Inlägg från: Staty |Visa alla inlägg
  • Staty

SR ifrågasätter inte rasistisk same

Skrämmande. Har tidigare lyssnat mycket på SR men på senare tid börjat ogilla detsamma.
    Varför är inte SR konsekventa och faktiskt ifrågasätter samens rasistiska åsikt som han så tydligt har deklarerat för?
    Riktigt skrämmande!!!

• Staty
    KillBill skrev 2015-02-22 23:34:07 följande:

Jag har bara stött på åsikten att sametinget är rasistiskt bland sverigedemokrater, högerextrema och på siter såsom Avpixlat, Nationell.nu osv. Varför är samefrågan så viktig för sverigedemokrater och högerextrema och vad beror det på att åsikten att sametinget är rasistisk inte är mer spridd i samhället?  

Frågan är ärligt ställd och jag är tacksam om jag kan få ett vettigt svar, 

Känns lite som att du negligerar frågan enbart för att den kommer från specifikt vissa grupper.

Du borde se till själva frågan som sak istället för vart frågan kommer ifrån.

Är det rasistiskt att jag som somalier inte får rösta i sametinget enbart för att jag är somalier?

Jag tycker att det är rasism. Vad tycker du?
  • Staty
    KillBill skrev 2015-02-23 00:27:33 följande:

Nej jag tycker inte att det är rasism. Det finns en särskild FN resolution om ursprungsfolkens rättigheter som ger samerna vissa privilegier. Vidare så har
    sveriges riksdag lagstiftat om hur sametinget ska fungera. Sametingets vara eller inte vara behandlades av KU för ca 1 år sedan och samtliga partier (dvs även SD) röstrade för att behålla sametinget som det är. 

Jag ser det som att ändamålet helgar medlen och samernas privilegier ska säkra att Sverige även i framtiden har en ursprungsbefolkning.

Jag har bara stött på åsikten att sametinget är rasistiskt bland sverigedemokrater, högerextrema och på siter såsom Avpixlat, Nationell.nu osv. Varför är samefrågan så viktig för sverigedemokrater och högerextrema och vad beror det på att åsikten att sametinget är rasistisk inte är mer spridd i samhället?  

Jag tycker det är rasism när man sorterar ut människor utefter hudfärg och ursprung och sånt där. Men om du inte tycker det så är det ditt problem.
  • Staty
    KillBill skrev 2015-02-23 00:49:33 följande:
    Och eftersom Sverigedemokraterna i fjol i KU röstade för att bibehållna sametinget så bör väl Sverigedemokraterna, enligt dig, betraktas som ett rasistiskt parti?
    va, jag fattar inte vad Sverigedemokraterna har med det här o göra.
    Jag har EN åsikt i den här tråden, och den är solklar. jag skriver den igen.
    "Jag tycker det är rasism när man sorterar ut människor utefter hudfärg och ursprung och sånt där. Men om du inte tycker det så är det ditt problem."
    Du får gärna säga om du håller med om det påståendet eller inte.
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same