Inlägg från: Förtryckt |Visa alla inlägg
  • Förtryckt

Säger aldrig prosit

Anonym (Ts) skrev 2015-02-22 16:07:47 följande:

Hur svårt kan det vara att säga prosit, när någon nyser? Har en kompis på besök och som inte reagerar på när jag nyser, och om hon nyser så säger jag prosit men nä, trodde det var något alla sa?

Mitt ex och jag sa alltid prosit till varandra, sen tack tillbaks. Gör inte alla så?

Nöööö inte tack tillbaks, men prosit, bless you, gesundheit osv, det ska man säga efter någon nyst. Det hör till hyfs. Eller hyfs, är det kanske kultur/seder/bruk det hör till. Tacka behöver man dock inte göra, tycker jag. Onödigt.
    ---
  • Förtryckt

När svarta döden (pesten) härjade i Europa under medeltiden så trodde man att den började med en vanlig förkylning, en nysning kunde alltså vara porten till döden. Då började man säga "God bless you" för att välsigna den nysande.
    Som om vi skulle säga "signe dig". Det skulle vara mer förståeligt än "prosit" imho, eftersom "prosit" är "skål" på tyska och idag främst associeras med en Disney-dvärg.
    I tysktalande länder sa man "Gesundheit" vilket betyder helt enkelt friskhet.
    Samma orsak!

---
  • Förtryckt
    Anonym (Ts) skrev 2015-02-22 17:56:07 följande:
    Säger du inte "krya på dig" när någon är sjuk exempelvis?
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (Fia) skrev 2015-02-24 00:40:19 följande:

Prosit är en förkortning av prostatit och anledningen till att man säger så är att man förr i tiden trodde att det var en inflammerad prostata som fick folk att kissa på sig i samband med nysningar (att kvinnor saknar prostata blev känt först på 1940-talet, då även obduktioner av kvinnliga avlidna legaliserades). När man säger prosit så säger man alltså: jag ser att det kom en liten skvätt där, du borde kanske kolla upp det.

Hittade du på det där nu?

:p

Prosit är latin, pro sit, en böjning av pro sum. Det betyder "må det gagna!" och en nutida tolkning är "håll dig frisk"

/wikipedia + mig
    ---
Svar på tråden Säger aldrig prosit