Inlägg från: Havregrynet |Visa alla inlägg
  • Havregrynet

Gravid efter USKA-utbildning?

Hej. Vid årsskiftet är jag färdig undersköterska (jag är 22 år) och vill så gärna ha barn. Om jag blir gravid nu och går på mammaledighet 1,5 år - är jag ute från arbetsmarknaden då? Har mitt tåg gått då för att få ett fast jobb?

• Svar på tråden Gravid efter USKA-utbildning?
  • Havregrynet
    Sisisisi skrev 2015-02-22 11:00:59 följande:

Jag var klar med utbildningen i juni och fick barn i juli. Inga problem alls att få jobb ett år senare. Fast jag hade iofs redan arbetslivserfarenhet sedan innan, vilket även min föräldrapenning baserades på. Har du koll på hur mycket FP skulle du få om du fick barn direkt efter utbildningen?

Jag har 3 års erfarenhet inom både äldreomsorg, barn med diagnoser och funktionsnedsättningar psykiskt och fysiskt. Jag hade en inkomst på 104 000 kronor förra året (halva året pluggade jag) och året innan det 175 000. Hur mycket föräldrapeng får man då? Lever med sambon som tjänar 280 000 om året.
  • Havregrynet
    Sommar15 skrev 2015-02-22 13:49:36 följande:

Varför vara hemma så länge? Det försvårar ju helt klart dina möjligheter att komma in i jobbet. Kan inte din sambo också vara föräldraledig?

Absolut ska jag och sambon dela upp det. Dock har vi ingen som helst koll på HUR det går till, hur många dagar man har rätt till osv, det ska vi ta och kolla upp. Rena cirkusen innan man själv är gravid och insatt :) Sen satte jag 1.5 år för att ha marginal, man vet aldrig om barnet behöver extra vård pga oförutsedda händelser.
Svar på tråden Gravid efter USKA-utbildning?