• Anonym (Orolig)

Pappan skriver ej på papper om skolvalet.

Nu ska hon börja i skolan.

Jag och min man skickade skolvalet till hennes pappa tillsammans med adresserat kuvert & frimärke. Det skulle vara inskickat senast 13 februari.

Idag ringde min man skolan och ansökan har ej kommit in (situationen hade vi räknat med).

Vad händer nu? Någon som gått igenom samma sak och hur löste det sig för barnet & skolan? Usch jag är så orolig.

• Svar på tråden Pappan skriver ej på papper om skolvalet.
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-28 15:46:35 följande:

överrens vet jag ej, dotter har alltid bott med mig och han har nu inte träffat henne på två år.

Pappan påverkas ej av skolvalet.

Trist...

Hoppas ni får ordnat det ändå. Det hade ju självklart varit annorlunda om skolvalet påverkat umgänget men om du beskriver det borde valet vara upp till dig.
  • Brumma
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-28 15:44:10 följande:

Han ringer för att han är mer engagerad i dotterns liv än vad biologiska fadern är.

Hennes far har inte träffat henne på två år och har aldrig skrivit under något som har med dottern att göra.

Vad skulle vara osunt med att ta sig an ett barn och ge denna en fadersfigur?

Jag tycker inte alls det är osunt att engagera sig i sitt bonusbarn. Tvärtom anser jag det är positivt när ett barn har fler engagerade vuxna i sitt liv.

Däremot undrar jag om skolan inte begår ett lagbrott som lämnar ut information om skolvalet till din man?

Eller har pappan gett skolan fullmakt att delge din man sådant?
  • Anonym (baldakin)
    Han ringer för att han är mer engagerad i dotterns liv än vad biologiska fadern är.

Hennes far har inte träffat henne på två år och har aldrig skrivit under något som har med dottern att göra.

Tydligen mer engagerad än dig också... för varför ringde inte DU

Ok så hennes far har inte träffat henne på två år..... varför inte det?

Ja det är jättefint att han engagerar sig i dottern. Allting handlar om balans..
    Det får ju inte bli på bekostnad av relationen med bio pappan..  Så länge den är sund och god.

O du själv skulle se det som positivt om det kom in en annan kvinna i din dotters liv och konkurerade med dig?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (baldakin) skrev 2015-02-28 21:10:48 följande:

Tydligen mer engagerad än dig också... för varför ringde inte DU

Ok så hennes far har inte träffat henne på två år..... varför inte det?

Ja det är jättefint att han engagerar sig i dottern. Allting handlar om balans..

Det får ju inte bli på bekostnad av relationen med bio pappan..  Så länge den är sund och god.

O du själv skulle se det som positivt om det kom in en annan kvinna i din dotters liv och konkurerade med dig?

min man är bättre på att formulera sig och prata för sig än vad jag är. Vi är lika engagerade i dotterns liv båda två.

Hennes far har inte träffat henne för att han inte vill.

Dotterns relation med hennes far är ej sund eftersom dom inte har någon relation. Det har dom inte riktigt haft under hela hennes liv.

Min man är mer pappa än hennes riktiga och min dotter har vuxit upp med min man.

Jag skulle se det som positivt om jag själv valde bort min dotter. Då skulle det ju finnas en god modersfigur för henne, eftersom jag själv misslyckats med det.

Fler frågor?
  • Anonym (Orolig)
    Chianti skrev 2015-02-28 22:05:19 följande:

Vill ni att hon ska gå i ettan på skolan närmst när det blir dags? Om inte kanske du ska stämma på enskild vårdnad så att du kan få avgöra skola när det blir dags.

Nej, den skolan som ligger närmast är inte en bra skola. Vi skulle skicka in ansökan direkt till rektorn istället så nu hoppas jag att hon kommer få en plats där vi har sökt.

Men jag vet att jag borde stämma på enskild vårdnad då denna situation kommer att dyka upp flera gånger. Utlandsresor, skolresor osv.

Det har varit krångligt nu vid flytt, när hon skulle börja förskola osv då han aldrig skrivit under några papper. Efter 5 år börjar vi bli rätt trötta på detta.
  • Anonym (baldakin)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-28 22:00:55 följande:
    min man är bättre på att formulera sig och prata för sig än vad jag är. Vi är lika engagerade i dotterns liv båda två.

Hennes far har inte träffat henne för att han inte vill.

Dotterns relation med hennes far är ej sund eftersom dom inte har någon relation. Det har dom inte riktigt haft under hela hennes liv.

Min man är mer pappa än hennes riktiga och min dotter har vuxit upp med min man.

Jag skulle se det som positivt om jag själv valde bort min dotter. Då skulle det ju finnas en god modersfigur för henne, eftersom jag själv misslyckats med det.

Fler frågor?
    Ok
    Tycker det gav lite ljus i det hela.. Man måste fråga för att få reda på något.

Givetvis är det svårt att förstå att någon kan välja bort sitt barn och helt frivilligt. Men det händer givetvis.

Men det är ganska vanligt att barn senare i livet börjar fundera i banorna att och i... varför blev jag bortvald och tänka i banorna att det berodde på dem.. Det kan leda till psykologiska besvär ända upp i vuxenålder och påverka eventuella relationer med framtida partner..

Oavsett så måste barnet kunna leva och exempelvis gå i den skola som är bra för henne. Detta kan du inte låta hindras för att du ej tar tag i saker.
    Funkar ej gemensam vårdnad eller det är skadligt för barnet så är det din skyldighet att göra något åt det. Ditt föräldraansvar

• Anonym (baldakin)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-02-28 22:19:45 följande:
    Nej, den skolan som ligger närmast är inte en bra skola. Vi skulle skicka in ansökan direkt till rektorn istället så nu hoppas jag att hon kommer få en plats där vi har sökt.

Men jag vet att jag borde stämma på enskild vårdnad då denna situation kommer att dyka upp flera gånger. Utlandsresor, skolresor osv.

Det har varit krångligt nu vid flytt, när hon skulle börja förskola osv då han aldrig skrivit under några papper. Efter 5 år börjar vi bli rätt trötta på detta.
    Då kanske det är dags att agera.. kontakta advokat i morgon och sätta skeppet i sjön

• Anonym (lm)

Varför skaffar du barn med en sådan sopa till man? Han var knappast någon drömprins tidigare heller, så sist och slutligen får du se dig i spegeln.

• Fröken Hepburn
    Anonym (lm) skrev 2015-03-01 08:11:15 följande:

Varför skaffar du barn med en sådan sopa till man? Han var knappast någon drömprins tidigare heller, så sist och slutligen får du se dig i spegeln.

Hur hjälper den frågan TS? Det är ju en aning sent....
  • Ess

Eftersom det inte är första gången han vägrar skriva på, utan gör det per automatik för att försvåra, så stäm honom på egenvårdnad.
    Umgängesrätten har han ju kvar, om han skulle vilja börja träffa henne igen.

Det de hänger upp sig på är väl att skolan diskuterar med en som inte är vårdnadshavare. Speciellt med tanke på att inte ditt ex godkänt att han får ta del av sekretess info ang dottern.
    Får du egenvårdnad så gör du hur du vill med den saken, då får han va med på allt du tillåter. Men nu så brister skolan i hanteringen av sekretessbelagd information. Dvs dom bryter mot lagen.
  • Anonym (Orolig)
    Ess skrev 2015-03-01 11:49:32 följande:

Eftersom det inte är första gången han vägrar skriva på, utan gör det per automatik för att försvåra, så stäm honom på egenvårdnad.

Umgängesrätten har han ju kvar, om han skulle vilja börja träffa henne igen.

Det de hänger upp sig på är väl att skolan diskuterar med en som inte är vårdnadshavare. Speciellt med tanke på att inte ditt ex godkänt att han får ta del av sekretess info ang dottern.

Får du egenvårdnad så gör du hur du vill med den saken, då får han va med på allt du tillåter. Men nu så brister skolan i hanteringen av sekretessbelagd information. Dvs dom bryter mot lagen.

Vad är det som är sekretessbelagt som han har fått reda på?

Han fick ju bara hjälp med vart han skulle skicka ansökan? Om jag skulle ringt in och frågat då? Dom kan ju inte veta egentligen vem det är som ringer.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (baldakin) skrev 2015-03-01 08:02:10 följande:

Då kanske det är dags att agera.. kontakta advokat i morgon och sätta skeppet i sjön

Ja, jag har nu fått tips om en bra advokat och även kollat upp rättshjälp genom hemförsäkringen.

Dom flesta har sagt till mig att det är helt omöjligt för mig att få enskild vårdnad. Att det ska ha hänt väldigt mycket och allvarligare saker.

Men jag kommer nu iallafall chansa.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (lm) skrev 2015-03-01 08:11:15 följande:

Ja, om jag hade ett bra svar på den frågan så skulle jag ge dig det. Det valet är däremot ingenting jag ångrar då min dotter är världens vackraste tjej:)
Svar på tråden Pappan skriver ej på papper om skolvalet.