KillBill skrev 2015-02-23 08:27:04 följande:
Som jag har sagt förut så gäller det att hålla flera bollar i luften när man ska diskutera samefrågan.
Syftet med lagstiftningen om sameting är att stärka samerna, Sveriges enda ursprungsbefolkning. FN har antagit resolutionen om ursprungsfolkens rättigheter och Sveriges hantering av samerna har stöd i denna resolution.
Man kan inte låtsas som att FN inte har en resolution om ursprungsfolken och bara hänvisa till FN dokument om rasism det blir ju bara löjligt.
Alla riksdagspartier dvs även Sverigedemokraterna röstade i fjol för att sametinget skulle behållas. Om sametinget är rasistiskt så måste ni, vad jag förstår, uppfatta SD som ett rasistiskt parti? Men handen på hjärtat, det tycker ni väl inte?
Jag trodde denna frågan handlade OM SR ifrågasätter inte
rasistisk same.
Du verkar vara väldigt kåt på att ta upp om SD hela tiden i dina jämförelser.
Rasism finns även bland andra folk i andra partier med. Så jag skall jämföra med rasister INTE något jävla parti.
Jag diskutera rasism efter vad FN defilerar rasism.
Detta är hämtat direkt på FN's hemsida:
definitionen av diskriminering som varje åtskillnad, uteslutning, inskränkning eller förmån baserad på ras, hudfärg, börd eller nationell eller etnisk härkomst, vilka har till syfte eller verkan att upphäva eller försämra erkännandet, åtnjutandet eller utövandet på likställd fot av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på samhällslivets politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden
http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/manskliga-rattigheter-och-demokrati/karnkonventionerna/konventionen-om-avskaffande-av-alla-former-av-rasdiskriminering-cerd/
Att du du drar upp om att samerna är "skyddade" av en lag om "etnisk minoritet" hör inte hit..
Även lagskyddade minoriteter kan begå rasism. Om du insåg att världen inte är svarrvit utan är fylld av nyanser så kankse du kan ta till dig och förstå den fulla innebörden av vad rasism är och att en lagskyddad grupp kan också begå rasism.
Här skall jag använda mig i följande exempel av en dansk.. Det ÄR rasism (enligt FN deklarationen definitioner om rasism) att sitta och säga att en dansk man/kvinna som gifter sig med en same inte räknas som same och kommer inte att bli en same, även om dansken assimilerar sig själv till den samiska livsstilen, och samiska tankebanorna, den samiska kulturen, och är för alltid förbjuden att inte deltaga i samen frågorna som sametingen slår vakt om, bara för att h*n INTE räknas som same av samerna.
Det är samma tankemönster som den genomsnittliga rasisten har (oavsett vilket land rasisten bor i och vilket parti denne rasist röstar på).
En person som flytt/utvandrat från landet landet DD till landet NN, som har assimilerats (eller integrerats) sig till landet NN's tankesätt, beter som en genomsnittlig människa i landet NN, annamat landets NN's kultur och även landets 'NN's genosnitts människas tankebanor, ändå inte räknas som en av NNianer av landet NN's rasister. De anser inte att denne är en NNianier, trots integrering/assimilering, bara för att h*n flytt/invandrat från landet DD från början.
Att skyddas av en s.k lag om "etnisk minoritet", som samerna görs, gör det aldrig mindre rasistiskt med att aldrig se se dansken som same även om dansken frivilligt helt assimilerat sig till den samiska livsstilen och tankebanor. Dansken får inte trots assimilering inte vara "riktig same" och inte delta i sametinget och verka för samerna.