• Anonym (...)

Jag har inte kunnat betala min hyra!

Blev arbetslös i januari, från föräldraledighet. Lägsta nivå på föräldrapenning. Ensamstående. Fick söka försörjningsstöd i mitten av januari.

Hyran blev inte betald för pengarna dök inte upp. Ringer upp handläggaren, och får reda på att hon ännu inte börjat handlägga ärendet (9 februari). Det är den 24 e idag och jag har inte ens fått ett beslut i brevlådan.

Jag har blivit lovad vikarie jobb såfort jag har friska barn (vattkoppor bl.a.). Men det är knappast så det skulle täcka upp för den hyran som är sen i 4 veckor redan, eller för hyran som ska betalas nu den sista (har inte ens kunnat söka försörjningsstöd denna månaden pga sjuka barn). Hur sjutton gör man nu då? Jag kommer bli vräkt om jag inte får pengar att betala hyran. Bostadsbidrag o barnbidrag får jag. Men det är ju el o andra räkningar (inget onödigt) som behöver betalas, samt mat på bordet.

Snart 4 veckor sen hyran skulle varit betald, o snart 6 veckor sen jag lämnade in ansökan. Har inte ens fått en tid för att ansöka för denna månaden.

Råd någon?

• Svar på tråden Jag har inte kunnat betala min hyra!
  • Sunna01

Jag tycker du ska ringa upp handläggaren igen och förklara din situation samt att du har barn. De borde kunna handlägga skyndsamt då så att du har pengar inom ett par dagar. Under tiden tycker jag du ska kontakta din hyresvärd och förklara situationen, det lönar sig enligt min erfarenhet att vara rak och säga till direkt när man inte kan betala hyra/räkningar i tid. De flesta har större förståelse och flexibilitet än man kanske kunde tro. Hoppas det går bra.

Man

• sportpappa

Prata med hyresvärden och berätta hur det ligger till så att de tar det lugnt med påminnelser och indrivning. Du borde pratat med hyresvärden så fort du insåg att betalningen kommer att bli sen. Att komma i efterhand är inte bra, men nu är läget som det är.

• Anonym (?)

Bara en undran,
    det har gått snart 4 veckor och du har inte ringt bovärden?
    Har du ringt soc varje dag och bråkat?
    Rent logiskt bör de ha börjat processen av vräkning, har du fått ngt från konofogden?

• Snutten6

Viktig att kontakta hyresvärden NU !
    Berätta hur det ligger till och att du kommer att klara upp läget.
    Ha med dig papper ang bidrag osv så de ser att du talar sanning.

Kommer du att klara hyran framöver, när ekonomin är på G igen ?
    Du måste även klara att betala av den uppkomna hyrsskulden enl den ev uppgörelsen ni gör.

Inte avundsjuk, tycker synd om dig. 

• Anonym (...)

Hyresvärden har jag pratat med. Men de gav mig bara uppskov fram till den 15 onde. Igår fick jag en påminnelse av dem.

Jag har ringt och lämnat meddelande till handläggaren, men har inte lyckats få tag på henne personligen.

Hon har inte hört av sig till mig heller.

Har frågat om lån från alla möjliga, men utan inkomst så kan jag inte ta lån själv o ingen jag känner har den sortens pengar att kunna hjälpa mig med 2 eller ens 1 hyra sålänge.

• Anonym (?)

Ring växeln imorgon och be att få prata med någon i samma grupp som din handläggare om hon inte svarar.
    Förklara situationen. Den är akut.
    Du kommer eventuell bli vräkt, alltså kommer de få brev om detta innan dess.
    Från det att du får papper från kronofogden har du 10 dagar på dig att reglera skulden och då har du en chans att få behålla kontraktet.

• Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2015-02-24 20:02:38 följande:

Ring växeln imorgon och be att få prata med någon i samma grupp som din handläggare om hon inte svarar.

Förklara situationen. Den är akut.

Du kommer eventuell bli vräkt, alltså kommer de få brev om detta innan dess.

Från det att du får papper från kronofogden har du 10 dagar på dig att reglera skulden och då har du en chans att få behålla kontraktet.

Okej det ska jag göra! Tack
  • Anonym (Hejsan)

Hur mycket är din hyra på? Och har du ingen alls du kan låna av?
    Du kanske kan låna en del av någon och resten av någon annan?

• Drottningen70

Fast hyran ska alltid betalas först. Före el och andra räkningar.

Du behöver kontakta handläggarens chef i morgon så att nån annan kan göra det som ordinarie handläggare inte kan. Hoppas att du kontaktat hyresvärden.

Svar på tråden Jag har inte kunnat betala min hyra!