Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

SR ifrågasätter inte rasistisk same

KillBill skrev 2015-02-24 12:47:56 följande:

Förtydligande: Den aktuella diskussionen med oOOoOOo handlade inte om huruvida sametinget är rasistiskt eller ej. Diskussionen handlade om huruvida FNs Rasdiskrimineringskommitté skulle kritisera sametinget för att vara rasistiskt om någon anmälde saken dit.

Även om oOOoOOo personligen anser att samtetinget är rasistiskt så ger hen mig i sak rätt i att FNs Rasdiskrimineringskommitté förmodligen inte skulle klandra sametinget för rasism.Därför menar jag att mitt citat är rätt.

Den andra frågan som gällde förminskningen av mig  byggde på att oOOoOOo i flera inlägg, vissa inlägg år som sagt var raderade, använde argument såsom "De lite mer intelligenta debattörerna inser till skillnad från dig att" och det var helt enkelt inte snyggt från oOOoOOo sida.

Du är faktiskt skyldig mig en ursäkt.

Jag tolkiade ditt inlägg precis som EnAnonumius, dit quotande av mitt inlägg var helt missvisande eftersom man kunde få intrycket av att jag ger dig generellt rätt i sak, något som är helt felaktigt eftersom du konsekvent vägrar diskutera sakfrågan

Sakfråga gäller om sametinget är rasistiskt, villet det helt uppenbarligen är enligt Fns definition av rasdiskriminering.

Saken gäller inte hurvida någon vill bli same eller om någon hyser någon avundsjuka mot samer eller om rasism kan ursäktas pga att rasismen kommer från en ursprungsbefolkning eller en minoritet.

Håll dig till sakfrågan så blir det inte så mycket missförstånd.

Att politiskt begränsa utifrån etnicitet är rasdiskriminering enligt FN, vilklet sametinget gör, punkt.
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 13:17:04 följande:
    Hur många gånger i vårt samhälle under en normal dag tror du att rasism uppträder? Jag tror att det inträffar åt höger och vänster och upp och ned, för att då inte nämna diskriminering av hbqt personer och kvinnor. 
    Verkligen, det finns hur mycke rasism som helst. men nu gäller sakfrågan sametinget.
    Solidaritet skrev 2015-02-24 13:17:04 följande:
    Men uppenbarligen retar sig vissa väldigt mycket på just samer. DET är rasism. 
    Nej, det retar mig inte särskilt mycket. Tycker mycket väl samerna kan ha sitt sameting. Problemet är väl att vissa drar massa slutsatser om vad man tycker om andra saker bara för att man påpekar att semetinget är rasistiskt utformat.

Jag har diskuterat rasism i en massa andra trådar, oftast mot såkallade antirasister som försvarar rasism, tex svenska journalisters benägenhet att rapportera om svenskar på bekostad av andra nationaliteter. Det stör mig mer, både för att det är vanligt förekommande och för att det påverkar fler.

Så, sluta dra förutfattade slutsatser.
  • oOOo  oOOo
    KillBill skrev 2015-02-24 13:20:54 följande:

Det aktuella inlägget handlade om huruvida FNs Rasdiskrimineringskommitté skulle kritisera sametinget för att vara rasistiskt om någon anmälde saken dit. Det tycker jag faktiskt att du kan kosta på dig att erkänna.

Det var precis det jag erkände, tror du har rätt i det. Samerna har säkert dispens med sin rasism.

Ditt val av citat hade däremot EnAnonumius helt korrekt i att det såg ut som ett sorgligt försök till quote mining

Var det första gången du lyckad ha rätt om något?
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 13:45:23 följande:
    Din fixering vid mig är visserligen smickrande, men det börjar kännas ungefär som i skolan när tjejerna visade sitt intresse genom att kasta sudd i bakhuvudet på mig. Flört
    Du tror inte de bara försökte sudda bort lite av dina vanföreställningar? Drömmer
  • oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 14:14:07 följande:
    Det är väl därför du blir tjatad på att "erkänna"...Flört
    Ja, precis. Stackaren har aldrig haft ett rätt förut och är nu helt lyrisk och får inte nog av egotrippen. 
    Tänk om detta kan leda till att hen rent av kommer till insikt och erkänner att hen har fel om rasism, att det inte bara är ett verktyg hen kan använda att slå sina SD antagonister i huvudet med utan att det verkligen betyder något
    Borde ju bara komma tillbaka till status quo så så svårt borde det väl inte vara.
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 14:29:18 följande:
    Problemet blir ju då man blåser upp ett låtsas problem för att skyla över ett mycket större problem som man anser fått för mycket uppmärksamhet. Att använda samerna som ett verktyg för att normalisera rasism i samhället tycker jag är direkt förkastligt. Så länge du inte är beredd att bli same förstår jag inte varför det spelar dig någon roll att du inte får bli det. 
    Att du inte förstår det framgår av hela din inställning till problematiken. Normaliseringen av rasism är just användandet av ett rasistiskt sameting, man behöver inte ha ett rasistiskt sameting för att skydda samerna. 

Ingen skyler över något annat problem,denna tråden diskuterar däremot rasismen i hur sametinget är definierat. Tycker du det är en oviktig fråga så låt bli att engagera dig då. 

Som princip tycker jag det blir lättare att se till att rasism inte existerar om vi stävjar den där den syns allt annat är hyckleri. Vem kan ta någon på allvar som klarar på rasism ena stunden och försvarar den i nästa? För rasismförespråkare är det ju bara att yrka på undantag för just sin rasism i så fall.
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 14:46:02 följande:
    Då ska vi se: omotiverade angrepp på min förståelseförmåga, förmodligen i brist på argument. 
    Tja, du skriver själv att du inte fårstår. Just det du inte förstår är inte svårt att förstå att du inte förstår.
    Ber mig  i princip lämna tråden. 
    Du verkar tycka det är en ickefråga. Varför engegerar du dig då? Det är väl en rimlig fråga?
    Förlöjligande. 
    Ok *tar på silkesvantarna*
    Är du verkligen så här dålig på att argumentera?
    Presupposition

• oOOo  oOOo
    EnAnonumius skrev 2015-02-24 14:42:44 följande:
    Precis..
    Man få leva på hoppet.. smile2.gifSkål
    Hoppa försiktigt, det finns lite ömtåliga personer här tydligen Skäms
  • oOOo  oOOo
    Solidaritet skrev 2015-02-24 14:56:13 följande:
    Jag hade faktiskt glömt att jag skrev att jag inte förstår Glad

Men nej, jag tycker inte att det är rimligt att ifrågasätta andras rätt att engagera sig för att de inte delar din inställning. Det är att försöka tysta ned meningsmotståndare. Varför vill du det? 
    Du har väl glömt att du skrev att vi blåser upp ett låtsasproblem också
    Stanna du kvar och diskutera, kan dock inte garantera att du skall ha någon special treatment. Ta på dig en lite kraftigare offerkofta bara skall du se att du klarar dig.
  • oOOo  oOOo
    Mimmieupp skrev 2015-02-24 15:38:09 följande:
    Den här är till och med ännu bättre
    " target="_blank">

Ja, visst är det märkligt. Han hade uppenbarligen aldrig tänkt efter vad rasdiskriminering egentligen är precis som en hel del här i tråden.

Det är väl bara att konstatera att en hel del personer som propagerar mot rasism i själva verket stöder rasism eller helt enkelt saknar förmåga att förstå. Jag tappade räkningen på hur många gånger den där pajasreportern sade att han inte förstod, undrar om han tänkte efter en aning och försökte förstå eller om han bara kör strutstekninken.

Man kan undra vilken som är dessa personers egentliga agenda när de nu visar sig att de är för rasdiskriminering.
Svar på tråden SR ifrågasätter inte rasistisk same