Hej alla ni som befinner er mitt i en lång latensfas!
Min startade i tisdagsmorse och först i lördagskväll kom lillan till världen! Jag är överlycklig men väldigt skärrad över veckan som varit. Det är jäkligt svårt som förstföderska (och säkert också som icke förstföderska) att veta när det är dags. Man ska följa riktlinjer hit och dit. Vara öppen si och så mycket. Värkarna ska ha en viss karaktär och vara regelbundna.
Jag blir så förbannad när jag läser det ni skriver Amazinglife och Lilletroll. Jag hade precis som ni. Jag åkte in på sovdoser. Blev hemskickad. Låg med värkar. klockade. Dom var regelbundna ibland med 4 minuter. Ibland 10 minuter. Sista natten med sovdos innan lillan kom till världen gick det inte sova alls. På lördagmorgon bestämde de för att ta hål på mina hinnor och då började det äntligen hända saker. Jag var dock så trött vid det laget att min smärttålighet var nere på noll. Jag var totalt utslagen och hade jag haft turen att en otroligt skicklig och inkännande barnmorska började sitt pass och var hos mig under den aktiva fasen vet jag inte vad jag gjort. Ja, jag hade såklart klarat det - för det gör man ju!!! Men jag vet inte hur jag hade mått efteråt, då det känns så jäkla viktigt att bli sedd och trodd. Jag hade tyvärr otur men barnmorskor innan som inte förstod sig på mig. Jag kände mig nästan ivägen då jag kom in på sovdos, som att jag är lite vek...
Att gå i flera dygn med ett värkarbete som inte går framåt men som likväl gör ONT är påfrestande för psyket och kroppen!!!! Speciellt då man inte upplevt känslan förut. Nu vet jag att jag inte kommer acceptera det nästa gång.
Barnmorskan som var med mig under den aktiva fasen jobbar även som samtalsbarnmorska vid traumatiska förlossningar och hon var arg på att det blivit som det blivit. De skulle tagit mina hinnor tidigare. Hos en del kvinnor behövs den hjälpen.
Nu gick allt superbra och kvinnokroppen är så jäkla cool!!! Kroppen orkar trots dagar med värkarbete och sömnbrist. VI KAN! Men det är så jäkla synd att riskera att få en dålig upplevelse av sin förlossning.
Stå på er!!! Och lycka till! Jag är helt säker på att det kommer gå hur bra som helst. Era kroppar är otroliga! Och snart kommer det en bebis på bröstet. Och ja, smärtan försvinner verkligen direkt!
Kram på er!