Psykolog vs Civilingenjör?!
Hej! Jag är en tjej på snart 18 år som pluggar naturvetenskap och försöker lista ut vad jag vill plugga på högskolan och skulle behöva lite tips och hjälp... Jag tänker kort beskriva mina egenskaper: social, motiverad, känslosam, energifull och tycker om när det händer saker, älskar äventyr och resor, absolut hatar att vara ensam och tycker om matematik. Jag har funderat mycket på Civilingenjör inom miljöteknik & vattenteknik eftersom jag gillar matematik och vill göra något som verkligen förbättrar vår värld (därav miljöinriktning). Samtidigt så är jag mer mentalt stark än fysiskt... Jag har lättare att arbeta "med huvudet", tänka och räkna, än att utföra praktiskt arbete (har tex svårt med att lära mig köra bil). Så jag undrar är det mycket praktiskt arbete som civilingenjör eller hur är det egentligen? (Förstår att det beror på inrikting och arbetsplats).
På senare tid har jag också börjat fundera på ett yrke som psykolog. Det känns bara lite synd att kasta bort min matematiktalang som lärare säger att jag har. Jag vill också veta hur långt jag kan komma inom naturvetenskapen då jag tycker det är kul. Jag har fått inpräntat i mitt huvud hemifrån att jag ska välja ett "mäktigt" jobb med hög lön. Jag håller med om det men det måste samtidig vara kul, annars rinner livet ut i sanden. Jag tycker om att resa och gå på äventyr - mitt mål är väl att ha pengar över för att leva lite och upptäcka världen.
Samtidigt kanske jag blir en halvbra civilingenjör och en toppenbra psykolog. Då väger de upp varandra. Allt beror ju på hur bra man är i de man gör. Jag vill gärna hjälpa och göra något av betydelse annars känns jobbet meningslöst och jag tappar snabbt motivationen och glädjen. Dessutom är jag en väldigt emotionell person och samtidigt vill jag inte sitta framför en dator på ett kontor resten av mitt liv. Vad tror ni att jag passar bäst till, psykolog vs civilingenjör?
Jag kan även nämna att jag går på ett gymnasie som strulat mycket med utbildningen och är en aning rädd över att ej klara av civilingenjörsutbildningen då min gymnasieutbildning varit bristande. Men man kan väl alltid hoppa av om det är så? Kanske ska ha psykolog som plan B? Jag vill trots allt satsa högt och är en ambitiös person! Vill inte ångra mig i framtiden och tänka: varför satsade jag inte?