Inlägg från: Efraim Barkbit |Visa alla inlägg
  • Efraim Barkbit

Fritidspedagog röker cannabis

Enkelt! Fråga honom om det är sant och erkänner han så polisanmäl honom och informera arbetsgivaren.

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Trötter) skrev 2015-02-23 07:43:06 följande:

Problemet är väl att han blir en riskfaktor. "Så länge ingen far illa" är tydligen allt ok. Så kan man ju resonera med ett ratfyllo som kör skolbuss också. "Han har ju inte kört av vägen ännu. Låt honom vara."

Jag skulle inte vilja att min pilot eller kirurg var knarkare, även om det innebär att jag blir klassad som moralpolis.

Så sant! Dock är det så att personer av tveksam vandel inte är lämpliga som fritidspedagoger, vilket borde vara en självklarhet.

Argument för och emot cannabis är en icke-fråga i sammanhanget då det fortfarande är en illegal drog. Brottslingar skall inte jobba med ungdomar, särskilt inte knarkare.
  • Efraim Barkbit

Vad man "tycker" är en knarkare är oväsentligt. Använder man olagliga droger är man per definition knarkare. Full stop.

• Efraim Barkbit
    Anonym (FV) skrev 2015-02-23 17:24:55 följande:

Det vet ingen och det är en av orsakerna till att TS ska tala med chefen/facket om det. Den här vetskapen om killens drogvanor är det upp till företaget att agera på.

TS ska inte behålla för sig själv att det finns en potentiell riskfaktor på jobbet. På precis samma sätt som jag, i en chefsroll, har tvingats tala med folk om deras drogvanor enbart baserat på vad som återberättats för mig.

Och då nämner vi inte ens att de förmodligen har en policy om drogfri arbetsplats eller att om killen har drogproblem så har arbetsgivaren en skyldighet att hjälpa honom.

Problemet är så skrämmande många har vaga uppfattningar om dessa skyldigheter. Dessutom verkar många drogliberala tro att lagen är påhittad och inte framtagen demokratiskt så som fallet i Sverige.
  • Efraim Barkbit
    Vanillaextract skrev 2015-02-23 19:10:20 följande:

Haha vadå tveksam livsstil? Det finns inget som tyder på att ts kollega skulle missbruka cannabis eller vara hög på jobbet.

Och brottslingar ska inte jobba med ungdomar? Folk som tankar filmer är också brottslingar, anser du de vara lika olämpliga? För enligt dig handlar det ju enbart om lagen inte för och nackdelar..

Som tidigare nämnts har ofta arbetsgivare låtit den anställde ta del av en uttalad drogpolicy. Skolor och fritidshem brukar vara extra tydliga med detta.

Tveksam vandel i detta fallet innebär bristande respekt för lagen vilket i TS exempel med droger troligen är förtydligat av arbetsgivaren då det rör sig om ett fritidshem. Att använda olagliga droger och samtidigt arbeta med ungdomar är per definition dåligt omdöme.

Det finns olika brott, och svensk lag ser strängt på innehav och nyttjande av olagliga droger även om straffskalan skiftar relaterat till drogen i viss mån. Dock är det extra allvarligt om man brutit mot ett löfte till arbetsgivaren förutom mot lagen.

Det är tydligt reglerat i AML att man måste agera vid välgrundade misstankar som arbetsgivare.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (??) skrev 2015-02-23 19:00:36 följande:

Ge mig datum när omröstningen ägde rum.

Googla representativ demokrati och Sverige om du känner dig osäker på processen kring hur våra lagar stiftas.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Jeremiah) skrev 2015-02-23 19:57:34 följande:

ErnstHugo,

Varför snackar du just om att den olagliga statusen hos drogen resulterar i dåligt omdöme? Diverse droger som inte är narkotikaklassade är alltså okej enligt dig att missbruka hej vilt som fritidspedagog?

Titta närmare på en drogpolicy för arbetstagare om du känner dig osäker utifrån min beskrivning.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Jeremiah) skrev 2015-02-23 20:13:39 följande:

Hur menar du att din åsikt kring huruvida det är lämpligt eller icke för fritidspedagoger att bruka eller missbruka ej ännu narkotikaklassade droger står beskriven i någon jävla drogpolicy för arbetstagare?

TS talar om bruk av cannabis vilket är olagligt. Allt annat är i denna tråden ot.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (yes) skrev 2015-02-23 20:17:12 följande:

Så det har aldrig funnits en omröstning där folket fick säga sitt, tack

Kan du nu sluta sprida lögner om att detta har förbjudits i demokratiskt anda?

Så länge han sköter sitt jobb som hans ska, nått du bör ha insyn till tycker jag inte att det finns nått att reagera på.

Du har hört rykten thats it, även om dom skulle visa sig vara rätt så är hans jobbinsats som är det avgörande här.

Du får verkligen läsa om representativ demokrati. Det har åtskilliga gånger skett omröstningar i riksdagen när olika lagförslag behandlats där. Så även om drogrestriktioner. www.riksdagen.se

Enligt AML måste arbetsgivaren utreda om det finns välgrundad misstanke om drogproblem.
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Undrar) skrev 2015-02-23 20:21:56 följande:

Jag är kommunalt anställd lärare. När jag anställdes behövde inte jag skriva på något papper om någon drogpolicy, men det kan ju förstås vara olika i olika kommuner. Om man bara röker på under lov/helger och då på platser där detta är lagligt, såsom Christiania, Amsterdam och en del stater i USA begår man inget brott och man har heller inget rus kvar när man arbetar - hur ställer du dig till det?

Ja som du säger skiftar det från kommun till kommun. Kanske även mellan privata och kommunala skolor och som i TS fall ett fritidshem.

Skulle man agera som du beskriver gör man inget formellt fel, men man kringgår ju något som man vet är olagligt hemma. Det vore lite som att extraknäcka som lärare i ett land där aga är tillåtet och där slå sina elever. Sedan komma tillbaka och säga att man inte gjort något fel.Ytterst en fråga om etik i det hypotetiska fallet.
Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis