• Anonym (Anonym)

Sår på förhuden?

Hejsan! Jag är osäker på vad mitt problem egentligen är men jag tror jag har fått ett sår på insidan av förhuden. Det svider när jag kissar, om jag rör på förhuden och om jag drar bak den så gör det smått ont också. Jag tror jag har något sorts sår för när jag drog tillbaks den igår så såg jag att det var väldigt rött på ett område. Jag duschar dagligen, håller mig så ren som möjligt och bytar kläder var dag också. Jag kan för tillfället inte ligga på mage för då gör det också ont. 
    Jag har läst om vissa som har sår innanför huden får inte så ont men mitt är nära öppningen så jag tror det är därför det gör ont när jag kissar.
    Min förhud är lite småtrång men jag kan dra bak den helt utan någon större smärta. 
    Har nyligen haft en infektion i kroppen där jag fick utskrivet penicillin som jag tog i en 7 dagarsperiod och det borde väl göra så chansen att detta är urinvägsinfektion är väldigt låg? 

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till, vill att det ska läka så snabbt som möjligt? Ska köpa hem transbärsjuice för har hört att det är rätt bra och ta som läkning m.m. 

Duschade tidigare och då använde jag mig av tvål utan någon parfym eller något för att kunna rengöra ordentligt i den "privata sektorn" :)

Har ni några tips eller kanske känner någon som fått detta att hända? Vad jag bör göra, vet inte hur snabbt sår läker där när det är fuktigt nästan på hela tiden.

MvH

• Svar på tråden Sår på förhuden?
  • Anonym (Honung)

Honung hjälper mot sår men ring sjukstugan och hör vad de tycker.

• Anonym (Anonym)

Är det så pass så jag måste till läkaren? Läker inte det eventuella såret av sig själv?

• Anonym (Sandra)

Hur länge har du haft det? Hur besvärad är du?

Om det inte är så farligt kan du väl avvakta ett par dagar och se om det blir bättre. Om det inte går över eller blir värre kan du ju uppsöka vårdcentralen. Eller så ringer du 1177 och hör vad de tycker.

Ibland kan man få svamp i underlivet av antibiotikabehandling (det är vanligt för kvinnor). Men om man som man får svamp är det inte säkert att det behöver behandlas utan det räcker ofta med att man tvättar med tvål och vatten. 

• Anonym (japp)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-23 15:20:57 följande:

Är det så pass så jag måste till läkaren? Läker inte det eventuella såret av sig själv?

Ja, du måste till läkare. Sår i underlivet ska ALLTID kollas av läkare!
  • Anonym (Anonym)

Är man, är inte så jätte besvärad av det, hade ju varit skönt att bli av med förvisso, det svider bara till när jag kissar eller är kommer i kontakt med det. Inte så jag måste göra ljud på pass ont det gör. Fick det igår,  så snart i 2 dagar.

Är det vårdcentralen som gäller att hälsa på då eller bara ringa sjukvårdsupplysningen och se vad de säger? 

• Anonym (japp)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-23 15:53:30 följande:

Är man, är inte så jätte besvärad av det, hade ju varit skönt att bli av med förvisso, det svider bara till när jag kissar eller är kommer i kontakt med det. Inte så jag måste göra ljud på pass ont det gör. Fick det igår,  så snart i 2 dagar.

Är det vårdcentralen som gäller att hälsa på då eller bara ringa sjukvårdsupplysningen och se vad de säger? 

Japp, vårdcentralen.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (japp) skrev 2015-02-23 15:50:43 följande:
    Ja, du måste till läkare. Sår i underlivet ska ALLTID kollas av läkare!
    Menar du det? Herregud både jag och min man har haft sår i underlivet massor med gånger... vi borde alltså ha gått till läkare direkt? Uj uj! Annars har det faktiskt läkt ganska omgående utan att läkaren är där och pillar....
  • Anonym (Anonym)

Det är så jag känner, om jag bara håller rent så borde väl precis som alla sår lägga sig efter ett par dagar?

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-02-23 16:04:44 följande:

Det är så jag känner, om jag bara håller rent så borde väl precis som alla sår lägga sig efter ett par dagar?

Ja, avvakta ett par dagar. Går det inte över eller blir värre så hör av dig till 1177 till att börja med... skulle jag säga.
Svar på tråden Sår på förhuden?