• Iarwain

Fritidspedagog röker cannabis

Anonym (??) skrev 2015-02-22 20:19:22 följande:

I så fall så kastar jag in handduken för att inte tramsa sönder tråden helt.
    Du har helt rätt, det är lagligt att urinera hur som var som.
    Det att man faktiskt blir straffad för det är bara en detalj man bör vara medveten om.

Kan vi återgå till topic nu?

Nu tar du det för långt...
    För att urinera inte är olagligt leder inte automatiskt till att det är lagligt att urinera hur som var som.
    Detta är "falsk dikotomi".
  • Iarwain
    Smokeweedeveryday skrev 2015-04-19 12:43:58 följande:

Folk har så mkt åsikter och moralistisk syn på cannabis utan att ens ha studerat växten eller testat, håll er till alkoholen och håll käften skulle jag vilja säga, rör inte vårt weed!

Du har rätt i en sak,
    Folk har så mycket åsikter och syn på cannabis utan att ens ha studerat växten...

På vilket sätt anser du att du, vetenskapligt, har studerat växten?
  • Iarwain
    Smokeweedeveryday skrev 2015-04-19 13:24:16 följande:
    Med studerat menar jag kollat upp fakta, forskning och brukat själv såklart, lite svårt att studera den vetenskapligt själv om man inte är forskare kanske :)
    Du väljer själv vilka studier du tar del av.
    Med vilken vetenskaplig metod har du valt ut de studier du läst?
  • Iarwain
    Smokeweedeverydaay skrev 2015-04-19 13:37:55 följande:
    Med mitt sunda förnuft, ej svenska studier såklart då dom oftast är beställda av staten, opartiska alltså.

Tycker du att folk ska straffas för vad dom väljer att stoppa i sina egna vuxna kroppar?
    Nu glider du från ämnet.
    Du har alltså godtyckligt efter något du kallar "mitt sunda förnuft" valt din input?
    Menar du, på allvar, att det skulle ge en rättvisande bild av verkligheten?
    Att du har mage att med din väldigt "biased" input anklaga andra för att ha åsikter och be dom "hålla käften"...

Se till dig själv först innan du säger åt andra att ändra på något där gör precis samma fel!
  • Iarwain
    Smokeweedeverydaaay skrev 2015-04-19 13:52:47 följande:

Ok du verkar fatta trögt, ska folk bli straffade för vad dom stoppar i sig?

Är det något du ska vara anti mot är det alkohol då cannabis är rena hälsokuren, botar cancer, bra för epilepsi, stark antioxidant, bra för magen, sova på, hiv, aptit, ms., smärta osv osv.

Jag märker att du försöker leta efter fel då du tydligen är väldigt mot cannabis av någon skum anledning

Det var inte vad vi diskuterade.
    Du tyckte att 
    "Folk har så mkt åsikter och moralistisk syn på cannabis utan att ens ha studerat växten eller testat".
    Sedan visar sig att ditt ställningstagande också baserar sig på åsikter och moralistisk syn.

Då borde ditt "håll käften" gälla dig själv också, med den skillnaden att där har du faktiskt något du själv kan lösa.

Du kommer med ett antal påståenden i detta inlägg som kommer från din väldigt "biased" sökning av studier.
    Hur har du säkerställt att detta på något sätt visar det faktiska forskningsläget?
  • Iarwain
    Smokeweedeverydaaay skrev 2015-04-19 13:54:05 följande:
    Har du ens rökt på nån gång? Haha du är rolig
    Vad har det med saken att göra menar du?
    På vilket sätt har min eventuella "pårökning" med fakta gällande cannabis att göra?

Kan du svara på frågorna istället, eller är dom lite för krångliga för dig?
    Vill du att jag ska förtydliga?
  • Iarwain
    Smokeweedeverydaaay skrev 2015-04-19 15:16:54 följande:
    Kom med nåt konkret istället om du nu är mot cannabis, gillar inte onödigt babbel med folk som inte ens har rökt på men tror dom kan moralisera
    Menar du att enbart de som "rökt på" kan moralisera?
    Är det nu okej att prata baserat på åsikt?

Har du ändrat dig att alla som inte "rökt på" ska "hålla käft", eller hur ska jag tolka dig?
  • Iarwain
    Anonym (Lovar) skrev 2015-04-19 15:07:04 följande:

Vad den oberoende forskningen säger om cannabis, är väldigt tydlig.
    Att leka retorik ändrar inte detta.
    Ofta vill man köra svart och vitt här.
    Säger man cannabis inte speciellt farlig, så börjar man gasta är den då ofarlig och nyttig.
    Sen ökar forskningen kring cannabis kraftigt, och det är ovanligt få som har negativa resultat.
    Inte som på tex alkohol, som har väldigt få positiva egenskaper man för fram.

Här har du fel.
    Vad den oberoende forskningen säger om Cannabis är väldigt otydlig.

Det är väldigt svårt att hitta en vetenskaplig konsensus, då det är ett väldigt svårbeforskat ämne, liksom alla forskning om droger med otydliga biverkningar.

Det är mycket retorik i inläggen jag gjort under dagen, det är sant. Men det var ett ganska kategoriskt och korkat, i mina ögon, inlägg som jag svarade på.

För att vara konkret;
    Jag finner det oroande om det finns en utbredd uppfattning om att cannabis botar cancer, då detta är totalt felaktigt och kan få sjuka att söka sig till "alternativ medicin" istället för "vetenskapligt baserad medicin".
    Sedan är det en "slippery slope" med andra påståenden som gjordes. Det är inte så svart-vitt som personen vill låta påskina.

Vad tycker jag då om cannabis överlag?
    Vad jag läst så är den inte farligare än t.ex. alkohol, beroende på vad man betecknar som farligt.
    Jag har inställningen "skynda långsamt" och är väldigt nyfiken på en utvärdering av legaliseringen i USA. Det är först nu vi verkligen kan få kvalitet på stora studier i detta ämne.

Har jag rökt på?
    Fortfarande totalt ointressant för diskussionen.

• Iarwain
    Anonym (Lovar) skrev 2015-04-19 20:37:59 följande:

Har ingen statistik på hur stor andel av statistiken som säger vad.

Dock så har vi WHO och Kanada, som gör slutsatsen att det inte är speciellt farligt(får man anta då de agerat på ett eller annat sätt, utifrån de undersökningar de gjort).
    Sen har vi FN, som kommer ändra sin drogpolicy på cannabis.
    Indikationerna tyder på att man kommer plocka ur cannabis i narkotikakonversionen.
    Vilket kommer betyda att länder får göra som de vill i frågan.
    Så antar en hel del länder kommer plocka lagarna på cannabis.
    Speciellt i viss latinamerikanska länder, som Mexiko tex.
    Som har brutala problem med droghandeln(cannabis står för 60% av inkomsterna där för drogkartellerna).
    Så kanske man slipper 8-10000 mord per år.
    Dock så lär det inte försvinna över en natt.
    Och sen har de fortfarande 40% kvar, som är extremt mycket pengar.

Som jag skrivit ovan, ska man vara noga med hur man gör sitt urval av studier.

Att läsa av andelar är inte riktigt rätt. Man måste sätta klara krav på nivå en studie måste hålla för att användas för en meta analys
    Än så länge har studier som gjorts haft, generellt, väldigt dålig kvalitet och de är otroligt svårt att dra riktiga slutsatser av.

Jag hoppas att de nya studier som är på gång i USA kan visa på vad som är bra och vad som är dåligt med cannabis på ett tydligt sätt.
  • Iarwain
    Anonym (Lovar) skrev 2015-04-19 22:13:42 följande:

Det är få som har den tid att läsa mer än ett urval.
    Och att du ens antyder man måste läsa alla rapporter är skrämmande argumentation.

Du har ju den från NIDA och att cannabis dödar cancerceller, det msåte väl vara bra nyheter för de som får cancer.
    Eller?

Jag antyder på intet sätt att man ska läsa alla rapporter, man ska, om man vill ta sig an ämnet vetenskapligt, bestämma sig för en nivå studien skall hålla för att den ska räknas in till den metadata du, som läsare, är ute efter.

Den studie du är ute efter är en incidens studie på djur. Den håller på intet sätt för att något vetenskapligt om hur detta påverkar människor.
    Det är däremot tillräckligt för att visa att det är forskning man bör gå vidare med.

En väldigt liten del av de studier som gjorts på detta sätt har leder fram till något användbart.
    Så folk här i tråden gör väldigt långt gående slutsatser inom ett ämne ett fåtal här har någon som helst koll på.

Svar på tråden Fritidspedagog röker cannabis