 följande:
    använt benso i sisådär tre fyra år konstant. Nu är det yrsel och overklighets känslor som kommer och illamående.. Ont i njurarna.
    Då pratar vi om upp till par månaders AT om du har otur.
  • Anonym (hjälp)

    Ring till TILMA i varberg. Det är en utsättningsenhet för opiat och benso beroende. Där kan du vara anonym om du vill och bara ställa frågor. Telenr. kan du nog hitta själv (så inte nån tror att jag gör reklam) De är väldigt duktiga och tar även in patienter från andra landsting. Det står även en del på deras hemsida. Jag vet vad du går igenom. Kan bara säga att AT inte är en permanent känsla utan DET GÅR ÖVER. Med adekvat hjälp så får du lättare att stå ut tills du har klarat det. Lycka till och styrkekram

  • Anonym (hjälp)

    Ring till TILMA i varberg. Det är en utsättningsenhet för opiat och benso beroende. Där kan du vara anonym om du vill och bara ställa frågor. Telenr. kan du nog hitta själv (så inte nån tror att jag gör reklam) De är väldigt duktiga och tar även in patienter från andra landsting. Det står även en del på deras hemsida. Jag vet vad du går igenom. Kan bara säga att AT inte är en permanent känsla utan DET GÅR ÖVER. Med adekvat hjälp så får du lättare att stå ut tills du har klarat det. Lycka till och styrkekram

Svar på tråden tända av på bensodiazepiner