• Anonym (Skuldsatt)

Ni som genomgått en skuldsanering

Jag och min man är svårt skuldsatta. Det är helt och hållet vårt eget fel. Tidigare gjorde vi en del extremt korkade val och beslut som har lett fram den situation som vi nu befinner oss i. 
    Det är ett rent helvete varje gång räkningarna ska betalas. Vår situation är riktigt, riktigt illa.
    Vi har också två döttrar som - tyvärr - påverkas.

Min man talade med en arbetskollega som berättade att han genomgått en skuldsanering.
    Det har fått oss att fundera på om det skulle kunna vara en möjlighet för oss.

Därför vänder jag mig nu till er som genomgått en skuldsanering och ber er berätta om det.
    Vad krävs för att få en skuldsanering?
    Exakt hur går det till?
    Behöver nära släktingar så som föräldrar få veta något?

Vi är mycket tacksamma om ni vill dela med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Ni som genomgått en skuldsanering
  • Anonym (fogden)

Man ansöker via Kronofogden.

Kort sagt så ska man ha såpass stora skulder att man inte skulle kunna betala av dem inom överskådlig framtid. Man tittar på ca 15 år framåt.

Skulderna ska också till övervägande delen vara gamla.

Blir man beviljad så får man leva på existensminimum/KF:s förbehållsbelopp i 5 år och under den tiden betalar man själv in de belopp som bestämts utifrån ens överskott till dem man är skyldig pengar. När de 5 åren gått så avskrivs alla övriga skulder med vissa undantag som t ex studielån.

• Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (fogden) skrev 2015-02-22 14:15:40 följande:

Man ansöker via Kronofogden.

Kort sagt så ska man ha såpass stora skulder att man inte skulle kunna betala av dem inom överskådlig framtid. Man tittar på ca 15 år framåt.

Skulderna ska också till övervägande delen vara gamla.

Blir man beviljad så får man leva på existensminimum/KF:s förbehållsbelopp i 5 år och under den tiden betalar man själv in de belopp som bestämts utifrån ens överskott till dem man är skyldig pengar. När de 5 åren gått så avskrivs alla övriga skulder med vissa undantag som t ex studielån.

Ok, och vad är existensminimum för två vuxna och två barn i nedre tonåren?

Tack för ditt var förresten .
  • Anonym (Skuldsatt)

Vi tar gärna emot svar från någon som genomgått en skuldsanering. Någon som kan berätta om hur det är. Hur livet blir under själva skuldsaneringen.

• Anonym (Kfm)

Tänk på att det är väldigt svårt att få godkänt och tar låååång tid innan beslut.

Brorsan och hans fru kämpar med det nu och har gjort det väldigt länge.

Båda har införsel på sina löner och 2 barn.

• Anonym (me)
    Anonym (Skuldsatt) skrev 2015-02-22 14:38:59 följande:

Vi tar gärna emot svar från någon som genomgått en skuldsanering. Någon som kan berätta om hur det är. Hur livet blir under själva skuldsaneringen.

Om du gör en beräkning med hjälp av länken ovan, så kan du jämföra den summan nu skulle få behålla vid skuldsanering med den budget ni har just nu (avbetalningar på skulder borträknat). Då får du en uppfattning om ifall, och i så fall hur stora, förändringar ni skulle behöva göra i er ekonomi för att greja det.

Om ni i dagsläget använder er av mer pengar än så (skulder borträknade) kan det vara bra att redan nu lägga om er budget. De pengar som i så fall blir över, lägger ni på att betala av mer på er dyraste skuld. Vid ansökan om skuldsanering ta bland annat hänsyn till om ni har försökt gjort vad ni kunnat för att minska era skulder, så att göra positiva förändringar är en fördel inför ansökan.
  • Anonym (!)

Kommunens ekonomirådgivning kan hjälpa er med ansökan. Det pratades om detta i senaste programmet av Plus i SVT. Där nämndes även föreningarna Fattiga riddare och Insolvens. Jag skulle tro att de har nätsajter där du kan hitta mer information. Lycka till!

• Anonym (Skuldsatt)
    Nyfikna72 skrev 2015-02-22 14:44:49 följande:

Vad är det för typ av skulder då?

Helt onödiga, totalt korkade och jävligt idiotiska krediter och lån  .
  • Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (me) skrev 2015-02-22 16:42:26 följande:
    Om du gör en beräkning med hjälp av länken ovan, så kan du jämföra den summan nu skulle få behålla vid skuldsanering med den budget ni har just nu (avbetalningar på skulder borträknat). Då får du en uppfattning om ifall, och i så fall hur stora, förändringar ni skulle behöva göra i er ekonomi för att greja det.

Om ni i dagsläget använder er av mer pengar än så (skulder borträknade) kan det vara bra att redan nu lägga om er budget. De pengar som i så fall blir över, lägger ni på att betala av mer på er dyraste skuld. Vid ansökan om skuldsanering ta bland annat hänsyn till om ni har försökt gjort vad ni kunnat för att minska era skulder, så att göra positiva förändringar är en fördel inför ansökan.
    Anonym (!) skrev 2015-02-22 19:24:58 följande:

Kommunens ekonomirådgivning kan hjälpa er med ansökan. Det pratades om detta i senaste programmet av Plus i SVT. Där nämndes även föreningarna Fattiga riddare och Insolvens. Jag skulle tro att de har nätsajter där du kan hitta mer information. Lycka till!

Tack så jättemycket för era svar!

Har ni genomgått skuldsanering? Behöver omgivningen (föräldrar m fl.)få veta något?

• Nyfikna72

Jag vill nog påstå att chanserna att få det är små som det låter här..........det är ju ingen räddningsplanka för åratal av konsumtion. Det är en utväg för människor som i åratal kämpat med skulder som de inte kan betala.

På din beskrivning låter det ju mer som att ni inte får nåt över bara och det är så det blir i slutändan.

När det gäller konsumtionsskulder är de dessutom stenhårda på att det ska vara gamla skulder och att bara köpa så mycket som en dajm på kreditkortet visar på att man inte har försökt själv. De brukar ju nämna typ 2-3 år utan liknande konsumtionsmönster för att de ens ska fundera på det.

• Nyfikna72

Jag vill nog påstå att chanserna att få det är små som det låter här..........det är ju ingen räddningsplanka för åratal av konsumtion. Det är en utväg för människor som i åratal kämpat med skulder som de inte kan betala.

På din beskrivning låter det ju mer som att ni inte får nåt över bara och det är så det blir i slutändan.

När det gäller konsumtionsskulder är de dessutom stenhårda på att det ska vara gamla skulder och att bara köpa så mycket som en dajm på kreditkortet visar på att man inte har försökt själv. De brukar ju nämna typ 2-3 år utan liknande konsumtionsmönster för att de ens ska fundera på det.

• Anonym (fattiga riddare)

Kolla på föreningen Fattiga riddare. Där finns ett diskussionsforum där skuldsanering diskuteras.

• Anonym (Skuldsatt)
    Anonym (fattiga riddare) skrev 2015-03-01 14:49:45 följande:

Kolla på föreningen Fattiga riddare. Där finns ett diskussionsforum där skuldsanering diskuteras.

Tack! Det ska jag göra.
Svar på tråden Ni som genomgått en skuldsanering