Inlägg från: Solidaritet |Visa alla inlägg
  • Solidaritet

SR ifrågasätter inte rasistisk same

KillBill skrev 2015-02-24 10:55:19 följande:
    Eftersom samtliga riksdagspartier tycker som mig så tvivlar jag på att det är särkilt många som anser att sametingslagen är rasistisk.
    Ja visst.
    Sedan kan man också ifrågasätta denna fixering vid samer. Må vara att de är en sluten grupp, men inte bevisat att det handlar om rasism. Jag kan inte se hur det är problematiskt att en liten minoritet utesluter en stor majoritet. Det är beklagligt att detta används för att lägga dimridåer över det faktum att vi har ett parti i riksdagen som önskar utesluta minoriteter ur majoriteten. DET är ett verkligt problem. 

Att minoriteter formar slutna grupper i den stora gruppen är inte på något sätt unikt för samer. Religiösa samfund släpper inte in ofrälsta i sin gemenskap, vissa av dem är extremt uteslutande. Helt okej för mig, jag har inga önskemål att bli ett vittne eller en livets ordare. Lika lite som jag vill bli renskötare och bosätta mig i djupaste Lappland. 

Jag tror att det är så som det nämnts, att Sverigedemokrater runt om i landet är avundsjuka på samernas ställning som urbefolkning. Men det är det de är. 
  • Solidaritet
    kenneth768768 skrev 2015-02-24 12:30:29 följande:
    Aha, om du tillåter mig, så vill jag kolla om det är denna definition av rasism du menar (jag försöker bara förstå):

"det är rasism att utestänga andra pga etnicitet. Men om den utestängande gruppen kan anses vara en minoritet (i det land de verkar) är det inte rasism."

Men wikipedias beskrivning av rasism håller inte med dig:

"Ordet rasism kan i många fall användas i överförd mening, exempelvis baserat på hudfärg, kultur, art eller härstamning. Skillnaden behöver alltså inte avse just ras, utan det avgörande är principen att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet.[8] Rasism förekommer från majoritetsbefolkningen mot minoriteter, från minoriteter mot majoriteten och mellan minoriteter."

Här verkar man mena att även minoriteter kan utföra rasistiska handlingar?

Förlåt, jag försöker bara förstå rasismbegreppet!
    Var har jag påstått att det INTE är rasism? Jag påstår varken att det är det eller att det inte är det. 

Jag påpekar att det inte är problematiskt för majoriteten att bli uteslutna av minoriteten. Det är svårt för övrigt att idka rasism mot en stor majoritet. Majoriteten är inte homogen. 

Dock kan rasism vara att diskriminera sådana med annan etnicitet än en själv, om man då avser att utesluta någon av den anledningen. 

Men fortfarande har inte minoriteten någon makt över majoriteten. Problematiken är alltså enligt dig att en minoritetsgrupp håller sig sluten gentemot majoriteten i samhället?
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:01:35 följande:
    Jag tolkiade ditt inlägg precis som EnAnonumius, dit quotande av mitt inlägg var helt missvisande eftersom man kunde få intrycket av att jag ger dig generellt rätt i sak, något som är helt felaktigt eftersom du konsekvent vägrar diskutera sakfrågan

Sakfråga gäller om sametinget är rasistiskt, villet det helt uppenbarligen är enligt Fns definition av rasdiskriminering.

Saken gäller inte hurvida någon vill bli same eller om någon hyser någon avundsjuka mot samer eller om rasism kan ursäktas pga att rasismen kommer från en ursprungsbefolkning eller en minoritet.

Håll dig till sakfrågan så blir det inte så mycket missförstånd.

Att politiskt begränsa utifrån etnicitet är rasdiskriminering enligt FN, vilklet sametinget gör, punkt.
    Hur många gånger i vårt samhälle under en normal dag tror du att rasism uppträder? Jag tror att det inträffar åt höger och vänster och upp och ned, för att då inte nämna diskriminering av hbqt personer och kvinnor. 

Men uppenbarligen retar sig vissa väldigt mycket på just samer. DET är rasism. 
  • Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 13:33:37 följande:
    Ja OCH? Har du några personliga problem med detta?
    Då det uppenbarligen retar det dig något enormt att folk tar upp och diskutera ALLA former av rasism och att det är också rasism det, som i detta fall, samerna sysslar med.
    Att det kan förekomma rasism i "etniska minoritets grupper med". 

Med tanke på att du klagar om det i detta inlägget här. Ja jag använder epitetet klagar, för det liknar ett rejält klagomål från din sida.

Passar det inte dig, vad som tas upp i denna tråd, så kanske du skall söka upp ämnen som du vill diskutera i stället, för att sitta och klaga på andra på vad de diskuterar. 
    Din fixering vid mig är visserligen smickrande, men det börjar kännas ungefär som i skolan när tjejerna visade sitt intresse genom att kasta sudd i bakhuvudet på mig. Flört
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:48:39 följande:
    Du tror inte de bara försökte sudda bort lite av dina vanföreställningar? Drömmer
    Någon måtta på ödmjukhet får det vara. Glad
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 13:25:45 följande:
    Verkligen, det finns hur mycke rasism som helst. men nu gäller sakfrågan sametinget.
    Solidaritet skrev 2015-02-24 13:17:04 följande:
    Men uppenbarligen retar sig vissa väldigt mycket på just samer. DET är rasism. 
    Nej, det retar mig inte särskilt mycket. Tycker mycket väl samerna kan ha sitt sameting. Problemet är väl att vissa drar massa slutsatser om vad man tycker om andra saker bara för att man påpekar att semetinget är rasistiskt utformat.

Jag har diskuterat rasism i en massa andra trådar, oftast mot såkallade antirasister som försvarar rasism, tex svenska journalisters benägenhet att rapportera om svenskar på bekostad av andra nationaliteter. Det stör mig mer, både för att det är vanligt förekommande och för att det påverkar fler.

Så, sluta dra förutfattade slutsatser.
    Problemet blir ju då man blåser upp ett låtsas problem för att skyla över ett mycket större problem som man anser fått för mycket uppmärksamhet. Att använda samerna som ett verktyg för att normalisera rasism i samhället tycker jag är direkt förkastligt. Så länge du inte är beredd att bli same förstår jag inte varför det spelar dig någon roll att du inte får bli det. 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 14:38:33 följande:
    Att du inte förstår det framgår av hela din inställning till problematiken. Normaliseringen av rasism är just användandet av ett rasistiskt sameting, man behöver inte ha ett rasistiskt sameting för att skydda samerna. 

Ingen skyler över något annat problem,denna tråden diskuterar däremot rasismen i hur sametinget är definierat. Tycker du det är en oviktig fråga så låt bli att engagera dig då. 

Som princip tycker jag det blir lättare att se till att rasism inte existerar om vi stävjar den där den syns allt annat är hyckleri. Vem kan ta någon på allvar som klarar på rasism ena stunden och försvarar den i nästa? För rasismförespråkare är det ju bara att yrka på undantag för just sin rasism i så fall.
    Då ska vi se: omotiverade angrepp på min förståelseförmåga, förmodligen i brist på argument. 
    Ber mig  i princip lämna tråden. 
    Förlöjligande. 

Är du verkligen så här dålig på att argumentera?
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 14:53:42 följande:
    Tja, du skriver själv att du inte fårstår. Just det du inte förstår är inte svårt att förstå att du inte förstår.
    Solidaritet skrev 2015-02-24 14:46:02 följande:
    Ber mig  i princip lämna tråden. 
    Du verkar tycka det är en ickefråga. Varför engegerar du dig då? Det är väl en rimlig fråga?Ok *tar på silkesvantarna*
    Solidaritet skrev 2015-02-24 14:46:02 följande:
    Är du verkligen så här dålig på att argumentera?
    Presupposition

Jag hade faktiskt glömt att jag skrev att jag inte förstår Glad

Men nej, jag tycker inte att det är rimligt att ifrågasätta andras rätt att engagera sig för att de inte delar din inställning. Det är att försöka tysta ned meningsmotståndare. Varför vill du det? 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 14:59:40 följande:
    Du har väl glömt att du skrev att vi blåser upp ett låtsasproblem också
    Stanna du kvar och diskutera, kan dock inte garantera att du skall ha någon special treatment. Ta på dig en lite kraftigare offerkofta bara skall du se att du klarar dig.
    Jag ser det definitivt som att ni blåser upp en låtsasproblem för att täcka över ett verkligt problem. 

Tack så väldigt mycket för att du tillåter mig att stanna. 
    Men det måste jag säga var en svag förolämpning. Det sved inte ens lite grann. 
  • Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 15:56:15 följande:
    Jaha DU säger detta.
    Jag anser att ALLA form av rasism är förlegat att ha och skall stävjas oavsett vem eller vilka som kommer med den.

Men vad har du för bevis som stödjer din tes?
    Du sitter ju och anklagar oss som deltar i denna tråden att vi "skyler över verkliga problem".
    Det i sig är ju en förolämpning mot tråddeltagarna det med.

Vems talan skulle jag annars föra? Du pratar för dig och jag pratar för mig. Eller pratar du för någon annan?

Jag tycker att angreppen på samerna börjar likna hets mot folkgrupp. 
  • Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 16:34:54 följande:
    Men vad fint.. Jag har aldrig sagt att du för någon annans talan.
    En motfråga.. Är det vanligt att du ställer frågor som du saknar underlag att ställa?

Läs om läs rätt och vad som verkligen står inget annat.

Jaha då vet jag (och sannolikt även andra som läser) att DU tycker att angreppen mot samerna liknar "hets mot folkgrupp"..

Men det svara ändå inte på den verkliga frågan jag ställde dig i mitt andra stycke.

Jag citera hela mitt andra stycke:

"Men vad har du för bevis som stödjer din tes?
    Du sitter ju och anklagar oss som deltar i denna tråden att vi "skyler över verkliga problem".
    Det i sig är ju en förolämpning mot tråddeltagarna det med. "

Så jag ställer om frågan, med en ny formulering för att tydliggöra den.
    Vad har du för bevis för din tes om att vi "skyler över den verkliga frågan", bara för att vi deltar och vill stävja all from av rasism oavsett vem det som utövar den?

Jag lägger med en  tilläggsfrågor baserat på din sista mening som står i eget stycke...

På vilket sätt börjar det att likna hets emot folkgrupp bara för att man blottlägger rasismen i en "etnisk minoritets grupp"?
    Jag tycker att hela fenomenet att förflytta fokus från det angrepp samerna blivit utsatta för av vår vice talman och därmed av demokratin Sverige, till att handla om att de är rasistiska, en minoritet, är att normalisera rasism. Det är exakt samma sak som : "Men vänstern dååååååå?!!!" Förutom att man pekar ut samerna istället. "Varför får de vara rasister när vi inte får??!!!" Skillnaden är att vänstern inte är någon utsatt grupp. Vi kan ta det med ro. 

Den som inte vill hetsa mot folkgrupp kan förslagsvis formulera sig generellt. Exempelvis genom att ifrågasätta rasism som företeelse ur olika perspektiv. Samerna är en minoritet, de är utsatta i och med angreppen från SD. 

Allt som händer är att man skapar en vi mot dem mentalitet, vilket SD lever på. De lever på att spela ut människor mot varandra. Om vi enades skulle de inte ha något stöd. 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-24 19:03:55 följande:
    Nej, helt ointressant faktiskt. Inte ens särskilt intressant utanför denna tråden. Diskutera etnicitet får du göra på någon rasistsida på nätet.

Det intressanta är hur vissa accepterar eller rent av förespråkar rasdiskriminering, som du tex. Det bådar ju inte gott för en värld som arbetar mot rasdiskriminering. Tänk om det finns många som du som egentligen är för det men tror de är emot det. Som tycker att de kan bestämma när det är ok med lite rasdiskriminering.
    Varför skulle en saklig diskussion om etnicitet vara rasism? 

Ja, det förstås, för att normalisera rasism. Glöm att jag frågade. 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 11:37:17 följande:
    Ingen som har sagt det heller, hur är det med läsförståelsen?

De som är besatta av folks etnicitet som KillBill kan med fördel diskutera detta tillsammans med andra som är intresserade tex rasister. 
    Solidaritet skrev 2015-02-25 08:16:50 följande:
    Ja, det förstås, för att normalisera rasism.  
    Normalisera rasism är precis vad den gör som tytcker sametinget är i sin fulla rätt att utöva rasdiskriminering genom att utesluta andra bara pga deras etnicitet.
    Diskutera etnicitet får du göra på någon rasistsida på nätet.

Varför skulle en saklig diskussion om etnicitet vara rasism? 

Ja, det förstås, för att normalisera rasism. Glöm att jag frågade. 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 11:46:01 följande:
    Har du gått i spin nu?
    Kan du inte bara svara på frågan?
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 13:07:27 följande:
    Din fråga är felställd, det är en presupposition. Du antar något i frågan som inte är fallet.

Är du ute efter att diskutera etnicitet finns det säkert en hel del platser du kan göra det på, rasistsajter tex. Lycka till.
    Då anser du med andra ord att alla frågor som rör etnicitet är rasism? Varför skulle frågan annars höra hemma på rasistsajter?
    SD diskuterar etnicitet en hel del. Då är det enligt dig ett tydligt bevis för att de är rasister? 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 13:33:39 följande:
    Nej.
    Solidaritet skrev 2015-02-27 13:20:43 följande:
    Varför skulle frågan annars höra hemma på rasistsajter?
    Rasister precis som KillBill tex brukar vara intresserade av just olika människors etnicitet. Så det är väl ett bra till hen att söka sina likasinnade på rasistsajter. Varför är du så intresserad var man kan diskutera etnicitet?
    Det är du som påstår att etnicitet enbart kan diskuteras på rasistforum. Huruvida jag tycker att etnicitet är särskilt spännande eller inte är mindre intressant. 
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 13:33:39 följande:
    Nej.
    Solidaritet skrev 2015-02-27 13:20:43 följande:
    Varför skulle frågan annars höra hemma på rasistsajter?
    Rasister precis som KillBill tex brukar vara intresserade av just olika människors etnicitet. 
    På vilket sätt menar du att KillBill framstår som rasistisk?
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 13:47:34 följande:
    Nej, har jag inte sagt. Har sagt att vill man diskutera etnicitet kan man med fördel söka sig till rasistsajter. 
    Solidaritet skrev 2015-02-27 13:45:20 följande:
    På vilket sätt menar du att KillBill framstår som rasistisk?
    KillBill förespråkar rasdiskriminering. Det har du väl inte missat? Eller har du lyckats missa det?
    Jag föredrar att hålla mig till den här sajten, oavsett vad jag diskuterar. Rasistsajter tilltalar mig inte. 

Exakt vad i KillBills resonemang är det som får dig att tro att hen är rasist?
  • Solidaritet
    oOOo oOOo skrev 2015-02-27 14:00:46 följande:
    KillBill förespråkar att sametinget är bra, sametinget är rasdikriminerande. Glasklart för de flest riktiga antirasister. 
    Efter 191 inlägg är du fortfarande på ruta 1. fantastiskt. 
  • Solidaritet
    KillBill skrev 2015-02-27 14:01:50 följande:

oOOooOOo verkar ha en omvänd definition av rasism. Tidigare i tråden har hen indirekt klassat de flesta av Sveriges innevånare som rasister (eftersom samtliga riksdagspartier från vänsterpartiet till Sverigedemokraterna är rasistiska eftersom de ställer sig bakom sametingslagen).Det skulle vara intressant att veta vilka partier som oOOooOOo anser driver en antirasistisk politik. Är SvP en dålig gissning?

Jag tvivlar på att hen vet, och om hen vet kommer hen aldrig att svara på frågan. Eller också blir svaret att gräset är brunt. 
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same