Solidaritet skrev 2015-02-24 11:25:28 följande:
Ja visst.
Sedan kan man också ifrågasätta denna fixering vid samer. Må vara att de är en sluten grupp, men inte bevisat att det handlar om rasism. Jag kan inte se hur det är problematiskt att en liten minoritet utesluter en stor majoritet. Det är beklagligt att detta används för att lägga dimridåer över det faktum att vi har ett parti i riksdagen som önskar utesluta minoriteter ur majoriteten. DET är ett verkligt problem.
Att minoriteter formar slutna grupper i den stora gruppen är inte på något sätt unikt för samer. Religiösa samfund släpper inte in ofrälsta i sin gemenskap, vissa av dem är extremt uteslutande. Helt okej för mig, jag har inga önskemål att bli ett vittne eller en livets ordare. Lika lite som jag vill bli renskötare och bosätta mig i djupaste Lappland.
Jag tror att det är så som det nämnts, att Sverigedemokrater runt om i landet är avundsjuka på samernas ställning som urbefolkning. Men det är det de är.
Aha, om du tillåter mig, så vill jag kolla om det är denna definition av rasism du menar (jag försöker bara förstå):
"det är rasism att utestänga andra pga etnicitet. Men om den utestängande gruppen kan anses vara en minoritet (i det land de verkar) är det inte rasism."
Men wikipedias beskrivning av rasism håller inte med dig:
"Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för
främlingsfientlighet.
[8] Rasism förekommer från majoritetsbefolkningen mot minoriteter, från minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter."
Här verkar man mena att även minoriteter kan utföra rasistiska handlingar?
Förlåt, jag försöker bara förstå rasismbegreppet!