• Anonym (Orolig)

Missa foster på VUL i v 12-13?

Undrar hur vanligt det är att en läkare/bm (på en abortmottagning) missar ett foster runt vecka 12-13? Borde det inte synas ganska lätt på ett VUL? Trodde jag var gravid och ville göra abort men de kunde inte se något på VULet. Graviditetstestet de tog var neg. Nojar tyvärr ändå eftersom jag inte vill vara gravid :( Någon som varit med om att det blivit så?

• Svar på tråden Missa foster på VUL i v 12-13?
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-23 20:17:51 följande:
    Tror du man kan se lika bra med VUL som med UL när man är där runt v 12-13?

Vet inte heller varför jag inte litar på gravtestet. Detta har liksom trasslat in sig i huvudet på mig :(
    Alltså jag tror man ser mycket bättre på vul. Jag trodde man gjorde det tidigt i graviditeten när fostret är mindre för att kunna se det bättre?

Jag gjorde vul innan abort i veka 8 för några år sen och då såg de fostret. Så knappast att man kan missa det i vecka 12. Det händer väldigt väldigt mycket på de veckorna.

Foster har ju alla kroppsdelar i vecka 12. Och som sagt allt fostervatten osv. Knappast att en barnmorska skulle missa det.

Du måste verkligen vara orolig för graviditet om du misstror testen så mycket.

Varför så orolig? Hur gammal är du?
  • Harmagedon
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-23 20:17:51 följande:
    Tror du man kan se lika bra med VUL som med UL när man är där runt v 12-13?

Vet inte heller varför jag inte litar på gravtestet. Detta har liksom trasslat in sig i huvudet på mig :(
    I vecka 12-13 så ligger barnet så pass långt upp att man ser det bättre med UL på magen. Det betyder inte att man inte skulle se det via vaginan. Bara att det man normalt är intresserad av att se då (att allt finns och är på rätt ställe) ses bättre från magen. Så ser de ingen graviditet med Vul finns det ingen att se.
  • Anonym (Nja)

Om du nu tror att du är gravid. Varför just v 12-13? Borde du inte upptäck det tidigare isf?

Vad har du för symptom förutom bubbel i magen (som inte ens är ett symptom)?

• Anonym (Orolig)
    Harmagedon skrev 2015-02-23 20:28:25 följande:
    I vecka 12-13 så ligger barnet så pass långt upp att man ser det bättre med UL på magen. Det betyder inte att man inte skulle se det via vaginan. Bara att det man normalt är intresserad av att se då (att allt finns och är på rätt ställe) ses bättre från magen. Så ser de ingen graviditet med Vul finns det ingen att se.
    Du menar när man ska granska anatomin hos fostret så ser man det bättre med vanligt UL? Usch, jag borde kanske gå och prata med någon om alla dessa skräcktankar jag har :(
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nja) skrev 2015-02-23 20:31:44 följande:

Om du nu tror att du är gravid. Varför just v 12-13? Borde du inte upptäck det tidigare isf?

Vad har du för symptom förutom bubbel i magen (som inte ens är ett symptom)?

Jo beräknat på att jag senast hade sex i början av december så borde det vara kring de veckorna isf. 

Känner mig olidligt trött varje kväll (kan ju bero på all stress över denna oron iofs) men det är verkligen knallfall och somnar på en sekund i soffan.
    Har yrselattacker ofta.
    Har haft mens varje månad men det har varit mindre än det brukar.
    Magen känns hård längst ned, vet inte om det ska vara så eller inte. Kanske är magmuskler?

Har inget illamående och brösten är som vanligt, de är iallafall inte ömma.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-23 20:40:37 följande:
    Jo beräknat på att jag senast hade sex i början av december så borde det vara kring de veckorna isf. 

Känner mig olidligt trött varje kväll (kan ju bero på all stress över denna oron iofs) men det är verkligen knallfall och somnar på en sekund i soffan.
    Har yrselattacker ofta.
    Har haft mens varje månad men det har varit mindre än det brukar.
    Magen känns hård längst ned, vet inte om det ska vara så eller inte. Kanske är magmuskler?

Har inget illamående och brösten är som vanligt, de är iallafall inte ömma.
    Är mensen regelbunden?

Tror ändå det är rätt ovanligt med blödningar vid graviditet även om det existerar.

Alltså jag är rätt säker på att du inte är gravid tjejen!

Trött är förvisso ett av symptomen men det kan ju som sagt bero på anspänningen. Inget man kan grunda fakta om graviditet på ;)

Trött kan man ju bli närsom
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nja) skrev 2015-02-23 20:43:21 följande:
    Är mensen regelbunden?

Tror ändå det är rätt ovanligt med blödningar vid graviditet även om det existerar.

Alltså jag är rätt säker på att du inte är gravid tjejen!

Trött är förvisso ett av symptomen men det kan ju som sagt bero på anspänningen. Inget man kan grunda fakta om graviditet på ;)

Trött kan man ju bli närsom
    Jo mensen är regelbunden. Har varit 25-26 dagar mellan varje mens de senaste tre månaderna. 

Tröttheten började bli påtaglig samtidigt som oron var som värst, så det kan ju hänga ihop. Hjärnan är helt utmattad tror jag. Är en mästare på att oroa mig för sånt här. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-23 20:52:02 följande:
    Jo mensen är regelbunden. Har varit 25-26 dagar mellan varje mens de senaste tre månaderna. 

Tröttheten började bli påtaglig samtidigt som oron var som värst, så det kan ju hänga ihop. Hjärnan är helt utmattad tror jag. Är en mästare på att oroa mig för sånt här. 
    Men släpp det nu. Du är uppenbarligen inte gravid.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nja) skrev 2015-02-23 21:26:45 följande:

Men släpp det nu. Du är uppenbarligen inte gravid.

Jo jag får väl försöka göra det. Tack för alla uppmuntrande ord :)
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-23 21:29:14 följande:
    Jo jag får väl försöka göra det. Tack för alla uppmuntrande ord :)
    :)
Svar på tråden Missa foster på VUL i v 12-13?