KillBill skrev 2015-02-22 13:56:16 följande:
Det ska bli spännande att ta del av din uppfattning om adel och kungahus. Precis som att inte vem som helst kan bli same så kan ju inte vem som helst bli adelsman eller kung av Sverige och jag antar att du ser samma typ av rasism här som du ser i sametinget eller?
Adeln är avskaffad i Sverige, så det finns inga adelsmän och det finns heller ingen som kan bli det. Att det finns en exklusiv klubb för inbördes beundran som använder sig av ett gäng förlegade titlar kan man givetvis ha synpunkter på, men då de inte finansieras av skattemedel finns det inte mycket att göra åt det.
Kungahuset är ju inte rasistisk i sig, den är bara väldigt exklusiv, men visst finns det lite samma typ av problematik där som det gör med sametinget. Skillnaden är väl att sametinget baserar medlemskap på etnicitet och kungahuset på släktskap.
oOOo oOOo skrev 2015-02-22 13:28:38 följande:
Precis. Man får ganska ofta intrycket att dessa antirasister egentligen inte är emot rasism utan för den. Man hamnar ofta i situationer där man måste förklara vad som är rasism för att dessa antirasister inte fattar vad som är rasism, för dem verkar det bara vara när någon inte tycker som dem. Antingen är de rasister själva eller bara otroligt dåliga på att tänka på sakfrågor. Allt är ett vi och dom tänk, inte konstigt att de hamnar i försvar av rasism egentligen. Som om någon som utsätts för rasism inte själv kan vara rasist, som det är gör en immun.
Det är som Lars Vilks sade, de tycker de är 'sanningssägare', de har rätt att tala om vad som är rasism eller inte, ganska skrämmande. Man får hoppas att de bara är naiva.
Det är det som är så paradoxalt med den antirasistiska kampen. Inte ens den mest hårdkokta rasisten lägger riktigt så stor vikt vid hudfärg, religion, kön, sexuell läggning m.m. som en godtycklig antirasist.
Själv är jag helt inne på Morgan Freemans linje, "Jag slutar se dig som en vit man och så ber jag dig att sluta se mig som en svart man" (lite fritt översatt). Helt enkelt sluta lägg så mycket vikt vid ras!