Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Säger aldrig prosit

Hur svårt kan det vara att säga prosit, när någon nyser? Har en kompis på besök och som inte reagerar på när jag nyser, och om hon nyser så säger jag prosit men nä, trodde det var något alla sa?

Mitt ex och jag sa alltid prosit till varandra, sen tack tillbaks. Gör inte alla så?

• Svar på tråden Säger aldrig prosit
  • Anonym (Ts)

Trodde de var en självklarhet, jag menar, är de verkligen så jobbigt att säga prosit? Kanske om man har 701 ungar ja kanske, men annars? Jag är annars inte direkt vidskeplig av mig men tycker de är sunt förnuft att säga prosit och tack :)

• Anonym (Ts)
    Anonym (jaha) skrev 2015-02-22 16:37:23 följande:

Hur är det sunt förnuft?

Säger du inte "krya på dig" när någon är sjuk exempelvis?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (jaha) skrev 2015-02-22 18:01:08 följande:

Jo men det är en annan sak, jag vill att personen ska krya på sig och bli frisk. Men jag har ingen oro alls för onda andar när personer nyser.

Ber du bordsbön?

jag tror inte på några andar, har alltid sagt prosit och kommer fortsätta göra det. Jag utgår från att du är en av de märkliga folk som inte lärt sig säga prosit :)
  • Anonym (Ts)
    radwanska skrev 2015-02-22 20:53:59 följande:

Man bör säga prosit när någon nyser och den personen svarar då tack för att ordet prosit är en slags önskning om hälsa och välstånd.

Eller hur! Hur svårt kan det vara, liksom..
  • Anonym (Ts)
    CoolJen skrev 2015-02-22 23:21:58 följande:

Inte för att jag tror att TS är allvarlig men jag tycker bara det är jobbigt om nån säger prosit.

Varför liksom.

Skulle verkligen inte bli glad för att nån säger prosit.

Haha, då får man alldeles för lite komplimanger eller har aldrig nån att prata med innan blir glad för nåt sånt.

Det är väl egentligen ingen big deal, men förstår inte de "jobbiga" i de? För mig är det en vanesak. De är nåt man säger bara, precis som jag säger "krya på dig"...

Skulle du bli sur om din vän sa prosit till dig menar du? Haha
Svar på tråden Säger aldrig prosit