• Anonym (Anna)

Män som förklarar saker

Kvinnor, har ni varit med om att män/killar ska förklara saker för er, saker som ni redan vet/kan och mannen fortsätter förklara trots att ni säger att ni redan kan/vet? Beskrivs bättre i de här artiklarna:
    http://www.smp.se/kultur-noje/man-forklarar-saker-for-mig/
    http://www.jusektidningen.se/Jusektidningen/Opinion/Gastkronika/Manliga-monologer/

Har upplevt detta på jobbet, men då har det varit säljare från andra företag som ska förklara saker jag redan vet. Mina kollegor (har mest manliga) gör inte så.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-02-24 08:57
    Män, har ni upplevt att kvinnor förklarar saker?

• Svar på tråden Män som förklarar saker
  • Anonym (x)

O, ja, och det är sjukt irriterande. 
    Det är en sak om det är information jag bett om från nån man jag känner och som kan ämnet.
    Men när random man ska försöka lära mig sina "sanningar",  och det kan vara så övermaga, som när en man ska berätta hur det är att föda barn för mig som fött tre och han tror att han kan rätta mig.
    Det är inte speciellt ovanligt att män tror dom har tolkningsföreträdet enbart för att dom har en kuk. 

• Anonym (F)

Jag arbetar med systemutveckling. Jag gör alltså en del programmering på dagarna. Ändå känner vissa av mina äldre manliga kollegor sig manade att förklara programmeringsspråk för mig stup i kvarten. Så ja, jag känner igen mig.

• Anonym (Ja)

Min kille håller på så, särskilt om det är nåt han vet jag inte är bra på så ska han gärna tjata extra och liksom dumförklara mig, jag blir då irriterad också blir det bråk. Suck......

• Anonym (x)

Jag fattar inte, vad är det som gör att dom tror att dom har rätten att förminska kvinnor på det viset?
    Är det för att få känna sig större själva tro, eller är det bara självklart för dom att dom vet bäst.
    Aaargh, jag blir förbannad bara jag läser här. 

Jag är bi och när jag blev tillsammans med en annan kvinna, då var det rätt många män som erbjöd sig att dela med sig av sin kuk, för utan en sån kunde vi ju inte klara oss.
    Det var rätt uppenbart hur hotade dom kände sig.

Nu ska det sägas att alla män är absolut inte såhär, men dom som är och dom är rätt många, dom väcker bara mitt förakt, 
    Det blir så patetiskt och framförallt korkat.
    Men nu väntar jag bara på att en av dom ska komma in i tråden och säga, men ni kvinnor dåråå......

• Anonym (Kille)

Håller med om att det kan vara jobbigt. 
    Behöver inte alltid vara tjejer som råkar ut för det, vi killar råkar ut för det också av t.ex. andra män. 

Någon enstaka gång har det nog varit en kvinna också. Så jag tror det sitter mer i personligheten på personen. 

Sen skrev du försäljare, en försäljare är ju tränad att prata och bara mala på oavsett. 

• Anonym (*)

Jag har träffat på en man som envist insisterade på att en ort, som jag bott på i två år, inte alls låg där jag sade att den låg. För själv hade han varit där på en dagsutflykt för tjugo år sedan så han visste ju minsann!

• Anonym (C)
    Anonym (*) skrev 2015-02-24 17:54:48 följande:

Jag har träffat på en man som envist insisterade på att en ort, som jag bott på i två år, inte alls låg där jag sade att den låg. För själv hade han varit där på en dagsutflykt för tjugo år sedan så han visste ju minsann!

Haha. Den typen känner man igen. Jag mötte en gammal granne från när jag var ett par år gammal och när jag sa vems dotter jag är började han argumentera mot mig. Han menade att mina föräldrar fick barn långt senare och att det inte kan stämma. Suck.
  • Anonym (*)
    Anonym (C) skrev 2015-02-24 19:43:53 följande:
    Haha. Den typen känner man igen. Jag mötte en gammal granne från när jag var ett par år gammal och när jag sa vems dotter jag är började han argumentera mot mig. Han menade att mina föräldrar fick barn långt senare och att det inte kan stämma. Suck.

• fluu

Händer, men det handlar nästan alltid om mästrande främlingar, ofta på internet. Jag är ganska uppkäftig om så behövs så det brukar inte gå så långt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Män som förklarar saker