• madelenee

Betygssamtal NTI?

Någon som har pluggat biologi på distans hos NTI och haft betygssamtal? Hur går det till? Frågar dom jättemycket? Vilken typ av frågor? Är så nervös att jag bara vill gråta och kräkas, typ.

• Svar på tråden Betygssamtal NTI?
  • the rese

Jag har läst tre kurser där (psykologi 1 +2 och sociologi) och tycker betygssamtalen gått bra. Mina lärare har frågat om saker jag skrivit om i mina uppsatser, så jag brukar läsa igenom allt jag skrivit + ha uppe dom på datorn (så jag kan söka efter ett specifikt ord på uppsatsen om jag får blackout, haha). Jag har inte fått så många frågor, kanske 1-2 per uppsats och det är bara saker jag skrivit/läst om tidigare. Men är du nervös som jag är så skriv ner stödord på det du tycker är svårt, ha google + uppgifterna du gjort uppe och boken framme. Tips: läraren vill mest se om du förstår det du skrivit tidigare, så det är ingen fara så länge du har övergripande koll på kursen. Lycka till :)

• madelenee

Åh, tack för svar och tips! Har ju koll på uppgifterna jag gjort. Men känns så svårt att ha koll på en hel bok/kurs liksom. Kan man få underkänt i kursen pga. betygssamtalet om man fått godkänt eller högre på alla uppgifterna man gjort i kursen?

• the rese
    madelenee skrev 2015-02-23 14:51:07 följande:

Åh, tack för svar och tips! Har ju koll på uppgifterna jag gjort. Men känns så svårt att ha koll på en hel bok/kurs liksom. Kan man få underkänt i kursen pga. betygssamtalet om man fått godkänt eller högre på alla uppgifterna man gjort i kursen?

En lärare förklarade för mig att det inte gick att bli underkänd om man fått godkänt på alla uppgifter, det är mer bara för att försäkra sig om att det är du som gjort uppgifterna och att du inte fuskat. Så det ska du inte oroa dig över :) Och det är ju helt omöjligt att ha stenkoll på en hel kurs, men sammanfatta varje kaptitel/uppgift och skriv ner stödord och ha så mycket material du kan framför dig. Kan fungera som trygghet om du får total blackout. När ska du ha samtalet?
  • madelenee

Åh, det låter ju underbart om det är så. Jaa, jag ska skriva ner lite stödord och liknande och gå igenom ordentligt det jag har haft extra svårt med under kursen. Har inte bokat nått exakt datum än, men nästa vecka troligtvis :).

Tusen tack för svar! Känner mig lite lugnare nu :)

Svar på tråden Betygssamtal NTI?