• miloo89

Novemberbebisar 2015

Hej alla! Skönt med en grupp man kan följa :) Jag har bf 4/11 med första barnet. Tänkte höra med er som får sd, vad var det som gjorde att ni sökte hjälp? För att de gjorde ont eller kom för ofta eller liknande? Jag har nämligen perioder där de kommer ofta men är inte smärtsamma, obehagliga dock! När borde man kolla upp dem?

• miloo89

Jag har också gått upp 10-11 kg sen inskrivning (vecka 25 nu) å barnmorskan sa inget om det :) Har i många år legat på 53kg vilket jag tyckt är för lite men haft svårt att gå upp så det känns rätt bra att gaina nu.

Så länge bebis och du mår bra tycker jag inte det spelar nån roll.

• miloo89

Jag har haft sammandragningar sen v20 nåt, å de på mvc har alltid sagt att så länge de inte gör ont eller kmr regelbundet så är de ingen fara. Men är du orolig så ring, följ magkänslan. Är tydligen vanligt att man börjar få förvärkar nu mot slutet oxå. Ligg ner å slappna av så går det säkert över, lr ta ett bad

• miloo89
    Erika 146 skrev 2015-10-04 20:29:44 följande:

Har någon av er haft problem med magen?

Under helgen har jag varit superkass i magen, det beror inte på något jag ätit eller druckit och jag har inte varit dålig för övrigt men man kan jämföra med magsjuka diarré :(

Varit rummlig och haft småknip under hela senaste dygnet men aldrig behövt springa akut på toa men har å andra sidan varit glad att jag inte "släppt en fis bara" utan att sitta på toan.

Det enda annorlunda är att jag började med Niferex i fredags men har bara hört och upplevt att man blir hård i magen av järntabletter..

Jag har varit riktigt kass i magen sen typ v30 (v36 nu) lös i magen på morgnarna så fått gå flera ggr varje dag. Åt niferex å min bm sa att det kunde bero på dem så bytte till hemofer men ingen skillnad. Så jag sluta med järnet helt, hade så bra värden, men ändå ingen skillnad. Så vet faktiskt inte vrf magen blivit så kass. Bm menade på att det blir ju trångt för tarmar å så nu när bebis är så stor men aa vet ej.
  • miloo89
    Lisen84 skrev 2015-10-13 08:22:16 följande:

Hej tjejer.

Är det någon mer som har ett väldigt pendlande humör just nu? Jag är glad o ledsen om vartannat. Skäller ut sambon utan anledning oxå.

Har även börjat få hemska tankar att barnet skulle kunna dö i magen så här på slutet. I veckan har jag träffat två kompisar som båda känner folk som har råkat ut för det! Trodde det var väldigt ovanligt men båda dessa tjejer var i 30 års åldern och helt friska. Bebisarna dog utan uppenbar anledning. Usch det känns så hemskt! :(

Känner igen det där. Kan få riktiga gråtattacker utan anledning å känna mig ledsen helt plötsligt. Det är även då såna hemska tankar som du nämner slår mig. Är jätteorolig att nåt ska hända bebisen nu på slutet då jag oxå hört talas om bekanta som råkat ut för att bebisen dött i magen. Så svårt att slå bort de tankarna men försöker tvinga mig. Usch vill bara att ungen ska komma ut nu!
  • miloo89
    Lisen84 skrev 2015-10-13 20:33:30 följande:

Usch ja! Jag önskar nästan att förlossningen satte igång snart även om det såklart är bäst att bebis stannar lite längre i magen.

Hur mycket rör sig era små?

Jag tycker att rörelserna har ändrats rätt mycket sista veckorna. Känner ju fortfarande flera gånger om dagen men däremellan är det dödslugnt! Förut var det rörelser mest hela tiden.. Har varit på vippen att åka in till förlossningen ett par gånger men då har hon precis vaknat till igen så det har aldrig blivit av. Känns så luddigt det där, hur mycket rörelser man ska känna!

Ja det där med rörelser blir man ju galen av! Min har små perioder hela dan hon rör sig men ibland är det helt still. Hon brukar vara mer igång på kvällarna. Några ggr har hon inte "svarat" när jag petat, då har jag hållt på å tuppa av men tillslut har hon svarat så hon har väl sovit.

Har förstått det som att man inte ska jämföra rörelser med andras bebisar utan bara lära sig sin egens mönster liksom.

Men jag har oxå märkt att dagar då jag varit extra hängig eller trött har hon oxå legat på en lägre växel.
  • miloo89

Har gått upp ca 15 kg sen innan graviditet.

Mitt sf-mått har växt långsamt senaste veckorna. Låg på 30 i 2 bm-besök i rad sedan 31 i 2 besök. Men igår hade det växt till nästan 33. Är i vecka 38 idag. Ligger under medel. Min bm sa oxå att det kunde hända mot slutet så bebis sjunker ner men har fått gå på extra mätningar för säkerhetsskull.

• miloo89
    Anna Hbg skrev 2015-10-25 20:57:55 följande:

Vet ni om man kan ha värkar utan sammandragningar?

Har ju riktig molvärk bak i ryggen, i nedre och mittersta delen av magen samt ner i ljumskar/ben men utan att magen blir hård (förutom ibland)

Fortsätter ju dessutom även vid vila

Har precis som du. Haft i 3 dagar nu å känns som att det blir starkare varje dag. Undrar vad det beror på. Om det är nåt på gång. Är i vecka 38+3. Ibland gör det ju faktiskt ont men är uthärdligt.
  • miloo89
    Anna Hbg skrev 2015-10-25 21:59:27 följande:

Jag med.

Började i torsdags och blir bara värre.

Har haft några tillfällen då jag behövt andas igenom det onda men oftast är det bara som en kraftig mensvärk.

Trycket neråt blir värre det med. Känns som om bebis är på väg ut ibland :P

Vill ju veta vad det är som händer och om det är på g :)

Ska till bm på tisdag och funderar på om man kan be om en koll då för att kolla läget.

Tyvärr är min ordinarie bm ledig då men borde ju kunna kolla med henne jag träffar ändå.

Ja, har oxå känt att ungen är på väg att ploppa ut :P Men aa hör med henne, det borde hon kunna göra ändå, rapportera gärna. Hade precis varit hos bm på dagen innan detta började på kvällen å nu har jag inte tid förrän den 4e igen. På Bf haha.

Känns segt att gå å dra med detta i flera veckor så hoppas det betyder att nåt är på g.
  • miloo89
    Anna Hbg skrev 2015-10-26 08:21:32 följande:

Eller hur haha

Var lite dum och körde hem till min mamma igår eftersom det kändes bättre och det var lite jobbigt att köra hem sen med känslan av att bebisen hängde halvvägs utanför :D

Aha, typiskt att du precis varit på besök men du kan ju alltid ringa och rådfråga dem.

Jag har tre besök till inbokade, ett varje tisdag framöver, men hade varit skönt om det imorgon varit det sista (bf 13/11) men det tror ag egentligen inte.

Lovar att uppdatera efter att jag varit där imorgon och berätta vad hon sagt.

Haha läskigt! Ja vågar inte ge mig ut på världens äventyr nu direkt. Igår kväll och inatt har det dock varit mycket lugnare å har kunnat sova ostört så är väl nåt som luras. Får se om det kommer igång igen. Känner av det när det spänner iaf. Men som nån nämnde, det betyder säkert att nånting är på väg att starta :P

Vad bra! Å lycka till :)
  • miloo89
    Anna Hbg skrev 2015-10-27 11:21:49 följande:

Så nu är jag hemma från bm och hon trodde absolut att det vr något på g och att jag skulle missa nästa bm-besök om en vecka.

Tyckte att det lät som klassiska värkar och såg att jag var påverkad.

När hon kollade sf-mått så passade bebisen även på att borra sig riktigt långt ner och det syntes tydligen rejält utanpå magen :P

Ville inte göra en undersökning då det antagligen bara skulle öka smärtan och bidra till pinvärkar som inte gjorde någon nytta.

Allt såg för övrigt bra ut :)

Hur går det för dig Nig?

Å vad spännande! Hoppas hon har rätt å att det ploppar snart då :P Känner du det i samma styrka fortfarande eller?
  • miloo89

Okej, men ja känns ju verkligen som att nåt borde hända snart då. Le å se glad ut, typ :/ haha.

Det lugnade ner sig en aning igår å nu känns det oxå lugnt men när det väl kommer sammandragningar så är de riktigt kännbara typ överallt.

• miloo89

Min lilla flicka kom igår kl.13.56. Hon ville inte vänta till den 4e :) Ett väldigt hastigt och smärtsamt förlopp men ut kom världens sötaste lilla på 49cm å 3365g. Vi är så glada å nyligen hemkomna från BB :D

• miloo89

Tack så jättemycket allihop!

lotie skrev 2015-11-02 23:03:06 följande:

Grattis:) å redan hemma?!

Ja jag längtade hem haha. Å hon passerade besiktningen så vi stannade bara en natt :)
Svar på tråden Novemberbebisar 2015