• Anonym (Sviken)

Min man kör över min vilja helt.

Vill veta vad ni tycker. Är det jag som är fånig eller gör min man fel?

Kan börja med att säga att jag älskar min man och vi har ett bra förhållande men det är vissa saker som gör mig så arg, ledsen och besviken.

Min man har bestämt att han ska göra en resa med sin far lite längre fram. Det här har han bestämt utan att fråga mig vad jag tycker. Han säger att resan är viktig för dem och att det är nåt de alltid velat göra.

Grejen är den att vi har barn,förvisso ganska stora barn, men inte så stora att de kan vara själva på nätterna. Och kruxet är att jag jobbar natt. Jag kan inte byta mina pass och vill heller inte ta ut semesterdagar bara för att mannen ska på nöjesresa.
    Barnen har också aktiviteter som de ska lämnas och hämtas på samt hämtning och lämning till skolan. Detta tar han för givet att jag ska lösa själv. Och då ska jag hinna med att sova och på nåt sätt jobba också.

Jag tycker han är självisk och totalt kör över vad jag vill medans han tycker att jag borde bjuda till och unna honom detta då han kanske inte får så många chanser.

Så vem har rätt och vem har fel?

• Svar på tråden Min man kör över min vilja helt.
  • Anonym (respektlöst)
    Anonym (Sviken) skrev 2015-02-26 16:49:37 följande:
    Nej han har inte färdiga lösningar för allt. Han tycker att jag kan sova mindre de dagarna som jag jobbar när han är borta för att hinna hämta och lämna till skolan. Och det drabbar ju mitt jobb..Måste ju för sjutton sova ordentligt.

Till vissa aktiviteter så tycker han att han kan ringa runt och be kollegor/vänner att köra runt på våra barn. Det är ganska mycket aktiviteter.

Och de nätter jag jobbar så vet han inte än hur han ska lösa det så barnen inte är själva hemma. Vi vet nämligen inte alls hur den äldsta jobbar då och om han öht. är hemma.
    Aha, så hans lösning är att andra ska fixa hans ansvar.
    Du ska försaka sömn, grannar och kollegor ska uppoffra tid och engagemang, allt för att han ska få åka på semester.
    Och hur tänker han kompensera er för det?

Det förstår jag att du inte köper.
  • Anonym (Sviken)
    Anonym (respektlöst) skrev 2015-02-26 18:32:21 följande:

Aha, så hans lösning är att andra ska fixa hans ansvar.

Du ska försaka sömn, grannar och kollegor ska uppoffra tid och engagemang, allt för att han ska få åka på semester.

Och hur tänker han kompensera er för det?

Det förstår jag att du inte köper.

Precis det är det jag menar. Hans lösning är att andra ska lösa problemet mer eller mindre. Och när jag säger det så tycker han bara att jag är vrång för det finns ju en lösning men den duger inte åt mig.
  • Anonym (Sviken)
    Lavish skrev 2015-02-26 18:14:50 följande:

Men kan du inte ta ut några semesterdagar för att täcka upp sömnbehovet och för de nätter barnen annars skulle bli ensamma?

Kanske barnen kan få stå över någon aktivitet om skjuts inte klaffar med tanke på att den här resan tydligen är så pass viktig för deras far?

Nej jag kan inte ta ut semesterdagar då vi har personalbrist för tillfället plus att jag vill inte offra mina semesterdagar bara för att han vill på nöjesresa.

Tyvärr måste barnen på sina aktiviteter under tiden då det innebär tävlingar och andra uppträdanden..
  • Anonym (Sviken)
    Anonym (spegling) skrev 2015-02-26 17:59:09 följande:

Kan förstå din situation. En del människor är extremt princip fasta. Eller tjurskallig. Och alla nio åringar kan inte fixa själv. Har en själv som tagit extra lång tid på sej och extremt oflexibel far. När sånt här blir för mycket så finns det en diagnos. Tyvärr. Intelligenta men svåra.

så jag är fortfarande inne på spegling. Gör en gång som han gör. Res bort. Ha lite is i magen. Barnen dör inte. De kan bli arga och ledsna och allt möjligt kan bli strul. Men du är inte där just då så han får fixa det. Sen kanske ni ska gå en parkurs eller till familjerådgivning. Bättre gå i tid än för sent. en del måste höra sanningen från någon annan än partnern för att ta till sej och lyssna. För är ni en familj så kan inte den ena bara dra utan att ni är överens. Det är att dumpa en hel del på dej. Inte rätt. Du är inte missunnsam men du vill vara med i planen.

Men uppenbart förstår han inte. Så packa och ha eget mys en helg. låt honom lösa det på sitt sätt. De som känner er vet nog vad du tycker och står och vad som är hans agerande.

Det är just det..det finns en diagnos så det behövs vuxen hjälp.
  • Anonym (Sviken)
    Anonym (Otroligt dåligt) skrev 2015-02-26 17:27:29 följande:

Återigen låter INTE fantastisk, de flesta kvinnor skulle inte vilja byta med dig, det du gör nu är att gå i försvar för dina egna så att säga.

Nej ts jag tycker du ska ta och sträcka på dig och sluta vara en dörrmatta, du lär nämligen dina barn hur fantastiskt din mans beteende är så att dom kan ta efter det eller drabbas av det. Tänk på det

Är absolut ingen dörrmatta. långt ifrån. Oftast är det jag som bestämmer och får min vilja igenom. Kan som sagt vara väldigt envis. Och oftast så gör han saker för min skull. Det är just bara det här vi är oense om ordentligt.

Han ser inte problem utan bara lösningar och tycker därför att jag är motsträvig som inte accepterar hans lösningar.

Och jag tycker han är korkad som vill att jag ska försöka minska min sömn för att hinna med allt eller inte ta hjälp av alla andra. Han tycker också att om den äldsta är hemma på natten så gör det inget om de yngre är själva kvällstid.
  • beccagranen

Tycker många har en konstig inställning, undra om svaren hade vart det samma om det var frun som skulle resa iväg och mannen vara hemma. Jag kan först irritationen över den bristande planeringen. Sen kan det väga in om det är så viktigt att åka just nu, eller kan man skjuta upp det någon extra vecka och få ihop planeringen? Finns det kanske någon mor/farförälder som kan nyttjas? Kan andra föräldrar ställa upp med samåkning? Är det viktigt att barnen går på alla aktiviteterna? Kan äldre syskon hjälpa till med småsyskonet, ex börja lite senare på jobbet?

• Anonym (spegling)
    Anonym (Sviken) skrev 2015-02-26 18:51:34 följande:

Det är just det..det finns en diagnos så det behövs vuxen hjälp.

Tyvärr går endel i arv. Och bara de som mött en sån tjurskalle kan förstå hur envisa de kan vara.

Tävlingar är synd att missa. Nu har han bokat resan. Och låt honom själv ringa runt till sina bekanta att göra hans jobb. De som känner dej vet att du inte är en sån som sticker från ansvar. Prata med chefen om att du behöver tid för att klara morgonrutiner. Och om han inte kan skramla fram äldsta barnet som Sov vakt hemma. Då kan han inte åka. Sen blir det familjerådgivning. Och jag hoppas ni hittar en manlig sådan som kan översätta till manlig stämma så han kan få in i huvudet vad dom blir fel.

lider med dej håller tummarna att det löser sej.
  • Anonym (...)

[quote=74928582][quote-nick]Anonym (Sviken) skrev 2015-02-26 16:44:46 följande:[/quote-nick]

Du ser inga problem nej men du vet heller inte allt om familjen. Nej den yngsta kan inte gå upp själv och se till att sköta morgonrutinerna samt komma till skolan själv. Det kanske är självklart för många andra nioåringar men så är det tyvärr inte här av olika anledningar.

Det äldsta barnet åker iväg till jobbet innan den yngsta ens ska upp på morgonen så han kan inte hjälpa till. Och mellandottern är tonåring med mycket fokus på sig själv samt att hon också går tidigare på morgonen.

Jag är absolut inte sur att han gör saker utan mig, det brukar han göra och dessutom gillar jag inte ens att resa. Vi gör också mycket andra saker tillsammans.

Jag hindrar honom inte att göra nåt med sin far, det är hur han gör det som är problemet.

Nej jag reser väldigt sällan själv utan familjen. Om jag gör det är det någon helg till min släkt och då har jag verkligen kollat att det är okej för min man. Om inte så tar jag med  mig barnen.

Fortfarande så är inte problemet det att han tänker resa med sin far. Utan det att jag kan inte få tiden att räcka till för allt som jag under den tiden måste fixa själv.

[/

Nej jag kan ju bara gå efter det du skriver här... Du skriver att du hinner hem tills dessa iväg till skolan? Visst kan en tonåring hjälpa sitt syskon...?

• Anonym (respektlöst)
    Anonym (Sviken) skrev 2015-02-26 18:46:22 följande:
    Precis det är det jag menar. Hans lösning är att andra ska lösa problemet mer eller mindre. Och när jag säger det så tycker han bara att jag är vrång för det finns ju en lösning men den duger inte åt mig.
    Nej, det gör ju inte det, duger åt dig, för att den inte är bra nog.
    Han får göra om och göra bättre.
    Och om han tycker du är vrång får han väl göra det då.
    Du kan ju kontra med att du tycker han är tjurig och ansvarslös.

Får jag fråga dig och du behöver inte svara, om det finns nån diagnos på pappan.
    För jag får lite aspergervibbar här, min son har as och att vända honom kan vara ett elände, det är lättare att vända en atlantångare, typ. 
  • Anonym (Polly)
    Lavish skrev 2015-02-26 18:14:50 följande:

Men kan du inte ta ut några semesterdagar för att täcka upp sömnbehovet och för de nätter barnen annars skulle bli ensamma?

Kanske barnen kan få stå över någon aktivitet om skjuts inte klaffar med tanke på att den här resan tydligen är så pass viktig för deras far?

Så hennes semesterdagar ska gå till att ta hand om vardagen för att täcka för sin man?

Ja, det låter ju... inte ett dugg skevt...
Svar på tråden Min man kör över min vilja helt.