• blubb4m

Novemberbebisar 2015

Hej! Tänkte hoppa in här. Beräknad tjej  till 22/11, men hon ska få komma ut med kejsarsnitt den 28/10. Jag är i vecka 32+0 idag :)

Sen undrar jag om någon, som fått barn tidigare vet mer om slemproppen? Känner mig orolig, i förrgår hade jag och min sambo sex och då kom det ut en "sträng" med rött slem. Aldrig blödigt tidigare när vi haft sex. KAn det vara att det bara är de? Eller kan det vara slemproppen, redan nu? Inte haft problem med flytningar , speciellt inte som slem. SÅ känner verkligen att det här var något helt nytt. Jag blöder inte nu gjorde det lite just då efter slemmet. Fortfarande idag kommer det ut lite brunt gammalt blod men inget färskt.

Hjälp?

• blubb4m
    Kgb777 skrev 2015-09-21 16:32:28 följande:

Hej blubb4m! Det kan ju vara slemhinnorna som är extra känsliga när man är gravid. Ligger moderkakan långt ned? , isådana fall kanske det kommer från den. Ring och kolla med mvc eller förlossning för säkerhets skull. Varför är snittet planerat så tidigt, över tre veckor innan Bf?

Ringde, de trodde att det var en del av slemproppen, men ingen fara tydligen. Känns ändå lite konstigt. Bebisen har gastroschisis, så hon behöver opereras
  • blubb4m
    Kgb777 skrev 2015-09-21 20:48:19 följande:

Skönt att ha pratat med dem iallafall! Vet inte vad gastroschisis är, hur upptäckte de det?

Ah, får hoppas att de inte kommer mer eller att jag får värkar. :) Gastroschisis är när bebisens tarmar ligger utanför magen, genom ett hål
  • blubb4m
    Nilla6 skrev 2015-09-22 15:32:31 följande:

Ingen fara om slemproppen går, kan den göra i omgångar, men man ska va försiktig då, tex att skydda sej vid sex och helt inte bada då det kan komma in bakterier. Min bästa kompis fick en son med gastroschisis för nåt år sen, allt gick bara bra. Håller tummarna och lycka till till er.

Okej va skönt att höra. Roligt! Vanligare än man tror. Tack så mycket)
  • blubb4m
    jvd89 skrev 2015-09-24 17:46:00 följande:

Hur tänker ni kring bebis rörelsemönster? Tycker de är så svårt för vår bebis är oftast väldigt rörlig på kvällarna-nätterna och tidig morgon men sen lugn på dagen. Och när han är lugn så blir man ju nojig att något ska vara fel. Men dom kan ju inte vara aktiva alla dygnets timmar. Hur är era bebisar?

Våran lilla bebis är likadan, inget att oroa sig för om det inte förändras drastiskt. Nu på senare tid har hon blivit lugnare men det är för att hon har mindre plats liksom, så vi tänker inte mer på de. :)
  • blubb4m
    Anna Hbg skrev 2015-09-25 14:47:54 följande:

blubb4m:

Är en utbredd myt att bebisen rör mindre på sig sent i graviditeten pga platsbrist.

Rörelserna kan ändra karaktär men ska aldrig minska!

Okej ja precis att de ändras, var väl mer så jag menade. Sparkarna kanske blir till tryck istället osv :)
  • blubb4m
    Nilla6 skrev 2015-09-26 07:35:57 följande:

Jag fick en miniblödning i torsdags, sen började det lite mer sd än vad jag är van vid, ringde förlossningen på ks, fick då komma in för koll, låg med ctg som visade på ett par sd men registrera inte alla då. Fick gå och käka lunch och sen en ny ctg vid halv 3, då fick jag 11 värkar som gjorde skit ont på 50 min. Fick då en kortison spruta för att mogna på bebis lungor. Undersökning gjordes, tappen var 2.5 cm ca. Blev inlagd och fick bricanyl för att ta bort värkarna, hjälpte inget. 2 nya kurvor gjordes på kvällen/natten med regelbundna värkar, en till bricanyl spruta som inte hjälpte, ingen sömn heller såklart då jag hade starka sd hela tiden. Tog en ny kurva på morgonen som visade samma, ny spruta, hjälpte inte först men efter nån timme så blev det lugnare. Tyvärr så kom vi på att mina sd kommer i vila så jag var uppe och gick från 8 till vi fick åka hem vi 13 tiden, inga sd då förutom tryck ner. Ingen påverkan på tappen, fick nästa spruta kortison så nu är bebis lungor utvecklade om han vill komma tidigare. Sd började så fort vi kom hem såklart igår. Dock inte regelbundna men dom känns. Skrev ner alla jag fått från 20.45 till nu 07.32 och har då haft 14 stycken rejäla.

Låter läskigt!Har tur som inte haft några sd alls, är i vecka 33. Hoppas det blir bättre och skönt att du fått bra bemötande, att de tittat upp allt! Lycka till
  • blubb4m

Hoppas det går bra för er alla! Vi förlorade våran dotter i vecka 32+3, för två veckor sedan. Livet är så skört, ta vara på er och ta inget för givet. Nu avprenumererar jag från denna tråd och önskar er alla lycka till med era bebisar! Kramar

• blubb4m
    Maja 1 skrev 2015-10-15 21:43:08 följande:

Åh nej vad hemskt. Vad har hänt?? Tänker på er. Kram

Tack, vet inte än väntar på obduktions resultaten... Hon hade gastroschisis så kan ha att göra med det eller plötslig spädbarnsdöd..
Svar på tråden Novemberbebisar 2015