• tiamo123

Billig vegetarisk mat

Hej! Har precis valt att övergå helt till vegetarisk kost.. Skulle behöva tips på bra och lätta maträtter att laga :) Det får gärna vara så billigt så mycket och inte bara färdiglagade frysvaror, då jag är student. Gärna rätter som går att göra även i köttform (alltså, så man enkelt kan laga både kötträtt och vegetariskt utan att det blitt för komplicerat) då min sambo inte vill sluta äta kött. 

• Svar på tråden Billig vegetarisk mat
  • fluu

Baljväxter är alltid billigt, gäller det bönor och ärtor så köp de torkade och koka själv. Handla grönsaker efter säsong.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Punkster

En inledande snabb fråga: Har du käkat vegetariskt förut, eller tänker du göra en "cold turkey" och slut med kött rakt av? Om det senare är fallet så är det enklast att trappa ner lite allt eftersom, det är väldigt lätt att få "återfall annars"

Jag lagar mycket grytor med krossad tomat som bas. Det är lätt att variera med olika grönsaker, bönor, qourn/soyaprodukter och annat. Samma sak med gratänger. Lasagne med qournfärs och mycket chili är en stående klassiker hos mig.

• tiamo123
    Punkster skrev 2015-02-23 18:18:34 följande:

En inledande snabb fråga: Har du käkat vegetariskt förut, eller tänker du göra en "cold turkey" och slut med kött rakt av? Om det senare är fallet så är det enklast att trappa ner lite allt eftersom, det är väldigt lätt att få "återfall annars"

Jag lagar mycket grytor med krossad tomat som bas. Det är lätt att variera med olika grönsaker, bönor, qourn/soyaprodukter och annat. Samma sak med gratänger. Lasagne med qournfärs och mycket chili är en stående klassiker hos mig.

Jag har ätit en del vegetariskt, inte lagat jättemycket själv men en av mina närmsta vänner är vegan! Äter dessutom vegetariskt i skolan :) 
  • emelie vilmer

Linser är både billigt, lätt att laga och proteinrikt. Jag brukar höra linssoppa vilket är superenkelt och gott.