• Andje

IVF 2015 Mars - April

Hej på er!

Jag tänkte hoppa med här

Vi ska på första information på fredag om ivf. Äntligen! Vi går på fertilitetsmottagningen i Västerås. Vi har försökt med Pergotime sedan augusti men inte lyckats bli gravida. Innan dess har vi försökt på egen hand över ett år. Det verkar som jag är ganska svårstimulerad då det behövs trippeldos Pergotime för att jag ska producera någon äggblåsa. Hoppas verkligen att det biter bättre med sprutorna. Jag fyller 39 nästa månad så jag antar att jag har åldern emot mig i detta.

Hur gör ni andra med att berätta på jobbet? Det blir ju många tider att springa på kliniken och nu har jag använt slut på alla svepskäl med tandläkare, cellprov, banken etc Min chef vet och har full förståelse. Jag har berättat för två kollegor som befinner sig i ungefär samma situation men känner att jag inte vill dela med mig om detta till de övriga.  

• Andje
    Gweny skrev 2015-03-04 12:10:22 följande:
    Välkommen!

Jag måste berätta för min chef snart inför ul, äp osv. Jag är ledig vissa vardagar, så har hitills sluppit. Känns så privat, så egentligen vill jag inte...
    Nej, det känns väldigt privat att prata om detta på jobbet. Jag kan emellanåt ångra att jag pratat med kompisar också. Ibland känns det helt ok att prata om var vi är i processen men ibland känner jag mig helt invaderad fast folk frågar av ren omtanke. Vi är det enda paret i hela bekantskapskretsen utan barn så det är klart att folk fattar att det inte går enligt plan. Vi har iaf en himla massa barn runt oss att öva på innan det blir vår tur  
  • Andje

Wihoooo! imorgon ska vi gå på gruppinfo om ivf. Hoppas på väldigt snabb behandlingsstart efter det. Är jättespänd på vilket protokoll vi får. Det får vi iofs inte veta imorgon.

Vi kommer åka dit direkt efter min farmors begravning. Blir tvära kast mellan liv och död imorgon eftermiddag...

• Andje

[quote=74965245][quote-nick]veriitas skrev 2015-03-05 21:22:19 följande:[/quote-nick]

Jag har berättat för min chef endast än så länge. Känns väldigt privat att prata om detta på jobbet. Är dessutom ställföreträdande chef vilket gör det svårare. Jag hoppas att jag kan smyga in passande tider så att jag inte behöver ta ledigt, har inte tid ;D Men kommer jag till en punkt då jag måste berätta för att inga tider är smidiga så får det helt enkelt bli så. Detta är ju viktigare!

[/

Ja, det är inte mycket annat som är viktigare än detta. Som sagt, vi drar direkt från farmors begravning till kliniken imorgon.. Vad gör man inte?

Har du möjlighet att få önska tider för besök? På vår klinik blir man helt livegen upplever jag. Man får en tid och så är det bara att tacka och ta emot. I höstas krockade ett vul med en bokad Parisresa och då kändes det som vi fick onda ögat.

• Andje
    Strato skrev 2015-03-06 18:15:34 följande:
    Åå vi ska på vårt infosamtalet på måndag! Hur var erat? Vad sa dom?? Jag är så spänd! Men när kommer ni få reda på protokoll? Jag tänkte ju att vi skulle få den informationen på måndag :p
    Spännande! Går ni privat? Då får ni säkert veta ert protokoll redan då. Vi går på ´landstingets fert.mottagning så vi hade gruppinfo med fyra andra par. Jag var äldst av tjejerna tror jag men några av tjejerna hade ganska mycket äldre män. Sköterskan berättade om de olika protokollen och det var mycket info att ta in. Tur att det inte blir läxförhör på detta innan man sätter igång Man får tydligen ett skriftligt tydligt protokoll men sin exakta behandling sen. Många sprutor och sprayer och hej och hå.
    På vår mottagning ska man ringa när man är redo att sätta igång så vi fick ingen tid där och då. Min tanke är bara att vi har varit redo hur länge som helst så på måndag morgon slänger jag mig på telefonen. Jag räknar med att få mens på torsdag eller fredag (om jag inte är gravid men det känns redan som tråkig mensvärk) så då borde det ju vara perfekt läge att sätta igång en behandling.

Kör ni igång på stört när ni får ert protokoll?
  • Andje

[quote=74972056][quote-nick]Strato skrev 2015-03-07 10:39:21 följande:[/quote-nick]

God morgon! :)

Vi går inte heller privat utan via landstinget i östergötland (Rmc Linköping). Jag ver inte om det är fler än vi som ska vara med på informationen men det har inte låtit så! Vi fick vår kallelse för en månad sen och vi gjorde vår sista behandling (Ibsen) i november så väntan har varit heeeeelt olidlig! Jag hoppas hoppas hoppas att vi också får köra igång direkt - jag har också bim på tors/fre! Så jag hoppas verkligen att vi får köra kort protokoll och att vi kan sätta igång direkt, för jag är sååå trött på att vänta :)

hoppas att ni också får ett kort protokoll och kan köra igång nästa helg!! Kul om vi hamnar precis lika! :)

[/

Åh vi får hoppas att ni får köra igång direkt! Vore verkligen kul om vi kan tajma exakt :) inte ofta man längtar att det ska bli måndag men nu gör jag det så jag får ringa och boka tid.

Hur länge har ni försökt bli gravida?

• Andje
    Strato skrev 2015-03-09 18:45:00 följande:

Will!!!

Nu har vi haft vårt möte! Det blir kort protokoll (Jäy!!) vilket innebär att vi får starta nästa mens, dvs nu i veckan!!! :D

Vi fick även göra ett vul och de hittade en cysta men den var så liten att vi får fortsätta ändå (Phu!!!!).

Efteråt fick vi träffa en ssk som visade oss alla sprutor vi ska ta. Vi kommer få använda ( menopour ( stavas det så?)) som follikestimulerande läkemedel - 112,5 är vår initiala dos. Gud det känns så overkligt! Äntligen händer det!

Vi började förSöka i april/maj 2013 och har gått hos Rmc sen april 2014. Utredningen tog hela våren och vi fick vår första kur pergotime i september. Jag fick för många blåsor på både hel och halv kur så var tvungen att avbryta båda försöken. Vi har även testat insemination men det funkade ju inte heller....

När vi började var vi typ först av alla ivår bekantskapskrets och Idag har typ ALLA barn eller är gravida.... :/

Hur länge har ni försökt?

Åh vad roligt att ni får köra igång direkt! Håller alla tummar att det går enligt plan

vi har också försökt sedan maj 2013 och fick komma till fert.mottagningen i juni 2014. Då hann vi bara få första info, sen stängde de för sommaren. I slutet av augusti fick vi påbörja första kuren Pergotime och jag har ätit enkel, dubbel och trippel dos. Det är bara trippeldos som har fungerat. Jag har blivit så himla besviken när vi testade enkel och dubbel dos och ingen av dem fungerande. En hel månad bortkastad kändes det som. Antar att jag är ganska svårstimulerad.

Visst är det surt att vara sista paret ut med barn!? Vi är också de enda i kompiskretsen utan barn. Hur hanterar ni det? Berättar ni för kompisar att ni kämpar? Vi har berättat för en del kompisar och det visar sig ju när man berättar att det är ganska många som fått kämpa länge eller fått ta hjälp.

Just nu är jag rätt säker på att det är mensvärk som molar i magen så jag hoppas så himla mycket på korta protokollet med start direkt. Vi får se på torsdag
  • Andje
    Gweny skrev 2015-03-10 16:50:38 följande:

Andje>> vi började försöka samtidigt då! Sjukt att tiden bara tickat på såhär....

Idag ringde jag iallafall SU och det såg bra ut med blodprovet, så ska in för VUL på fredag och se hur äggblåsorna är...nervöst.

Håller tummarna för fina äggblåsor på fredag!

Jag funderar ibland på om vi redan hade haft barn om vi gått privat från början. Känns som landstinget inte är snabbast i världen...Fast vi får ju tre försök inom landstinget och det är himla bra. Jag har förstått att i vissa landsting får man bara ett försök.

Hur gammal är du? Jag är lite besatt av ålder då jag snart fyller 39 och det stressar mig ganska mycket
  • Andje

[quote=74995380][quote-nick]Strato skrev 2015-03-11 20:59:58 följande:[/quote-nick]

Hur har det varit idag? Jag har super mkt mens-känningar så det kommer nog inatt eller imorgon! Inte ofta som man väntar spänt på att tant röd ska komma :p

Så fort den är igång så ska vi ringa in och då få ett datum för att sätta igång med sprutor och en bokning för första vul. Haha hoppas jag kan ringa redan imorgon :)

När vi började försöka så pratade vi en del med våra närmaste vänner om det.. Sen när vi märkte att shit - det här funkar ju inte för oss så blev vi mer och mer restriktiva med att berätta. Det är bara en kompis som vet om att vi ska börja med ivf denna månad - men inte ens för henne vill jag säga NÄR.... För jag orkar inte alls med frågorna eller förväntningarna. Jag vet att jag kommer att vara så ledsen om det inte fungerar och kag har tyvärr jättesvårt att hantera när andra ser mig ledsen.... Tycker det är fruktansvärt jobbigt.

Så typ inga vet, inte jobbet, inte föräldrar, inte syskon. Typ fyra kompisar (där ingen hade barn men tänkt tre har eller ska ha nu....:p)

Det är en sorg också att jag inte får uppleva hela denna bit tillsammans med mina vänner... Det blev inte mammaledighet tillsammans, inget bäbissnack eller margsnack - utan det blev såhär. Knasigt!

Ni då? Har ni berättat?

Ni måste vara jätte spända nu inför morgondagens samtal! Hoppas att ni också får kort!!

Yes!!!!!!!! Fick korta protokollet så det blir sprutstart redan imorgon kväll. Fick Puregon, dos 150. Hämtade ut en hel kasse mediciner och fick smyga in lite i kylskåpet på jobbet :) Nu hamnar vi i precis samma fas. Grattis till mensen :) Det är detta vi väntat på så länge och nu känns det nervöst att äntligen få köra igång. Det är ju många steg kvar innan ett (förhoppningsvis) plus på stickan, men nu känns det som vi får en bättre chans i alla fall.

Äggplock blir v 13 så om det går enligt plan bör jag få testdag runt min födelsedag. Jag vet vad jag önskar mig i present :)

Hur känns det för dig? Är du nervös inför alla sprutor, äggplock etc?

Jag har pratat med ett flertal vänner och familj men jag kan ångra det nu. Jag har nog med mina egna förväntningar och rädsla för besvikelse. Nu har jag bestämt mig för att lägga locket på och inte prata mer om detta. Jag hade en riktig dipp igår när jag kände att jag tullat på min egen integritet. Ja, jag är menshormonig just nu :)

Har du fått klartecken att köra igång med sprutor i helgen?

• Andje

Hurra Strato!! Nu är vi igång!!
    Har tagit tre sprutor och det går finfint än så länge. Hade ont i magen igår men det tror jag var nånting annat för det har gått över. Det är ju enkelt att ta sprutorna och det spänner bara lite efteråt tycker jag.
    Blodprov på tisdag morgon så får vi se om dosen blir justerad. Även dags för Orgalutran på tisdag kväll. VUL på fredag. Hoppas kroppen svarar upp bra Känns helt overkligt att jag kan ha ett embryo i magen alldeles snart.

Hur känns det för dig? Några biverkningar? VUL på torsdag? Ska tänka på dig då och hålla tummarna att det visar fina äggblåsor.

Det verkar inte som man kollar AMH där vi går. jag frågade om det var det som ska kollas på tisdag men det var tydligen östradiol. Har du kollat? Vad är ett bra värde? Vad gör Ovitrelle? Det är så många olika mediciner man läser om så jag blir helt snurrig

Jag har tagit Pergotime sen i augusti i olika doser. Bara trippeldos som har fungerat. Har du tagit det? Jag svettades som en galning av det. Förstår dem som är i klimakteriet

Svar på tråden IVF 2015 Mars - April