Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

SR ifrågasätter inte rasistisk same

KillBill skrev 2015-02-22 02:31:34 följande:

Nu har ni dessvärre missförstått situationen och det är  dags för skämskuddde. De är samerna som ofta drabbas av diskriminering och rasism från svenskar i deras närhet. Att sametingslagen skulle vara rasistisk är ett något som sverigedemokraterna har hittat på. Det är alltså inte på riktigt.  

Bara för att samer drabbar av diskriminering gör det inte dem immuna mot rasism. 
    Att sametinget är rasistiskt följer ur FN definition, som jag reda postat i denna tråden. Hur svårt skall det vara att fatta? Det är som du kämpar med näbbar och klor för att samerna skall få fortsätta vara rasister.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-22 13:56:16 följande:

Det ska bli spännande att ta del av din uppfattning  om adel och kungahus. 

Starta en tråd om det.
    KillBill skrev 2015-02-22 13:56:16 följande:

Precis som att inte vem som helst kan bli same så kan ju inte vem som helst bli adelsman eller kung av Sverige och jag antar att du ser samma typ av rasism här som du ser i sametinget eller?

Ja, det är samma typ av rasism. Vad nu det har med saken att göra. Det märkliga och lite äckliga är att du hävdar att sametingslagen inte är rasistisk. Det visar ju bara att du inte har koll alls alternativt är rasist själv.
  • oOOo  oOOo
    kvs skrev 2015-02-22 14:08:59 följande:
    Det är det som är så paradoxalt med den antirasistiska kampen. Inte ens den mest hårdkokta rasisten lägger riktigt så stor vikt vid hudfärg, religion, kön, sexuell läggning m.m. som en godtycklig antirasist.

Själv är jag helt inne på Morgan Freemans linje, "Jag slutar se dig som en vit man och så ber jag dig att sluta se mig som en svart man" (lite fritt översatt). Helt enkelt sluta lägg så mycket vikt vid ras!

Precis. De verkar helt besatta av att tänka vi och dom hela tiden. Allt styra av gemensamma fiender och pakter. Svensk vänster som är för palestinier för att palestiner är emot Israel som stöds av USA som svensk vänster är emot osv osv. Helt oförmögna att tänka i sakfrågor. Vilket leder till absurda motsägelser ala denna samefråga tex. 

Är man för kan man inte kritisera, är man emot kan man inte se något positivt. Helt svart eller vitt.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-22 14:11:18 följande:

När du bedömer rasism kan du inte jämföra samerna med övrig befolkning i Sverige eftersom samerna (vilket jag påpekat tidigare) skyddas av FN:s deklaration om ursprungsfolkens rättigheter. Du måste således beakta bägge FN doktrinerna för att göra en korrekt tolkning. Ska det vara så svårt att fatta? 

Nej, det ena har inte med det andra att göra. En same kan bete sig rasistiskt helt oavsett om samer skyddas av FN. Du är ute och seglar i dina försök att försvara rasism.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-22 14:39:35 följande:

Vet du vad, jag tycker att extremhögern ska gå ihop och anmäla sametinget  till FN:s rasdiskrimineringskommitté. 

Om du är antirasist kanske du kan gör det själv också.
    KillBill skrev 2015-02-22 14:39:35 följande:

Jag tror emellertid att FN skulle anse att det stora problemet är att samer i Sverige blir utsatta för rasism och FN skulle anse att en anmälan från extremhögern om att sametinget är rasistisk, skulle vara rasistisk. Skrattande

Som tur är sitter inte du i FN:s rasdiskrimineringskommitté. De har nog förmåga att bedöma sakfrågor och inte bry sig om VEM som anmäler. Ja, jag säger då det. Är du på riktigt?

• oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-22 14:58:47 följande:

Jag är övertygad om att FN: har förmågan att värdera skyddet för ursprungsbefolkningen och förekomsten av rasism samtidigt 

Tror jag med, till skillnad från dig då. De har nog tom förmågan att inse att det ena inte har med det andra att göra.
    KillBill skrev 2015-02-22 14:58:47 följande:

Jag är beredd att slå vad om att jag har rätt är du? 

Hur vore det med att argumentera istället för att köra dina 'appeal to authority' argumentationsfel?

Det är inte ovanligt att regeringar gör fel. Att någon auktoritet tycker något är inget argument i sig. I detta fallet tror jag nog att du kan ha rätt i att samerna tillåts vara rasistiska, det gör dem däremot inte mindre rasistiska.

Det sorgliga är att det här med att vara antirasist tydligen bara är en retorisk krumbukt för att ge sig på sina antagonister. Det finns ingen vilja att verkligen göra upp med rasism, jag tror nämligen inte du är ensam. De lite mer intelligenta debattörerna inser till skillnad från dig att just i detta fallet är det en 'lost cause' att försöka försvara rasismen, bättre att förtiga den.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-22 15:45:17 följande:

Vem som är intelligentast av oss låter jag andra bedöma 

Varför jämför du med mig? Är du mindre intelligent än mig ligger du illa till
    KillBill skrev 2015-02-22 15:45:17 följande:

men jag noterar att inte heller du tror att FN, om saken anmäldes, skulle klandra sametinget för rasism.

Ja, varför skulle FN inse något som inte Sveriges lagstiftare inser. Jag tror de låter samerna hållas, men om Sameland blir verklighet så blir det nog en annan fråga. Skall bara 80000 ha rösträtt i ett land på 2.7 miljoner. Då kommer nog samerna framstå som de rasister de är för fler.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-23 07:42:00 följande:
    Du är medveten om att ditt inlägg från igår, där du starkt kritiserade mig för att jag antagit att du hade en uppfattning i samefrågan, blir löjligt när du nu bekräftar att du hade just den uppfattningen?
    Du verkar ha väldigt svårt att hålla dig till sakfrågor.

Att du blir kritiserad för att du drar förhastade slutsatser har inte att göra med sakfrågan om sametinget som sådant är rasdikriminerande. Att samerna är klassade som ursprungsbefolknig har inget med deras rasistiska beteende att göra. Man kan skydda ursprungsbefolkningar utan att ha rasistisk lagstiftning. tex låta dem skydda sin renhjordar och skuta vargar som hotar dem, men DET får dem tydligen inte. Komiskt

Varför kan du inte bara diskutera sakfrågan? Är det för att det blir kortslutning i dit huvud då?

Bara för att en grupp är en minoritet så är de inte felfria, tänkt på det. Verkar vara ett väldigt vanligt tankefel hos en del människor. Offer kan inte kritiseras av någon outgrundlig anledning.
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-02-23 02:20:16 följande:
    Håller med dig här.
    Det ÄR rasism det du beskriver och det står även så på FN's hemsida vad definitionen på rasism är. 
    Så skall man gå på den äkta definitionen, satt enligt FN, så är det faktiskt rasistiskt att Somalier eller jag som är Svensk, eller EnArgBlatte (han var bosnier om jag mins rätt) inte får rösta i sametinget bara för att vi är just icke samer. 
    Precis, ganska självklart för alla läskunniga. Verkar som de mest högljudda antirasisterna inte ens har läst den och de fåtal som gjort det har inte förstått innebörden
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-23 08:27:04 följande:
    Alla riksdagspartier dvs även Sverigedemokraterna röstade i fjol för att sametinget skulle behållas. Om sametinget är rasistiskt så måste ni, vad jag förstår, uppfatta SD som ett rasistiskt parti? Men handen på hjärtat, det tycker ni väl inte?
    Ja, då är alla partierna rasistiska precis som du som propagerar för begränsande av medbestämmande på etnisk basis.
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same