• Tj83

Novemberbebisar 2015

Hej jag e gravid i v 23+0 jag har haft mycke sd två tre veckor! Kollat tappen två ggr å den e helt stängd å 4 cm lång! Dom tror att d helt enkelt är så att ja har känslig livmoder eller nått! Jag har inte uvi heller! HoppS d går bra för dig:)

• Tj83

Kan tillägga att dom även kommer i vila å lite när dom vill men än så länge har se inte påverkar tappen alls!

• Tj83

På mig gjorde dom ingen ctg! Dom sa att d var så tidigt, enda förklaringen jag fick var att vissa får sd tidigt och så länge man inte har uvi och tappen inte påverkas så är d inte så mycket att göra! Jag är ju sjukskriven 100% så jag kan vila då jag vill och behöver!

Just nu är ja väldigt öm i magen och spänd men d tror ja Beror på att d växer! Tidigare idag jade jag massa sd men just nu är d lugnare!

Denna oro dock! Den är hemsk, vad än läkarna säger:(

• Tj83
    Amazinglife skrev 2015-07-14 21:39:21 följande:

Ja dom sa till mig att de e svårt med CTG tidigt men mitt gick bra ändå..

Får man fråga om du har andra problem eller de är SD som gjort dig sjukskriven? Har du tungt jobb annars?

Ja den oron är svår o lägga när den har börjat.. De snurrar i huvudet och gör att man är nervös att något ska gå fel :/

Jag hoppas att jag får besked att tappen fortfarande är opåverkad på fredag så jag kan slappna av lite, men läkaren själv va lite orolig så man blir ju själv de :( man vet ju inte vad som gjort han orolig nog att boka in mig på en extra kontroll så de gnager i mig nu

Jo jag jobbar inom hemtjänsten och har väldigt tungt stressigt jobb, haräven ibs och haft stora problen med magen sen ja blev grav som jag inte kan medicinera! Sen pallar inte min rygg mycke bilkörning och vi kör 20 mil om dagen i min grupp.

Dom läkare jag varit till har inte alls varit oroliga, snarare lite väl lugna tycker jag, iof har jag kollat på tappen 3 ggr å den har ju inte förändrats ännu men känns skönt å kolla den regelbundet så länge sd fortsätter såhär!

Ja brukar ringa förlossningen då dom är täta å lite onda och åka på koll, varje gång tror ja d är kört men än så länge har ja haft fel.

Ja tror inte du ska oroa dig allt för mycket så länge dom har koll på dig och tar dig oå allvar.

Nu väntar ja på min tid på spec-mvc den 23e! Känns länge men jag kollade tappen i söndags senast å tyvärr kan man ju inte kolla varje dag för att man e orolig:/ fast ja nog hade velat d:)

Hoppas d går bra på fredag! Sd maler då på nu på morgonen, hoppas dom lugnar sig snart!

Hade du kollat uvi och gbs?
  • Tj83
    bebba83 skrev 2015-07-18 20:07:38 följande:

Måste bara fråga, när livmodern blir hård som en boll och det känns som magen liksom drar ihop sig är det sammandragningar? Hade det häromdagen nästan konstant. .. första graviditet här så vet inte riktigt hur d ska kännas. Hur mkt är normalt? Är i 20+6

Ja d låter som en sd, jag blir stenhård på antingen Hö el vä Sida å ibland på båda sen släpper efter typ 10-15 Sek! Obehagligt känns d och kniper ibland till endel :/ livmodern som tränar inför förlossning
  • Tj83
    bebba83 skrev 2015-07-18 20:07:38 följande:

Måste bara fråga, när livmodern blir hård som en boll och det känns som magen liksom drar ihop sig är det sammandragningar? Hade det häromdagen nästan konstant. .. första graviditet här så vet inte riktigt hur d ska kännas. Hur mkt är normalt? Är i 20+6

De är lite olika vad som är normalt men om du har många kan du be gyn kolla tappen sä stt den är sluten och lång, eller prata med bm om råd! Påverkas inte tappen är d nog ingen fara:)
  • Tj83
    bebba83 skrev 2015-07-18 23:48:10 följande:

Okej tack för svar! Har börjar få ont i magen med så kanske ska kolla för säkerhets skull. Har vart så mkt hos bm för andra saker så rädd att hon ska tycka man e löjlig bara :/

Du kan ringa durekt till gyn å boka tid på ditt sjukhus, d gjorde jag själv utan bm! Sen efter v 22+ tillhör du förlossningen och dom kan man nå dygnet runt
  • Tj83
    Hejhejhejilc skrev 2015-07-20 11:19:09 följande:

Var på besök hos bm idag, berättade att jag upplevde dagliga sammandragningar, hon tyckte jag skulle kolla upp detta så har nu ringt och ska höra efter vad dom säger. Jag jobbar inom akutsjukvård och har ett tufft jobb både fysiskt och psykiskt. Men om man blir sjukskriven, hur fungerar det då? Måste FK godkänna läkarens beslut om man ska få pengar?

Jo d måste dom efter 14 dagar! D viktiga är ett bra läkarintyg d ska vara väldigt utförligt vad du jobbar med å varför du inte kan jobba! FK började gorma med mig efter ett intyg som var för dåligt men sen bytte ja läkare å den nya skrev väldigt bra och FK var nöjd! Har oxå ett tungt jobb å ja kan inte slita å böja mig med alla mina sd:(
  • Tj83

Jag har haft uvi två ggr! Är i v 24+0 idag och hade den första i v 16 då kom d blod å gjorde ont så ja trodde ja skulle dö! Blev akuten å peicillin direkt!

Sen i v 18 el 19 lämnade ja ny odling å hade igen bAkterier fast ja inte hade ont då ja kissade:/ fick nytt penicillin!

D jobbiga är att mina sd fortsätter fast senaste odlingen var helt ren så dom verkar inte bero på uvi hos mig eftersom dom inte blivit färre fast urinen e ren!

Ska till spec-mvc på torsdag å kolla tappen, å hoppas den e ok

Förresten ni med många sd har ni testats för gbs? Kan finnas i både urinodling och på tappen men då måste dom ta svabb prov! Den kan ge många sd.

Tror d där med sd e olika för alla, vissa känner dom inte medans andra känner dom ofta!

• Tj83

Hej igen, idag var d dax å kolla tappen igen! Skönt nog opåverkad ännu trotts sd så ingen hotande förrådsbröd ännu! Hoppas d håller i sig och att d går bra för er andra! V 24+2 idag!:)

• Tj83
    gummsanmadde skrev 2015-07-26 07:51:05 följande:

Går in i v26 idag.. Jag ha oxå foglossning, riktigt hemsk när man rör sig som man måste ju göra :) jag fick foglossning i ca v 11 tror jag och sen den senaste månaden så ha det blivit värre..

är det någon annan som ha börjat läcka lite bröstmjölk? Eller råmjölk eller vad det heter.. inte mycket så den rinner utan lite droppar bara..

Jo jag läcker i bh-n små gula droppar å det kommer lite då ja trycker på vårtan oxå! Antar att d e normalt:) ja e i v 25
  • Tj83

Fick beviljat min grav penning idag:) 60 dagar fick jag och d tog bara två veckor! Jag som va så stressad å skicka in de hehe!

• Tj83
    Sindyrella1983 skrev 2015-07-29 09:41:23 följande:

Sammandragningana kommer och går, var hos barnmorskan häromdagen och frågade om det. Jag går in i vecka 27 idag och vid denna tiden är det fullt normalt att ha 10-15 sammandragningar per dag (kan gå lite upp och ner ). Men det jag skulle ha lite koll på är att dom släpper igen om jag slappnar av.

Mina släpper inte vid vila utab kan mala på var 5e minut! Igår ringde ja förlossningen igeb å ville komma! Då ja satte mig i bilen slutade d sammandra å på ctgn hade ja inte en enda på 20 min! Jävligt störande!! Tappen är ännu ok men ja lider nå fruktansvärt av alla sd! Vardagen är en pina:( hon skrev ut bricanyl nu men ja vet inte om ja vågar ta dom! Isåfall då d är riktigt illa! Ingen uvi nu heller:/ blir tokig varför slutar dom inte:(
Svar på tråden Novemberbebisar 2015