• Batmamba

Funkar ministertestet?

Jag har ett namntest som jag kallar ministertestet. Det går ut på att jag tänker mig den lilla bebisens namn presenterat som tex finansminister. På det här viset undviks namn som bara funkar på små barn men blir lite märkliga, och i mitt tycke lite förlöjligande - på vuxna.

Exempel på namn som jag tycker INTE passerar testet:

Välkommen, kulturminister Plutten Andersson! Välkommen, finansminister Gullan Jonsson!

Namn i gråzonen:

Välkommen, jämställdhetsminister Lillebror Söderlund! Välkommen, stadsminister Tindra Hansson!

Solklara ministernamm: de allra flesta - Mohammed, Agnes, Tarja, Erik...

Tja, vad säger ni? Funkar testet, som alltid utförs med glimten i ögat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Funkar ministertestet?
  • BCH52

Kul test, visst kan det fungera, som en vägledning. Men som min gamla mormor brukade säga "namnet skämmer ingen, men du kan skämma namnet".
    Med det ville hon säga att det är du själv som styr vad din omgivning ska förknippa ditt namn till. Så om du uppför dig illa så kommer de att se negativt på namnet. T.ex. hur många av oss har inte tveksamheter med att ge sitt barn namnet Adolf, kanske det nu minskar med tiden.

Jag brukar föreslå att man testar hur det fungerar ihop med efternamnet, ibland träffar man föräldrar som alldeles uppenbart inte gjort det.
    Många av de namn som barn får idag är gulliga, men med tiden så växer även de barnen upp och blir vuxna män och kvinnor och vi kommer kanske inte då att uppleva det som konstigt att heta Plutten Andersson om man har en officiell ställning i samhället.

Men jag håller med dig i sak, man bör fundera på hur namnet fungerar på den vuxne mannen/vuxna kvinnan.

• BCH52

Kul test, visst kan det fungera, som en vägledning. Men som min gamla mormor brukade säga "namnet skämmer ingen, men du kan skämma namnet".
    Med det ville hon säga att det är du själv som styr vad din omgivning ska förknippa ditt namn till. Så om du uppför dig illa så kommer de att se negativt på namnet. T.ex. hur många av oss har inte tveksamheter med att ge sitt barn namnet Adolf, kanske det nu minskar med tiden.

Jag brukar föreslå att man testar hur det fungerar ihop med efternamnet, ibland träffar man föräldrar som alldeles uppenbart inte gjort det.
    Många av de namn som barn får idag är gulliga, men med tiden så växer även de barnen upp och blir vuxna män och kvinnor och vi kommer kanske inte då att uppleva det som konstigt att heta Plutten Andersson om man har en officiell ställning i samhället.

Men jag håller med dig i sak, man bör fundera på hur namnet fungerar på den vuxne mannen/vuxna kvinnan.

• fluu

Funkar bra. Brukar tänka liknande själv, men då inte bara på om namnet passar på en högt uppsatt person. Jag brukar tänka:
    * Funkar det okej på ett barn?
    * Funkar det på en tonåring, ungvuxen, en förälder, en gamling?
    * Funkar det på läkare eller minister?
    * Funkar det på regular Joe?
    * Funkar det på städaren?
    * Funkar det med att växa upp i det mindre fina området och också i det finare området?
    * Vad blir smeknamnet?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Batmamba
    fluu skrev 2015-02-22 15:38:17 följande:

Funkar bra. Brukar tänka liknande själv, men då inte bara på om namnet passar på en högt uppsatt person. Jag brukar tänka:

* Funkar det okej på ett barn?

* Funkar det på en tonåring, ungvuxen, en förälder, en gamling?

* Funkar det på läkare eller minister?

* Funkar det på regular Joe?

* Funkar det på städaren?

* Funkar det med att växa upp i det mindre fina området och också i det finare området?

* Vad blir smeknamnet?

Ja, det var helt klart en förädling av min enkla variant!
  • DenNamnbitne

Jo, det funkar och är ganska bra. Fast jag vet inte om jag tycker det är eftersträvansvärt att bli minister. Jag brukar tänka så här:

Ger man med detta namn barnet möjlighet att göra många olika vägval här i livet, eller begränsar man dessa med namnet?

Det bör passa alla åldrar, en arbetare, en intellektuell, en politiker, en författare, en konstnär, en god kamrat, en förebild för andra.

Då gäller det ju att försöka tänka på att alla bär på ett lager (onödiga) fördomar som inte alltid leder rätt. Många krav som många har tycker jag är rätt diskutabla. De vill (ibland) ha ett internationellt gångbart namn eller ha ett namn de tycker passar ett litet barn. Detta är i min mening mycket tvivelaktiga anspråk. Alla namn är internationella då vår internationella värld innehåller alla influenser från alla världens tusentals språk. Om det internationella bara innebär USA med flera länder är det inte mycket att hänga i julgranen. Och att namnet skall vara ett barnnamn - tja alla har varit barn så alla namn är ju barnnamn och det är ju som sagt viktigt att namnet även passar en 60-åring vad det lider. 

• Fenna

För flicknamn tänker jag på om jag skulle vilja heta det själv som vuxen.

• Lena

För mig är namn internationella om de går att stava med det engelska alfabetet utan extratecken. Åke går bort men Tor funkar tex.

• Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-02-22 19:47:42 följande:

Då gäller det ju att försöka tänka på att alla bär på ett lager (onödiga) fördomar som inte alltid leder rätt. Många krav som många har tycker jag är rätt diskutabla. De vill (ibland) ha ett internationellt gångbart namn eller ha ett namn de tycker passar ett litet barn. Detta är i min mening mycket tvivelaktiga anspråk. Alla namn är internationella då vår internationella värld innehåller alla influenser från alla världens tusentals språk. Om det internationella bara innebär USA med flera länder är det inte mycket att hänga i julgranen. 

Fast rör man sig i en internationell miljö är kan det vara viktigt. Det kanske inte är så roligt att behöva rätta människor hela tiden bara för att de uttalar ens namn fel (dvs enligt sina egna uttalsregler). Sen kan det finnas namn som är fina när människor med ett modersmål säger dem, men inte när människor med ett annat gör det, fast de säger samma sak, eftersom man uttalar vokaler och tex r olika. Har mamma och pappa olika modersmål kan det vara viktigt. Betydelsen är också viktig. Hade min man tex älskat namnet Hylla hade jag inte gått med på det, inte för att det är fult, men för mig är det är en sak och inte ett namn. 
  • DenNamnbitne
    Fenna skrev 2015-02-22 23:03:39 följande:
    Fast rör man sig i en internationell miljö är kan det vara viktigt. Det kanske inte är så roligt att behöva rätta människor hela tiden bara för att de uttalar ens namn fel (dvs enligt sina egna uttalsregler). Sen kan det finnas namn som är fina när människor med ett modersmål säger dem, men inte när människor med ett annat gör det, fast de säger samma sak, eftersom man uttalar vokaler och tex r olika. Har mamma och pappa olika modersmål kan det vara viktigt. Betydelsen är också viktig. Hade min man tex älskat namnet Hylla hade jag inte gått med på det, inte för att det är fult, men för mig är det är en sak och inte ett namn. 
    Var ligger den internationella miljön någonstans?
  • Fenna
    DenNamnbitne skrev 2015-02-22 23:12:12 följande:
    Var ligger den internationella miljön någonstans?
    Överallt där människor från olika kulturer och här främst språk träffas.

Däremot har jag lite svårt för att vissa namn 'bara skulle passa', alternativt 'vara för fina för' arbetare eller städare. Då kommer ju även frågan om man ska ge sitt barn ett utländskt namn som tex Mohammed eller Aisha när man vet att de statistiskt sett kommer att ha det svårare på arbetsmarknaden än tex Carl och Elsa.
Svar på tråden Funkar ministertestet?