• tiamo123

Billig vegetarisk mat

Hej! Har precis valt att övergå helt till vegetarisk kost.. Skulle behöva tips på bra och lätta maträtter att laga :) Det får gärna vara så billigt så mycket och inte bara färdiglagade frysvaror, då jag är student. Gärna rätter som går att göra även i köttform (alltså, så man enkelt kan laga både kötträtt och vegetariskt utan att det blitt för komplicerat) då min sambo inte vill sluta äta kött. 

• Svar på tråden Billig vegetarisk mat
  • fluu

Baljväxter är alltid billigt, gäller det bönor och ärtor så köp de torkade och koka själv. Handla grönsaker efter säsong.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Punkster

En inledande snabb fråga: Har du käkat vegetariskt förut, eller tänker du göra en "cold turkey" och slut med kött rakt av? Om det senare är fallet så är det enklast att trappa ner lite allt eftersom, det är väldigt lätt att få "återfall annars"

Jag lagar mycket grytor med krossad tomat som bas. Det är lätt att variera med olika grönsaker, bönor, qourn/soyaprodukter och annat. Samma sak med gratänger. Lasagne med qournfärs och mycket chili är en stående klassiker hos mig.

• tiamo123
    Punkster skrev 2015-02-23 18:18:34 följande:

En inledande snabb fråga: Har du käkat vegetariskt förut, eller tänker du göra en "cold turkey" och slut med kött rakt av? Om det senare är fallet så är det enklast att trappa ner lite allt eftersom, det är väldigt lätt att få "återfall annars"

Jag lagar mycket grytor med krossad tomat som bas. Det är lätt att variera med olika grönsaker, bönor, qourn/soyaprodukter och annat. Samma sak med gratänger. Lasagne med qournfärs och mycket chili är en stående klassiker hos mig.

Jag har ätit en del vegetariskt, inte lagat jättemycket själv men en av mina närmsta vänner är vegan! Äter dessutom vegetariskt i skolan :) 
  • emelie vilmer

Linser är både billigt, lätt att laga och proteinrikt. Jag brukar höra linssoppa vilket är superenkelt och gott.

Om du kommer äta ägg så är omelett också enkelt att laga med olika grönsaker i.

Sedan kan man i princip laga det mesta som man lagar med kött fat vegetariskt, men då blir det dock en del frysvaror. Korvstroganof brukar jag göra med sojakorv, köttfärssås med sojafärs, kålpudding, tacos mm.. det mesta.

• Trippelmamma76

Linsgryta kan man ju variera efter tycke och smak. Riktigt gott, nyttigt och billigt. Föredrar röda linser som är snabblagat.

Rotsaker i ugn med något tillbehör. Gärna m bla rödbetor. halloumi kan vara gott till tycker jag. (Sambon kan ju ta en bit kött, korv eller fisk till istället)

Ugnspannkaka.

Spenatsoppa m ägg. (Eller korvbitar)

Vegetarisk lasagne (bra att göra stor och ha till matlådor/frysa in)

Grönsaks/rotsaksgrytor med gott bröd till.

Pasta m olika såser, tex tomat- eller ostvatianter. Kanske champinjoner i...

• myskmalva

Ett tips för att tillfredsställa din köttätande sambo är att laga en god vegetarisk måltid och servera kött vid sidan av.

• Giovanna

Om du använder sojafärs, välj gärna torkat sojagranulat istället för fryst färs. Det är mycket billigare, hållbart och fritt från tillsatser.

• Trippelmamma76

Antingen quornfärs istället för vanlig köttfärs, eller så testar jag något vegetariskt recept. Finns hur många som helst på nätet, googla och se vad du tror du gillar!

• Prällen

Om du ska köra vegetariskt så är mitt råd att skaffa en tryckkokare. Det tar 30 minuter att koka bönor och du behöver inte blötlägga.

• Tihi

Quornfärs använder jag redan men jag tänkte på inspiration gällande vilka grönsaker ni kör med. Använder ni tomatbaserad sås eller vitsås gjort på mjöl, mjölk och smör?

• emelie vilmer
    Tihi skrev 2015-02-24 21:13:06 följande:

Quornfärs använder jag redan men jag tänkte på inspiration gällande vilka grönsaker ni kör med. Använder ni tomatbaserad sås eller vitsås gjort på mjöl, mjölk och smör?

Jag gör ostsås med mozzarella i som jag varvar med en krossadtomatröra med kryddor/vitlök/örter och champinjoner och stekt och hyvlad zucchini. Mkt gott och så mer mozzarella på toppen.
  • Zoja

Säger linser jag också, går att variera i till exempel linsgryta, linssoppa och linsburgare. Riktigt gott och billigt också.

Falafel och burgare går att göra själv, behövs kikärtor eller bönor/linser och någon grönsak i.

• Rafael90

Indisk cholay, min favorit! Du behöver:
    3 stora potatisar
    En burk kikärtor
    En chilifrukt
    Tomatpuré
    Salt, chilipeppar, gurkmeja, torkad koriander, spiskummin.

Skär potatisen i tärningar, koka tills de nästan är mjuka. Släng ner dem i stekpanna tillsammans med kikärtorna (skölj ärtorna innan), hackad chilifrukt och nån matsked tomatpuré. Häll på 1-2 glas vatten så det blir som en soppa, koka sen tills nästan allt vatten kokat bort. Krydda. Eventuellt kan du ha i lite yoghurt om du fortfarande äter mjölkprodukter.

Servera med indiska tunnbröd eller andra tunnbröd.

• Rafael90

Eller linsgryta. Koka:
    Potatis
    Morot
    Hackad lök
    Vitlök
    Paprika
    Röda linser

Tills allt blivit mjukt. Krydda med tex salt, peppar, chili, cayennepeppar, paprikapulver, spiskummin. Servera som den är eller med bröd till.

Svar på tråden Billig vegetarisk mat