• MoaEli­s
    Äldre 23 Feb 22:31
    7566 visningar
    24 svar
    24
    7566

    Tips för att trötta ut hund?

    Jag har en tax med väääldigt mycket energi, hon gnäller verkligen jämt när hon inte har något att göra. Det börjar bli riktigt jobbigt. Hon är ca 10 månader. Vad gör man? Jag har börjat spåra med henne men hon är likadan när vi kommer hem igen. Jag börjar nästan fundera på om jag verkligen är rätt ägare för henne, känner mig helt otillräcklig när hon aldrig blir nöjd... Jag vet ju att hon gnäller för att få som hon vill också, men att ignorera fungerar liksom inte.

    Men hon kanske får för lite aktivering helt enkelt, men man kan ju inte aktivera henne jämt. Det gör ju ingen tänker jag? Eller hur mycket aktiverar ni med lite mer krävande raser era hundar? Och med vad? Hur långa promenader? mm.

  • Svar på tråden Tips för att trötta ut hund?
  • Äldre 23 Feb 22:33
    #1

    Sprid ut hundmaten på gräsmattan. Funkar bra på min labbe. Hunden får då "söka" upp sin mat.

  • MoaEli­s
    Äldre 23 Feb 22:39
    #2

    Det gör jag varje dag, känns som det krävs något betydligt mer för att få henne lugn/nöjd/trött...

  • Äldre 23 Feb 22:40
    #3

    Hur långa promenader brukar ni ta? Hur ofta?


    42.
  • Äldre 23 Feb 22:56
    #4

    Det är en balans mellan aktivering, motion och passivitetsträning för att få en hamonisk hund. Om hunden får spåra några gånger i veckan+ lite vardagshjärngympa och får sina ordentliga promenader per dag skulle jag tippa på att hon behöver passivitetstränas för att lära sig ta det lugnt. Jag går ca 3-4 timmar per dag med min sällskapshund och du har ju en jaktras som är krävande och behöver mycket motion och aktivering som vuxen.

  • Äldre 23 Feb 23:06
    #5

    Ja du ska givetvis aktivera, men något som jag tror är lika viktigt är att se till att belöna och fostra lugnt beteende när ni inte är aktiva. Föreslå en promenad eller en kul lek när du ser henne slappa i korgen. Kan du inte fånga henne i ögonblicket så be istället om ett lugnt beteende (ligg/korgen) innan du ber om ett aktivt. Ge godis om du kommer på henne när hon slappar och är lugn om hon inte blir för hispig av mat. Använder du lugnande signaler? (googla lugnande signaler Rugaas annars, det är intressant). Träna trick som är lugna: huvudet upp/ner, gå långsamt, spela död, gå till mattan/korgen och ligg, ögonkontakt, tassen på nosen, trycka på knappar, mm.

    Massage eller i alla fall väldigt lugnande klappar och gos är ett bra att hinna med dagligen med.

    Vi brukar alltid ha ett beteende i veckan som vi fokuserar extra på. Om det är Sitt tex så ber vi om ett Sitt innan vi öppnar dörrar, sätter på koppel, sätter ner matskålar eller tar fram leksaker som rullat in under soffan. Vi väljer också något som vi jobbar med varje månad för hälsa och omvårdnad tex tandborstning, stå fint för undersökning eller mani/pedi. Bara någon minut varje dag, men det gör under för hur lätthanterad och lugn hunden är när det behövs.

  • Äldre 24 Feb 00:20
    #6

    Att träna "lägg ner huvudet" är väldigt smart. Såklart alla andra såsom sitt, ligg, gå på din plats. När hunden kan det så kan du plattslägga den och sen säga "lägg ner huvudet". Funkar bra när man vet att hunden faktiskt behöver och/eller kan vila/sova men hjärnan hos hunden går på högvarv. Min hund brukar efter "lägg ner huvudet" ta ett djupt andetag och lägga sig tillrätta och somna sen....inte alltid, men tillfredsställande ofta hehe :)

  • Äldre 24 Feb 02:15
    #7
    MoaElis skrev 2015-02-23 22:31:25 följande:
    Jag har en tax med väääldigt mycket energi, hon gnäller verkligen jämt när hon inte har något att göra. Det börjar bli riktigt jobbigt. Hon är ca 10 månader. Vad gör man? Jag har börjat spåra med henne men hon är likadan när vi kommer hem igen. Jag börjar nästan fundera på om jag verkligen är rätt ägare för henne, känner mig helt otillräcklig när hon aldrig blir nöjd... Jag vet ju att hon gnäller för att få som hon vill också, men att ignorera fungerar liksom inte.

    Men hon kanske får för lite aktivering helt enkelt, men man kan ju inte aktivera henne jämt. Det gör ju ingen tänker jag? Eller hur mycket aktiverar ni med lite mer krävande raser era hundar? Och med vad? Hur långa promenader? mm.
    Jag växte upp med en tax. Mamma hade en som sällskapshund.. Och låt oss säga så här låt inte hundens storlek lura dig...
    Trots att den är en liten ras så händer det ganska så ofta att taxen tröttar ut sin ägare. Glad

    Taxar är en hund med mycket mycket energi och extremt mycket uthållighet på detta.
    Du skall ha normal träning på taxen i lydnad som sitt, ligg fot etc etc..
    Men vid inkallning så har Taxen en liten rolig egenhet:
    "Den kommer på inkallning med aldrig genast, då den är inte född till slav"..

    Kom i håg när man var ute med mammas tax, den var en fint sällskap då jag älskade att ströva i skogen som barn, att jag kunnde ropa på taxen så kom den efter ett par minuter.

    Det är ju bra att du tränar spårning med din tax. Men om du har lust och kan och så kan man även gå längre skogspromenader med taxen, på kanske på två tre timmar dagligen, och ha taxen lös så den kan springa runt och sniffa och ströva fritt i närheten av dig. Kan du inte många timmar sammanhängande så duger det iofs med en timme med dagligen.
    Taxar älskar verkligen att vara utomhus, sniffa runt och strosa. Så det är ju en bra hund om man är en friluftsmänniska om man gillar att hunden är lite självständig av sig samtidigt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 24 Feb 13:42
    #8

    Hej!

    Mitt tips kanske låter lite konstigt men jag skulle rekommendera dig att träna passivitet med din hund. Det är väldigt vanliga att hyperaktiva hundar är stressade. gnällande som du beskriver är med ett symtom på stress. Vill din hund hela tiden följa efter dig så fort du rör på dig? Vandrar den fram och tillbaka å verkar inte finna någon ro? Sover din hund först när allt omkring är lugnt?

    Många hundar måste man lära hur de ska ta det lugnt. Din hund är till och med bara 10 månader och i den åldern kan det vara svårt att koppla av för det är så mycket som händer och de har inte lärt sig att filtrera bort det som inte är intressant utan reagerar på allt.

    Anders Hallgren har en bra bok om stressade hundar, läs den. :)

  • Äldre 24 Feb 14:18
    #9

    Träna passivitet som flera säger. 
    Sen bör du väl kanske tänka på att du har köpt en jakthund. Vad trodde du att du skulle få? Eller har du tänkt att börja jaga med henne?

  • MoaEli­s
    Äldre 24 Feb 15:05
    #10

    Jag har en långhårig dvärgtax. Det är många som har dom som aktiv sällskapshund, väldigt få använder dom som jakthund så inget skuldbeläggande tack. 

    Tack för dom andra svaren. Vi tränar på olika tricks bl.a. spela död någon gång per dag. Brukar också stanna till i skogen, vid övergångsställen m.m. för att träna på att ta det lugnt. Några dagar i vecka går vi runt i skogen ca 1 timme, ibland spårar vi. Jag vågar dock inte ha henne lös. Annars blir det en lång promenad runt området ca 1 timme. Hon är ju inte vuxen än så vill inte gå för långt, sedan är det ju inte promenader som tröttar ut utan mer mental aktivering. Försöker aktivera inne med tricks, mat jag fryser in, ben, mat i kartonger, olika aktiveringsleksaker.

    Hon kan ta det lugnt inne och sover till exempel nu, men hon gnäller ofta när hon väl är vakten och inte har något att göra.

Svar på tråden Tips för att trötta ut hund?