• FirstOne

Novemberbebisar 2015

Hej, är det ok om man hoppar in? :)

Jag är 24 år och väntar första barnet. Är 11+1 idag med bf den 6/11.

Bor i Grekland med min fästman (har själv rötter härifrån) så jag brukar läsa denna tråd för att få lite tips på vad man ska tänka på.. Det är så himla annorlunda här och jag förstår mig inte på läkarna.

I v.7 slog illamående till och samt en enorm trötthet och jag har varit sofföiggandes tills två dagar sen då jag magiskt återuppstod typ. Tur det för jag har gnällt till min stackars man att det blir fanimej inga fler barn om jag ska må såhär!

Här gör de inga kontroller på järnvärden och har hittills bara fått höra att jag måste ta folsyra från min gyn (går privat då det typ inte finns nått annat val här- man kan inte ens föda här utan jag måste bege mig till Aten runt bf, kul..)

Själv äter jag Vitabiotics Pregnacare plus med 17 mg järn.

• FirstOne

Förresten har jag en fråga om nån vänlig vill svara: vilka tester/kontroller har ni gjort hittills? Blodprov, urinprov osv..

• FirstOne
    Lutetzia skrev 2015-04-18 18:16:13 följande:
    Vid inskrivningen kollades urinprov för att se om det fanns bakterier i, då det kan vara farligt för fostret med urinvägsinfektioner. Sen tog blodprov för att se blodgrupp, blodvärde (järn), ett antal sjukdomar (hiv, hepatit b, syfilis), resistens mot Rubella, sköldkörtelvärde pga att jag redan äter levaxin pga en underfunktion.
    Ok tack. Här var det samma + massa andra testet som jag inte vet om de behövs.. Bland annat Listeria och toxoplasma kollas. Sen ville de att jag ska göra ul på brösten? Det är väll bara att göra som de säger (även om det kommer kosta mig över 2500 kr). Å
  • FirstOne
    Lutetzia skrev 2015-04-19 22:54:57 följande:

Hör är ju listeria och toppåkarna väldigt ovanligt, även om det är farligt. Varför gör man ul på brösten?

Ja men det var därför jag reagerade och va tvungen och fråga.. Vet inte vad fan dom håller på med här!!!! Du hör ju själv hur konstigt allt låter. :o
  • FirstOne

Finns det någon mer som känner ett tryck på kissblåsan? Som om jag är kissnödig hela tiden fast inte riktigt.. Jag bara "känner" blåsan hela tiden. Är bara i v.12 men vet inte om det är normalt eller ej.. :)

• FirstOne

Ahaha.. Det verkar som att man får ett tryck antingen upp eller ned. Vet inte vilket man ska föredra.

Eller jo, ett tryck uppåt har jag ju visst! Herregud det känns som att allt man äter ligger i halsen och åker upp och ner. För att inte tala om raparna.. Nu är jag skabbig, jag vet.. Men mellan att maten åker upp i halsen så rapar jag som en gris!

Ska fråga gyn om detta tryck nedåt är normalt eller om det kanske är uvi.

• FirstOne
    iowa skrev 2015-04-22 11:59:49 följande:

Hej igen alla! 
    Sist jag skrev mådde jag pyton, kom inte upp från liggande utan att kräkas och få svimningskänslor. Blev sjukskriven och fick Lergigan Comp utskrivet. Vilken supermedicin!! Mår såå mycket bättre (när jag kommer ihåg att ta den i tid). Orkar vara uppe och pyssla med lagom stora projekt. Hoppas verkligen att det håller i sig och går åt rätt håll nu.. 

Någon mer här som haft jättebesvärligt med illamående? 

Jag mådde så illa från v.7 men fick ingen medicin utskriven. Som tur så gick det sakta över i början av v.11 men fy det var det värsta jag varit med om.

Tycker såå synd om kvinnor som får genomlida detta tills förlossning..
  • FirstOne
    gummsanmadde skrev 2015-04-23 12:32:08 följande:

Efter att mått helt otroligt skit dåligt, spytt hela dagarna, varit sjukskriven i flera veckor, varit in på sjukhuset och fått 4 liter dropp så mår jag bra!! ha inte spytt på två dagarna nu, må lite illa på morgonen bara.. ska börja jobba igen på måndag! Jag ha nästan fått tillbaka mitt gamla jag igen.. är i vecka 12 nu så det är väl nu man ska vara lite små nojig och tror att det är något fel.. men jag har fortfarande ont i brösten och ömmar i nedre delen av magen.. Har någon av er ont när ni sätter er eller ska resa er upp eller typ när ni nyser/hostar? det hunger till som fan i nedre delen av magen.. bm sa att det va normalt visst Skrattande

Jo tack! Har skrivit i tråden om ett "tryck" nedåt som är skitobekvämt och som jag känner sitter runt kissblåsan lixom. Sen kan jag inte hosta eller harkla mig för de känns så obehagligt..

Va skönt att bm sa att det är normalt! Ska försöka sluta oroa mig för det :)
  • FirstOne
    Aichan skrev 2015-04-23 15:57:23 följande:

Åååh gud så sugen jag är på purjolök!! Som jag också har varit i några dagar. Speciellt mos med purjolök i, försökt att hålla emot begäret men börjar känna att jag behöver köpa snart - innan någon dör!

Lika så smörgåstårta.

Vad för sug har ni?

Purjolök? Hahha va roligt! :D

Jag har inte en grej som jag "måste ha annars dör jag". Jag får för mig typ varannan dag om att jag MÅSTE ha calzone-pizza. Nästa gång är det kyckling med ris curry.

Det har även varit piggelin, tacos och jordgubbar.

Men det jag äter på dagligt basis är jordgubbar, knäckebröd med ost och gurka och bara gurka. Nu måste jag gå och köpa en fanta!

Kaffe har jag inte druckit på två månader (är fd kaffe-fantast).
Svar på tråden Novemberbebisar 2015