• Tonsai

Vad tycker ni om namnet Leif?

Hej!

Vår son är nu två veckor. Hans storebröder heter Eskil och Birger. Nu funderar vi på att döpa lillebror till Leif. Vi tycker båda att det är ett fint namn och vi gillar lite ovanliga namn. När vi nämnt namnet för omgivningen har reaktionerna varit lite olika, några har tyckt att det är ett fint namn, någon har skrattat, någon har sagt att det är taskigt, någon har blivit tyst och någon har sagt "okey". Nu undrar vi vad ni tycker? Tacksam för såväl negativ som positiv återkoppling. Gärna så konstruktiv som möjligt.

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Leif?
  • Madeleine1988

Förlåt men nej, eller personligen skulle jag aldrig döpa mitt barn till Leif.

Tycker inte de är ett dugg charmigt/fint/sött men alla är olika.

Jag arbetar på förskola så hör många annorlunda namn men nej inte Leif.

Ebbe, Alrik, Otis, Vilhelm, Franke, Dante, Matteo :) Andra ovanliga gamla namn :)

Men vill ni döpa er son till Leif så är det erat beslut och ingen annans!

Gå på er magkänsla

• Emmispemmis

Jag tycker vanligtvis om lite gammeldags namn, men just Leif faller mig inte i smaken. Orsaken är att det är fel generation, inte tillräckligt gammeldags. Jag hade lärare på skolan som hette det.

• gbgumman

Gillar de övriga namnen har även själv en Eskil på 10 åt. Hans lillasyster heter Sonja. Men just Leif ät inte min stil. Då gillar jag Bengt mer. Skulle jag fått en son till hade det blivit en Vidar.

• aster

Det tar emot i förstone just för att det är så mycket ett 40-talistnamn. Men det är inte särskilt fult. 
    Däremot Leffe, Lelle eller Leify som smeknamn är rätt rysliga. Vad tror ni blir tilltalsnamnet för er son?
    Det känns som att enstavig namn ber om att bli tvåstaviga när man ropar.

• Anonym (Seg_deg)

Leif?? Nej, herregud lugna ner dig nu. Det har aldrig varit ett namn som tilltalar mig. Det är fyllon på bänken som heter typ "Leffe" liksom.

• fluu

Det är ett namn jag borde gilla, men det är verkligen ett hatnamn. Det låter så fult och obehagligt. "Leffe" bara ryser jag av! Tyvärr, jag klarar bara inte av namnet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Nä...jag tycker inte alls om 'Leif'. Hemskt namn, tycker jag, personligen.

Eskil och Birger är däremot fina, tycker jag. Andra namn som kan passa till de namnen kan kanske vara Harry, Folke, Våge, Albert eller Erik?

• Pastella

Eskil och Birger är ju härliga namn, Leif är det inte. Leif är inte ens snyggt på en 60åring.

• Maddi

Inget av namnen tilltalar mig som ni har döpt era barn till. Men tycker det är bra att inye alla har samma smak. Om ni tycker om namnet Leif ska barnet naturligtvis heta det.

Fu undrar vad andra tycker, vilket är lite synd att kunna bli påverkad, så kopplar jag namnet till en hemsk vårdtagare jag har jobbat med. Äcklig gubbe.

• Anonym (nja)

Min lärare i träslöjd hette Leif, gick väl i 3an eller 4an då. Nja, inget större fan av det namnet men som många sagt så ska ni välja det ni själva vill! :)

Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Leif?