• sofiaC

varför avtar värkarna?

Hej!
    Jag är gravid med tredje barnet i vecka 37+3 enligt ul i vecka 13....
    Jag tror dock att det inte riktig stämmer men enligt den bm som gjorde RUL på mig i vecka 19 sa att man nu för tiden inte ändrar datum om man fått ett från vecka 13 och uppåt.
    Hur som helst så är bebisen fixerad sedan över en vecka tillbaka och jag har det ganska tufft med ischias och foglossning vilket gör att jag knappt kan lämna hemmet....
    Igår kväll så fick jag efter att jag och maken haft lite mysigt vilket jag trodde till en början var vanliga sammandragningar men som tillslut eskalerade och började göra ont! Jag hade det ganska jobbigt ett tag men inte så illa att jag inte kunde hantera dem.
    Maken blev lite nervös och började packa det sista i väskan och precis när jag ska börja klocka så skulle jag bara vänta ut den värken och börja klocka nästa så bara slutade det! :0(
    Så besviken! Min bm trodde har trott att jag kommer att föda tidigare eftersom jag varit fixerad så länge (vilket är ovanligt med tredje barnet) men det jag vill lägga till nu är att det är 6 år sen jag födde barn sist och har aldrig varit med om det här.... Första blev jag igångsatt, tvåan kom med raket fart utan förvarning....
    Utan att blir påhoppad och dumförklarad kan någon snälla bara säga vad ni tror, kan det vara starten inför förlossning?
    Jag har molande värk i magen just nu som har kommit tillbaka...
    Tack på förhand!

• Svar på tråden varför avtar värkarna?
  • Minza83

Så himla svårt att säga, kan ju likaväl vara så att du är i latensfasen just nu som att du inte är det... Passa på att vila vila vila :)

Ta en lång dusch/bad och två alvedon och se om det går över ..

• Jo83

Visst är det surt med avstannade värkar. I v39 hade jag som du beskrev värkar som kändes som att jag höll på att slitas av på mitten, mannen la vårt barn och jag skulle klocka värkarna för att sedan ringa in barnvakt, men då plötsligt slutade de. Molade i magen resten av natten men på morgonen var även den känslan borta. En vecka gick sedan och jag kände absolut inget alls, trots att jag haft förvärkar flera veckor innan. En vecka senare åkte jag in till mvc på koll då jag var så trött på att va gravid och hoppades få hinnsvepning. Visade sig då att jag var 3 cm öppen och tappen utplånad (kanske från värkarna veckan innan) och förlossningen startade några timmar senare :)

• sofiaC

Ja det är helt värdelöst att "bli lurad" så på att nu ÄNTLIGEN är det dax....

Jag har tid hos min bm på torsdag och då görs nog en hinnsvepning om det går :0)

Hoppas verkligen att det är latensfasen och att det snart är på gång på riktigt! :0)

Tack så mycket för era svar!

• Trebarnsmor12345

Jag hade som du i en vecka innan trean faktiskt kom, verkar vara rätt vanligt att just tredje barnet är lurig. Värkar som kom och gick, var vaken hela nätterna osv. När det väl satte igång på riktigt var jag inte heller säker, men eftersom det var bara fem minuter mellan värkarna åkte vi in ändå, och tur var väl det för hon kom strax efter.

• Erizajo

Så var det för mig med, men när han väl kom så var det med ketchup effekten, värkar först sen inget sen inget sen pang gick vattnet och en timme senare var han ute!

• sofiaC

Jag är mycket tacksam att ni delar era erfarenheter kring detta... Jag vet verkligen inte vad jag ska känna :0)

Hoppas det startar igång mycket snart....

• Jo83
    Erizajo skrev 2015-02-22 09:33:14 följande:

Så var det för mig med, men när han väl kom så var det med ketchup effekten, värkar först sen inget sen inget sen pang gick vattnet och en timme senare var han ute!

Ketchupeffekt haha :) Hade samma, vattnet gick värkarna kom åter igång och 2 timmar 15 min senare var han ute. Och då tog ändå första förlossningen runt 36 timmar från vattenavgång och 24 timmar från etablerat värkarbete
  • Kaxelsson

Är gravid med mitt 3dje barn, är i 37+0 idag enligt kub. Första barnet var igångsättning i v 36, andra barnet gick raketfort - hann inte ens med bedövning. Det är nu 4 år sedan.

Kände mig lite "hängig" i 2 dagar för att sedan igår då vakna med konstiga känningar I magen. Hade sammandragningar i princip hela dagen och kvällen - utan att det riktigt slappnade av imellan. Fick även starkare smärta, som visade sig vara värkar.

Åkte efter kontakt med fl in dit på kontroll och ctg visade på starka men oregelbundna värkar. Det konstaterades då också att bebis ligger i säte ^^ - trots att jag var fixerad senast ett par dagar innan - sånt kan ändras!

Som tur var så avtog värkarna och jag ska på vändningsförsök imorgon.

Det är klart olika för alla - men kanske är det så att kroppen övar sig lite nu när det börjar närma sig? Har du tur så kan det vara Latensfasen som är igång men det kan också vara sk pinvärkar.

Säger som föregående - passa på att vila dig ordentligt nu så att du har kraft om det drar igång

Lycka till!

(¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • sofiaC
    Kaxelsson skrev 2015-02-22 18:53:23 följande:

Är gravid med mitt 3dje barn, är i 37+0 idag enligt kub. Första barnet var igångsättning i v 36, andra barnet gick raketfort - hann inte ens med bedövning. Det är nu 4 år sedan.

Kände mig lite "hängig" i 2 dagar för att sedan igår då vakna med konstiga känningar I magen. Hade sammandragningar i princip hela dagen och kvällen - utan att det riktigt slappnade av imellan. Fick även starkare smärta, som visade sig vara värkar.

Åkte efter kontakt med fl in dit på kontroll och ctg visade på starka men oregelbundna värkar. Det konstaterades då också att bebis ligger i säte ^^ - trots att jag var fixerad senast ett par dagar innan - sånt kan ändras!

Som tur var så avtog värkarna och jag ska på vändningsförsök imorgon.

Det är klart olika för alla - men kanske är det så att kroppen övar sig lite nu när det börjar närma sig? Har du tur så kan det vara Latensfasen som är igång men det kan också vara sk pinvärkar.

Säger som föregående - passa på att vila dig ordentligt nu så att du har kraft om det drar igång smile1.gif

Lycka till!

(¯`?.¸? ? Axel 081116 & Emil 110221 ? ?¸ .?´¯)
    Oj!!! Hjälp.... Hoppas att allt går bra för dig!

Ja, man vet ju aldrig vad som händer, kroppen styr ju det här själv :0)

Just nu har jag fått tillbaka "värkarna"/ sammandragningarna och dom är lite smärtsamma men hanterbara, bara att dom kommer sååå sällan...

Idag har jag storstädat och fixat... Jag tror inte det kommer någon bebis på iaf en vecka :0)

Men som jag hoppas!

Lycka till med både vändningsförsök och förlossning du med!

Kram
  • fr0kenandersson

Vad krävs för att man ska få göra en hinnsvepning??

Jag är gravid i vecka 39 (38+1) och jag har också haft värkar som kommit och avtagit och kommit och avtagit sen ett tag...

Svar på tråden varför avtar värkarna?