• ensamma mannen

Byta helg är svårt..

Hej på er alla :)

Finns det nåt bra system på när man ska byta barnhelg?

Jag har min dotter varannan helg och det ställer till det så fort vi måste byta helg. Jag har ju gärna min dotter mer men det är inte ömsesidigt. Nä då ska det bytas hit och dit istället för att bara ge mig någon mer helg för att komma tillbaka till våra veckor igen.

När det byts så blir det ju 3 veckor emellan då jag och min dotter ses, det är för länge enligt mitt tycke...

Så hur gör ni alla andra??

• Svar på tråden Byta helg är svårt..
  • BioBonus

Byter ni helger ofta? Är det du eller mamman som initierar  dessa byten? Är det mamman så säg nej, om du känner att det inte funkar och blir för långt emellan för din del. Är det du som byter ofta så får du kanske fundera på om det finns något annat, bättre sätt att lösa umgänget på?

• Brumma

Tja, byter ni så blir det tre veckor ni inte ses på och sedan två helger i rad nästa gång.... Det kanske kan uppväga lite :)

Är det du som vill byta eller mamman?

Som ovanstående säger kanske du måste sluta byta helger?

Vi har sagt såhär (vi har min mans dotter vh).

Vi byter inte längre några helger för att mamman vill (det blev rätt ofta). Däremot tar vi henne gärna en extra helg så att vi har tre i rad :)

Så vill mamman ha hjälp på sin helg så tar vi bonus extra men vi byter inte några helger.

Vi själva ser helt enkelt till att inte ha ngt inplanerat som bonus inte kan vara med på på våra helger..

• mammalovis

Här byts det för bonusdottern åt båda håll. Båda föräldrarna vill att hon ska kunna träffa sin släkt så mycket som möjligt. Ibland byter vi bara en dag av en helg om det är lättare.

Så allt beror ju på vad som är inplanerat. När kusinernas födelsedagskalas är kan ju inte vi styra över och funkar det får hon vara med annars får hon avstå. För hennes mammas del är det heligt at hon inte missar något, så ibland blir det väldigt tjafsigt. Ifjol var det knappt hon fick vara med på sin yngsta systers första födelsedag, förrän de hade förhandlat ett tag.

Ibland kör vi två helgers umgänge på raken bara för att komma i fas igen, dvs 2 + 2.

• mammalovis

Sedan kan vi ju även byta helg ur smittosynpunkt för att slippa t ex magsjuka. Vi får se om tösen kommer till helgen då hela familjen legat med feber i flera dagar. Nu går ju tjejen i skolan, så hon fixar ju längre tid emellan, likaså är syskon här för små för att förstå skillnaden på en och två veckors mellanrum.

Svar på tråden Byta helg är svårt..