• Anonym (Bonusmamman)

Flickan vill klippa kort, får ej

Hej!
    Min bonusdotter ,S, är 8 år, snart 9. Och har sedan hon var 5 sagt att hon vill klippa sig kort, helst snagga sig.
    När hon var 6 och började i förskoleklass benämnde hon sig som pojke vilket hon fortsatt med.
    S leker med lastbilar, lego, leker med andra pojkar, tycker inte om rosa, klänningar, kjolar osv bl.a.
    S uttrycker sorg över att inte få vara pojke och tvingas att leka med dockor och se på barbie filmer hos sin mamma. Hennes pappa och jag väntar vårt första gemensamma och S uttrycker att S hoppas det blir en pojke så nya syskonet slipper må dåligt över att vara tjej precis som honsjälv gör.
    S tjatar o tjatar om att åtminstone få klippa sig jättekort, som dom andrs killarna har. Men biomamman säger nej, flickor ska ha långt hår och fina kläningar. Mamman har tagit hål på S öronen, trots att S ej ville ha det, och S fick även sluta med basket som hon fick börja med hos oss eftersom "fina flickor spelar inte bollsporter"..
    Jag frågade om inte hon kunde börja med att klippa till skukderbladen så inte hoppet från rumplångt hår blir så stort, men nej det gick inte.
    jag ser hur ledsen S är över att inte få vara sig själv alla veckor i månaden..
    Hur kan jag och hennes pappa hjälpa S må bättre?

Skriver från mobilen så ber om ursäkt för eventuella fel m.m

• Svar på tråden Flickan vill klippa kort, får ej
  • Brumma
    Anonym (Sdadasd) skrev 2015-02-23 21:11:29 följande:

Finns inget fulare än riktigt kort hår, både på män och kvinnor. 

Bara slavar som saknar hår. 

Nu är ju inte din åsikt som barnet behöver bry sig om (eller ngn annan heller för den delen) utan sin egen.

Människor lever ju som tur är inte för att behaga dig :)

Det finns ju ganska många som inte tycker som just du ;)
  • Brumma
    Anonym (Sdadasd) skrev 2015-02-23 21:49:00 följande:

Nej ett barn bör inte få bestämma sådant. 

Det ligger definitivt inom området av vad ett barn själv kan fatta beslut om i den åldern.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Sdadasd) skrev 2015-02-23 21:49:00 följande:

Nej ett barn bör inte få bestämma sådant. 

Varför skulle en förälder ens vilja bestämma över sitt barns frisyr?? "Jag vill att du har flätor så att JAAAAG som mamma inte ska behöva skämmas." Snacka om en egocentrerad förälder.

Barnet existerar inte för att behaga föräldrarna eller för att få föräldrarnas fasad att glänsa lite mer utan är sina egna individer och lever för sin egen skull.
  • Anonym (Sdadasd)
    Brumma skrev 2015-02-23 22:01:25 följande:
    Personliga påhopp?

Trevligt....

Där föll hela din trovärdighet (som inte låg på topp efter dina inlägg precis...).
    Tack men jag klarar mig utan en småbarnsmammas erkännande ; )
  • Anonym (Sdadasd)
    Anonym (suck) skrev 2015-02-23 22:16:37 följande:
    Varför skulle en förälder ens vilja bestämma över sitt barns frisyr?? "Jag vill att du har flätor så att JAAAAG som mamma inte ska behöva skämmas." Snacka om en egocentrerad förälder.

Barnet existerar inte för att behaga föräldrarna eller för att få föräldrarnas fasad att glänsa lite mer utan är sina egna individer och lever för sin egen skull.
    Var drar du gränsen?

Varför ska en förälder bestämma när en unge ska hoppa isäng, borsta tänderna eller gå till skolan etc. 
  • Brumma
    Anonym (Sdadasd) skrev 2015-02-23 22:17:09 följande:

Tack men jag klarar mig utan en småbarnsmammas erkännande ; )

Det gör du alldeles säkert.

Men varför detta tvång att vara otrevlig?
  • Anonym (Sdadasd)
    Brumma skrev 2015-02-23 22:20:56 följande:
    Det gör du alldeles säkert.

Men varför detta tvång att vara otrevlig?
    Eftersom du inte vet vad som är bäst för ditt barn. 
  • Brumma
    Anonym (Sdadasd) skrev 2015-02-23 22:22:13 följande:

Eftersom du inte vet vad som är bäst för ditt barn. 

Så om man inte håller med ngn så berättigar det att man är otrevlig?

Jag är relativt säker på att jag vet bättre än du vad som är bäst för mitt barn :)
  • Anonym (suck)
    Anonym (Sdadasd) skrev 2015-02-23 22:18:21 följande:

Var drar du gränsen?

Varför ska en förälder bestämma när en unge ska hoppa isäng, borsta tänderna eller gå till skolan etc. 

Det handlar om att vid behov skydda sitt barn. Och annars låta barnet bestämma själv.

Att komma i säng i tid är nödvändigt om man ska orka dagen efter (med skolan exempelvis, som ju är mer eller mindre en nödvändighet om man ska få jobb som vuxen). Att borsta är en nödvändighet om man inte vill få hela munnen full med kariesangrepp.

Att bestämma barnets frisyr KAN handla om att skydda barnet. Typ om barnet skulle vara klumpigt och alltid fastna med sitt långa hår och därför ofta hamna i farliga situationer (väldigt ovanligt scenario dock). Men oftast handlar det om överkontrollerande föräldrar som vill att barnet med SITT utseende ska förstärka eller åtminstone inte dra ner FÖRÄLDERNS status eller "skämma ut" föräldern. Då handlar det om att ha barnet som accesoir. Osmakligt.
  • Brumma
    Anonym (Sdadasd) skrev 2015-02-23 23:02:20 följande:

Jag kan se till att socialen omhändertar ditt barn. Jag har kontakter ; ) 

Ahh

du skiter i barnens bästa bara du inye får mothugg....

Du är alldeles för oseriös och otrevlig för att föra en seriös diskussion med.

Och nej. Jag bryr mig inte nämnvärt om att du kan vara utan en småbarnsmammas åsikter :) Du hamnade som sagt i botten och där stannar du.
Svar på tråden Flickan vill klippa kort, får ej