• catand89

Novemberbebisar 2015

Hallå :)

Hoppar gärna in här om jag får. Jag plussade tisdag kväll förra veckan. Andra graviditeten för oss. Har en dotter på 9,5 månad nu. Den här graviditeten var inte planerad alls, jag var i ett byte från mini-piller till natural cycle och i stundens hetta tänkte vi väl inte riktigt på att vi inte hade skydd. 2 dagar efter, på måndagen, hade jag ägglossning, på torsdagen samma vecka fick jag en liten blödning pch då visste jag att det var "kört" :p trots det är man knappast förberedd på att den där stickan skulle visa ett plus i tisdags :p dottern tog 7 månader att få till så trodde absolut inte att det skulle gå så fort.

Enligt natural cycle är jag på 4+6 idag medans familjelivs app säger 5+0. Bf är enligt NC 25 november. Men är lovad snitt oga för trångt bäcken så bebis kommer tidigare än så om allt går vägen.

Har smått illamående på eftermiddagarna och lite molande i tjejmagen då och då men inte alls i samma styrka som med första graviditeten. Då levde jag ihop med min vetekudde på magen för att lindra växtvärken. Funkade super :)

• catand89
    CeElSu skrev 2015-03-23 17:32:53 följande:

OROLIG! Lätt ljusrosa blod.. Nid eller MF? Är på jobbet till i morgon så kan inte ringa någon om råd heller.. ????????

Behöver inte vara något negativt. Kan vara ett blodkärl som brustit. Jag hade så vid min förra gaviditet. Visade sig att min känsliga tapp blivit ännu mer känslig och lättblödande bara. Är du orolig kan du alltid ringa/åka till gyn-akuten för att kolla upp det. Vilken v är du i? Det är inte fören v 7 man kan vara helt säker på att se ett hjärta slå via vaginalt ultraljud.
  • catand89
    CeElSu skrev 2015-03-23 21:11:02 följande:
    Okej, får kanske nöja mig med att ringa dom då :(
    Du kan alltid ringa och fråga om du kan få ett vul inbokat i v 7/8 någon gång där. Nu när du är i v5 låter dom dig stanna hemma för det enda de kan se är i bästa fall en fostersäck. Har det slutat kan det absolut vara ett blodkärl som brast. Annars är det så att kroppen är ju van att ha mens och blöda en gång i månaden och då tycker den att man kan blöda lite trots graviditet berättade läkaren för mig :)
  • catand89

Mina symptom kommer och går en hel massa. Först idag v6 5+0 känner jag av lite svullna bröst. Något molande växtvärk i tjejmagen, annars ingenting. Hoppas verkligen det blir lika lätt som förra graviditeten.

• catand89
    Hejhejhejilc skrev 2015-03-25 16:25:09 följande:

Hej alla! Är i vecka 9 nu och har som kramper/ilningar i magen? Jag ej ont men känns obehagligt. Är detta normalt eller tecken på missfall? Orolig :(

Fullt normalt. Livmodern växer och det kan kännas rätt bra vill jag lova. Första tiden med första barnet kunde jag inte ha knäppta byxor på mig för att jag hade så ont, kunde knappt stå eller ligga eller sitta. Vetekudde är superskönt :)
  • catand89
    Amazinglife skrev 2015-03-25 15:21:54 följande:

Jag börjar känna av hormonerna ännu mer nu, börjar bli jobbigt i vardagen :/ gråter för ingenting o kan inte sluta, trött så att ja har svårt med ett vanligt samtal, och såklart illamående men har nog en lindrig variant som går över om ja äter något litet.. Men just gråtandet är jobbigt, jag är jättepositivt och glad i vanliga fall, nu bölar jag om ja råkar spilla ut ett glas mjölk.. Är det fler som jag? Annars börjar ja säkert gråta för de också ;) (skämt)

Imorgon har vi vul, v 8+0, hoppas allt ser bra ut :)

Jag är lite så nu oxå. Men när jag var i v 8-9 eskalerade tröttheten så jag tillslut blev sjukskriven för att jag bara grinade pga trötthet. Kunde vakna på morgonen vid gott mod, slänga benen över sängkanten och all trötthet i världen typ sköljde över mig occh så satt jag och bölade. Blev sjukskriven från jobbet mellan v12-17 för att jag var så sjukt trött. De var rädda för att jag åkt på en graviditetsdepression, men det var bara tröttheten som tur var :)
  • catand89
    sofiashem skrev 2015-03-27 08:15:43 följande:

Jag är i vecka 7-8 (8 enligt senaste mens men 7 enligt cb digital m veckoindikator). Jag mår så illa och är så fruktansvärt trött. Har den senaste veckan mått så psykiskt dåligt, känner mig inte glad för någonting. Antar att man lätt blir deppig av att vara så trött och må så illa hela tiden, men såhär har det aldrig varit vid någon av de andra två graviditeterna! :( Hoppas verkligen att det går över snart..

Jag var så vid min första graviditet, inget illamående, men så sjukt trött. Kunde sova och sova och sova och ändå vara trött. Jag kunde tillslut inte gå till jobbet utan blev sjukskriven för att de trodde jag hade graviditetsdepression, hade inte det utan det var tröttheten. Jag kunde vakna pigg, tänka "det här blir en bra dag", slängde fötterna över sängkanten och då vällde tröttheten över mig och jag bara bölade. Hoppas inte det blir så illa den här gången.
  • catand89
    Anna Hbg skrev 2015-03-27 09:43:08 följande:

Här har illamåendet slagit till med full kraft :/ Kom knappt upp ur sängen ogår bara. Har fått Lergigan utskrivet men det hjälper sisådär.

Hoppas verkligen det ger med sig snart!

Det som oroar mig mest just nu, förutom mf såklart, är att jag gifter mig den 18/4 och tänk om jag mår lika dåligt då eller om jag växt såpass mycket så att klänningen inte passar :O

Vilken vecka är du i? Magen brukar inte komma fören efter v 12-13, då började den puta lite på mig förra gången.
  • catand89
    Anna Hbg skrev 2015-03-27 11:49:37 följande:
    Är i v.6+5 idag och förra graviditeten gick magen inte att dölja i v.12 så kan bli på håret :O

Har en korsettliknande överdel med mer vid i kjolen så hoppas det funkar ;)
    Vi får hoppas att den går ihop då :p
  • catand89
    Hejhejhejilc skrev 2015-03-27 12:36:37 följande:

Ul idag, i vecka 9. Vilken häftig känsla <3 phpDsn23L89061.jpg

Oj vad tydligt det syntes :o förlåt, men den såg ut som en liten gullig kyckling :p
  • catand89

Jag ringde mvc idag och fick tid för inskrivning den 27/4. Och eftersom jag haft blödningar till och från sen plusset så tyckte hon att jag gott kunde ringa gyn och få en tid för vul om jag var orolig. Får man inte tid på gyn-mottagningen samma dag skickas man till gynakuten någon mil härifrån istället. Supernajsigt. Här nekas man oftast inte ett vul :)

• catand89
    CeElSu skrev 2015-03-31 00:19:36 följande:
    Vad är x? :|
    Kan vara viktigt att åka och kolla oxå aå man inte åkt på utomkveds. Har du så pass ont hade jag åkt in bara för en check :)
  • catand89
    Daniela1983 skrev 2015-04-01 13:39:36 följande:
    Jag utgår ifrån att dom undersöker mig imorgon såklart. Men borde dom inte fråga om hur lång menscykel man har t.ex.? Jag har ganska lång men regelbunden menscykel dock har det hänt sig några gånger i året att den har varit ännu längre, upp till 40 dagar. I februari hade jag inga ägglossningskänningar och fick jag aldrig nåt utslag på mina ägglossningstickor så tänkte att den månaden "hoppade jag säkert över" ägglossningen av nån anledning. Men vi hade mysigt ändå förstås fast utan bebisvekstads-inriktning utan mer för det höga nöjets skull. När jag fick plus på grav-stickan så sa jag direkt Meh, jag hade ju ingen ägglossning ju! Vad ska detta betyda?

Jag tänker, det finns ingen sån möjlighet att jag är tidigare i min graviditet än jag tror? Eller är det bara önsketänkande?

Känns som att såna saker skulle man vilja diskutera innan man börjar käka piller och invänta helvetet...
    Därför, av den anledninggen brukar de flesta sjukhus avvakta i 3 veckor extra för att se om kroppen stöter ut saker ich ting av sig själv OM det skulle visa sig vara MA. Hade du då en längre cykel då är det ju inte omöjligt att du är 2 veckor tidigare och de bara ser en hinnsäck. Jag tycker du ska avvakta och se vad som händer istället för att ta det där pillren. Tänk OM det faktiskt är så att du är 2 veckor senare än tänkt lixom.
  • catand89
    Daniela1983 skrev 2015-04-02 18:06:33 följande:

Jaha hörni...fortsättning följer... Idag åkte jag till sjukhuset och i grevens tid kan man säga så bad jag dem undersöka mig en gång till och hör och häpna så hittade dom ett minimalt litet foster med puls i vecka 6 plus nånting...puh...
    Hon såg också litelite blödning runt livmodern men sa att det inte behöver betyda nånting. Jag har ju fortfarande inte ont och ingen blödning, känner mig mest som en flodhäst bara...

Så nu börjar vi om här och räknar att vi är 7-14 dagar tidigare i graviditeten än vi trott. Svårt att säga riktigt när BF blir men det klarnar förhoppningsvis om detta lilla knytt nu kunde vara så vänlig och sluta skrämma ihjäl sina föräldrar och bara alldeles snällt vänta där i lugn och ro. :)

Vad skönt att du bad om att få det kollat ändå innan du tog pillren. Som jag sa så virde de inte haft så bråttom utan skullr som de flesta sjukhus gör, 3 veckor för att se om något utvecklar sig positivt eller negativt. Nu verkar det vara positivt iaf :)
  • catand89

Jag har ju haft småblödningar från och till sedan plusset. Har nu inte blött någonting sedan i lördags, men ringde ändå till Gyn i måndags och bad om att få komma dit och kolla så allt såg rätt ut. Förra graviditeten hade jag ju en lättblödande tapp och det nämnde jag. Då fick jag trots tidig graviditet (v7) åka direkt till Falun för att kolla på gynakuten för att de inte hade några tider här i stan. Nu fick jag lov att vänta på en tid här till den 16 april, min födelsedag och allt. Det var iaf normalt att inte känna av växtvärken lika mucket vid en andra graviditet och speciellt inte så tätt inpå den första. Börjar jag blöda igen kommer jag avsolut ringa direkt till gynakuten istället. Men nu får jag stå uta att vänta till den 16:de

• catand89
    iowa skrev 2015-04-15 11:53:21 följande:

En liten uppdatering från mig: mådde rätt bra fram till ungefär vecka 9, då började illamåendet på allvar. Nu i vecka 11 (10+6) har jag pga illamående och yrsel blivit sjukskriven några veckor från mitt rätt krävande arbete samt fått Lergigan Comp utskrivet som jag hoppas starkt på.. Just nu är det svårt att se någon ljusning i tunneln, men förhoppningsvis mår Pyret bra där inne.. Vi har valt att inte göra KUB och får därmed vänta till RUL i v18 med att få reda på om allt står rätt till, mycket svårt att inte oroa sig. Tänk om inget hjärta slår? Hoppas tiden rullar på nu, någon som har några tips på lättare aktiviteter i sittande och liggande hemma? Att se på tv tröttnar man rätt snabbt på... Kul att läsa om hur det går för er andra!

Tråkigt att du mår så dåligt :/ men det går förhoppningsvis över så småningom.

När jag var gravid med dottern så virkade jag... Massor! Jag virkade filtar, gosedjur, kläder osv osv. Det är inte så svårt som man tror! Och kul! Man får mycket hjälp på nätet numera om hur man gör :)
Svar på tråden Novemberbebisar 2015