Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Beteende adhd

Vi gick strategi kursen på bup och de poängterade att man får räkna bort 30% av åldern när det gäller att uppföra sig, satsa, organisera, planera och utföra. Inteligensmässigt är de i den åldern de faktiskt är men det andra får man räkna bort 30% av åldern. Det öppnade upp ögonen för oss. Min son har ADD men kan spilla ut halva mjölkpaketet när han ska hälla upp och missar glaset. När han tagit medicinen händer det inte öht. Går barnet på Ritalin går den ur kroppen efter åtta timmar så tar man den klockan sju på morgonen så är den ute ur kroppen kl tre. Men det finns en korttidsberkande Ritalin som verkar i fyra timmar som man kan ta vid klockan två som kommer gå ur kroppen vid klockan sex. Det betyder att man inte måste ta tabletten exakt tid. Har man tex Concerta måste man ta den klockan sju för då går den ur kroppen klockan sju på kvällen. Tar man den tex vid nio på morgonen blir det svårt att somna eftersom den går ur kroppen klockan nio på kvällen.

Begär att få gå en strategi kurs via bup

fantasy06 skrev 2015-02-23 07:07:21 följande:

Jag har gått strategi på bup men inte alltid så lätt att tänka på allt man lärde :) han får Ritalin kapslar men de är i kroppen ca 6 timmar. Men ibland är det kaos trots tablett. Jag bor inte med pappan så igår förvarnade jag pappan om hur vi haft det ifall det fortsatte när han kom dit. Fick ett sms igårkväll att sonen varit hur lugn som helst o inga problem. Då blir man ledsen. Glad för sonen men ledsen att vi inte har haft det så bra här.

Ritalin finns även som korttidsverkande tablett och kan ges mitt på dagen.

Min son har 20mg på morgonen kl 07 och tar 10 mg korttidsverkande kl 14. Går tabletten ur inom sex timmar kan man fråga läkaren om man kan fylla på med den vanliga kapseln efter fyra till fem timmar förutsatt att den hinner gå ur kroppen två timmar innan sönggående. Så skulle din son ta tabletten kl 07 och 13 så går den sista tabletten ur kroppen vid 19
Svar på tråden Beteende adhd