Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

SR ifrågasätter inte rasistisk same

oOOo oOOo skrev 2015-02-21 22:44:24 följande:
    Kanske det. Vad nu det har med saken att göra. Sakfrågan är tämligen uppenbar. 

Okunskapen om rasism är alltid lika förvånande. Ibland är det som antirasister i själva verket är garderobsrasister.
    Fick ett ofrivilligt spontan garv.
    Men du har verkligen en stor poäng här.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-22 02:31:34 följande:

Nu har ni dessvärre missförstått situationen och det är  dags för skämskuddde. De är samerna som ofta drabbas av diskriminering och rasism från svenskar i deras närhet. Att sametingslagen skulle vara rasistisk är ett något som sverigedemokraterna har hittat på. Det är alltså inte på riktigt.  

Så var det dags igen.. 
    Du väljer bara att ta för givet att det är på ett visst sätt och sedan agera ut efter detta. Du för en s.k "guillt by association"..

Du vet inte varför jag svarde oOOo oOOo så som jag gjorde. Du är inte heller intresserad av att ta reda på varför jag svarade som jag gjorde heller. Det syns ju tydligt.
    Utan väljer att ta för givet att det är på ett visst sätt och sedan arbetar ut efter det. Och dra dig inte för att sitta och anklaga folk efter dina falska premisser heller.

Det var som en skrev, i en annan tråd. Bara för att man håller med en kommentar/eller kommer med fakta från ena eller andra sidan  så betyder det INTE att man gör ett ställningstagande, eller har missförstått.
    Du och några andra FL-are som diskuterar EMOT rasismen bör vackert lära er detta.

Hans kommentar om "gasderobsnazister" är neutralt formulerat och skulle kunna mycket väl läggas in i valfri tråd som handlar om rasism och/eller antirasism. 

Så nej jag har inget behov av att ta på någon "skämskudde" bara för att du anser detta.

Dessutom så är det märkligt att DU och andra s.k "antirasister" inte ser er egna bjälke i ögat heller. Ni är lika skickliga på att sitta och döma gruppen efter individen, så som ni sitter och anklar "rasister" (eller SD:are som det blivit så populärt från vänsterpacket att skylla på i dagsläget)  för att göra andra för att göra.  

Ja jag är väl medveten om att jag skriver detta inlägget med en stor sannolik risk på att få ord och åsikter lagda i munnen från din sida. Du har gjort så för nämligen när du svart mig. Låtit bli att läsa vad som står.

• EnAnonumius
    oOOo oOOo skrev 2015-02-22 13:28:38 följande:
    Precis. Man får ganska ofta intrycket att dessa antirasister egentligen inte är emot rasism utan för den. Man hamnar ofta i situationer där man måste förklara vad som är rasism för att dessa antirasister inte fattar vad som är rasism, för dem verkar det bara vara när någon inte tycker som dem. Antingen är de rasister själva eller bara otroligt dåliga på att tänka på sakfrågor. Allt är ett vi och dom tänk, inte konstigt att de hamnar i försvar av rasism egentligen. Som om någon som utsätts för rasism inte själv kan vara rasist, som det är gör en immun.

Det är som Lars Vilks sade, de tycker de är 'sanningssägare', de har rätt att tala om vad som är rasism eller inte, ganska skrämmande. Man får hoppas att de bara är naiva.
    Ha ha detta fick mig att tänka på "EnArgBlatte"  och hans sköna reflektion på rasism i hans videoblogg  "omvänd rasism"...

">

Något för både rasister och antirasister kan ha god behållning av att höra.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-22 23:37:35 följande:
    Du har fortfarande inte svarat på hur du ser på samefrågan som diskuteras här i tråden.
    Det borde du ju kunna räkna ut.
    Tror de flesta andra som deltar i debatten kan räkna ut det med mina inlägg jag har lagt hur jag står i den frågan.

Men jag skall göra mycket enkelt för dig.. Jag tycker helt motsats till vad du tycker.
    För att göra det löjligt enkelt för dig så säger jag så här. Ja det är rasistiskt att exempelvis JAG som svensk inte få rösta i Samentinget. Jag blir utestängd där just p.g.a att jag är svensk och icke same. Rasism är bredare och djupare än vad som är politiskt korrekt" att tycka rasism är.

Och Skall man titta på FNs defination på rasism så är det en rasistisk handling samerna sysslar med som stänger utan andra etniciteter just för att det inte är samer. 

Bara för att samerna skyddas av lagen om etnisk minoritetsgrupp, så betyder det inte att de inte skulle kunna agera och bete sig rasistiskt mot sin omgivning. Det ena exkluderar/inkludera per se det andra s.a.s.

• EnAnonumius
    Staty skrev 2015-02-23 00:38:08 följande:
    Jag tycker det är rasism när man sorterar ut människor utefter hudfärg och ursprung och sånt där. Men om du inte tycker det så är det ditt problem.
    Håller med dig här.
    Det ÄR rasism det du beskriver och det står även så på FN's hemsida vad definitionen på rasism är. 
    Så skall man gå på den äkta definitionen, satt enligt FN, så är det faktiskt rasistiskt att Somalier eller jag som är Svensk, eller EnArgBlatte (han var bosnier om jag mins rätt) inte får rösta i sametinget bara för att vi är just icke samer. 

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-23 08:27:04 följande:
    Som jag har sagt förut så gäller det att hålla flera bollar i luften när man ska diskutera samefrågan.

Syftet med lagstiftningen om sameting är att stärka samerna, Sveriges enda ursprungsbefolkning. FN har antagit resolutionen om ursprungsfolkens rättigheter och Sveriges hantering av samerna har stöd i denna resolution.

Man kan inte låtsas som att FN inte har en resolution om ursprungsfolken och bara hänvisa till FN dokument om rasism det blir ju bara löjligt.

Alla riksdagspartier dvs även Sverigedemokraterna röstade i fjol för att sametinget skulle behållas. Om sametinget är rasistiskt så måste ni, vad jag förstår, uppfatta SD som ett rasistiskt parti? Men handen på hjärtat, det tycker ni väl inte?
    Jag trodde denna frågan handlade OM SR ifrågasätter inte rasistisk same. 
    Du verkar vara väldigt kåt på att ta upp om SD hela tiden i dina jämförelser.
    Rasism finns även bland andra folk i andra partier med.  Så jag skall jämföra med rasister INTE något jävla parti.

Jag diskutera rasism efter vad FN defilerar rasism.

Detta är hämtat direkt på FN's hemsida:

definitionen av diskriminering som varje åtskillnad, uteslutning, inskränkning eller förmån baserad på ras, hudfärg, börd eller nationell eller etnisk härkomst, vilka har till syfte eller verkan att upphäva eller försämra erkännandet, åtnjutandet eller utövandet på likställd fot av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på samhällslivets politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden

http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/manskliga-rattigheter-och-demokrati/karnkonventionerna/konventionen-om-avskaffande-av-alla-former-av-rasdiskriminering-cerd/

Att du du drar upp om att samerna är "skyddade" av en lag om "etnisk minoritet"  hör inte hit..
    Även lagskyddade minoriteter kan begå rasism. Om du insåg att världen inte är svarrvit utan är fylld av nyanser så kankse du kan ta till dig och förstå den fulla innebörden av vad rasism är och att en lagskyddad grupp kan också begå rasism.

Här skall jag använda mig i följande exempel av en dansk.. Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna.

Det är samma tankemönster som den genomsnittliga rasisten har (oavsett vilket land rasisten bor i och vilket parti denne rasist röstar på).

En person som flytt/utvandrat från landet landet DD till landet NN, som har assimilerats (eller integrerats) sig till landet NN's tankesätt, beter som en genomsnittlig människa i landet NN, annamat landets NN's kultur och även landets 'NN's genosnitts människas tankebanor, ändå inte räknas som en av NNianer av landet NN's rasister. De anser inte att denne är en NNianier, trots integrering/assimilering, bara för att h*n flytt/invandrat från landet DD från början.

Att skyddas av en s.k lag om "etnisk minoritet", som samerna görs, gör det aldrig mindre rasistiskt med att aldrig se se dansken som same även om dansken frivilligt helt assimilerat sig till den samiska livsstilen och tankebanor. Dansken får inte trots assimilering  inte vara "riktig same" och inte delta i sametinget och verka för samerna. 

• EnAnonumius
    oOOo oOOo skrev 2015-02-23 08:49:44 följande:
    Ja, då är alla partierna rasistiska precis som du som propagerar för begränsande av medbestämmande på etnisk basis.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-23 16:08:00 följande:

I och med att samtliga riksdagspartier (dvs även SD) ställer sig bakom Sametingslagen blir er syn på Sametingslagen i det närmaste fundamentalistisk.
    Det ÄR du som påstår det. Inget som stämmer med verkligheten för mig ialfl.

Och DU om du väljer att upprepat en direkt lögn om och om igen det så kommer det knappast att bli sanning.

• EnAnonumius
    kenneth768768 skrev 2015-02-23 16:37:31 följande:
    Jag är inte sverigedemokrat och de där sidorna du nämner brukar jag inte vara inne på. Viktig fråga för sverigedemokrater, är den?
    Jag har bara använt enkel logik i mitt resonemang.

Det är rasistiskt att göra skillnad på folk utifrån etnicitet. Det är en spridd definition.

Sen om man får höra att sametinget gör skillnad på folk utifrån etnicitet, ja då följer av ren logik att deras agerande är rasistiskt. Det är väl inte så konstigt?

Sen vet jag inte varför du menar att man tycker nånting är VIKTIGT för att man tillämpar simpel logik på ett resonemang.

Vill de bevara sin etnicitet för att de inte är så många får de tydligen det av FN, alltså har de dispens, inte stör jag mig på det? Men det hindrar mig inte att tänka logiskt. Och att jag kan tänka logiskt gör mig väl inte till en läskig, ond person, som jag tror du försöker assiciera mig med, med hänvisning till de där sidorna?

Varsågod, ett ärligt svar.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-02-23 16:55:49 följande:
    Tack för ditt svar. Om du googlar på de 3 orden samer, SD och rasism så får du väldigt många träffar och jag får därför intrycket av att samefrågan är väldigt viktig för många sverigedemokrater.
    Skall man använda din s.k logik, och DITT sätt att ta "intryck" om vad som är viktigt att diskutera för enskilda partier, så skulle det ju vara en viktig fråga även för moderaterna att diskutera.
    Om man använder söktermerna "Same", "Moderat" och Rasism".
    Det gav ju massa sökträffar (i skrivandet stund kl 10:19 2015-02-24)..
    Då måste det ju vara en viktig fråga med för moderaterna. Antalet sök träffar säger ju detta.  Drömmer
    Nej det säger det inte alls. Inte för en som klara av att tänka just kritiskt..

Varför sitter du och förblindar dig själv med att "sökträffar" på Google skulle funka som "intryck" för dig (och sedan använda det EMOT folk på debatten som inte delar din subjektiva definition av rasism), om huruvida något är viktigt att diskutera för ett visst parti? Du sitter och försöker "bevisa" detta genom att DINA VAL av sökord. Det är just subjektivitet.
    Eller som det skulle kallas inom forskningsvärden "pseudovetenskap".

Att antalet sökträffar på Google är aldrig ett "bevis" och kan aldrig användas som underlag för att bevisa något i en diskussion, och/eller i som underlag om man skall ta fram fakta i argumenterande uppsatser eller i naturvetenskapliga arbeten. 
    Det talar bara OM i praktiken vilka hastag's som ligger på olika hemsidor..

Då jag är även håller på med att "webb urveckling" för privat bruk, så har jag lärt mig en hel del med med om b.la hachtag's, hur sökmotorer fungera, "rankings" etc etc. 

Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same