• iowa

Novemberbebisar 2015

Anna Hbg skrev 2015-04-28 16:39:31 följande:

iowa: Jag har också haft craving på just dillchips. Inget jag äter i vanliga fall så undrar om det är en speciell gravidgrej :P

Jag äter inte heller det i vanliga fall, men saltet är väldigt gott och hjälper mot illamåendet för stunden! ;)
  • iowa

Är det någon mer än jag som valt att inte göra KUB? (:

• iowa
    LillyP skrev 2015-04-29 17:55:00 följande:
    Jag tror inte jag hade gjort det om det inte var att jag är så sugen på ett "extra" ultraljud. :) Det är egentligen bara det som lockar för min del.

Varför vill du inte göra det?
    Jo, jag har förstått att många vill göra det just för att få ett tidigt ultraljud. Jag har dock bekanta som valt att göra det just av den anledningen och fick ett negativt besked vilket resulterade i många oroliga veckor under fortsatt utredning innan de fick besked. Jag har helt enkelt valt bort KUB för att jag inte skulle vilja gå vidare med fostervattenprov och utredning om det nu skulle bli ett negativt besked, och vill inte besluta om att ev. avsluta en planerad och önskad graviditet pga en sannolikhetsbedömning..  Skulle inte göra abort även om det skulle visa sig att barnet skulle ha DS. Klart det vore härligt att få se att det slår ett hjärta där inne, känns fortfarande lite overkligt och väntan känns lång till RUL. Ibland känns det som om jag inbillat mig att jag är gravid och har lurat alla omkring mig (men har förstått att det är ganska vanligt att känna så). 

Förstår absolut dem som vill göra KUB, men tror att man ska ha tänkt igenom vad man ska göra med svaret om det inte är så positivt som man önskat, och inte göra det enbart för att få ett tidigt ultraljud..

Oj, vilket negativt inlägg. Inte alls meningen. Just i mitt fall handlar det om att KUB skulle orsaka mer oro hos mig än vad det skulle hjälpa att se ett tickande hjärta tidigt. Jag får helt enkelt börja räkna ner till RUL... 40 dagar kvar ;)
  • iowa
    mea84 skrev 2015-05-08 09:13:04 följande:

En fråga till er alla...hur har ni det med magen och vikten? Har ni fått en liten mage och gått upp? Eller är ni typ som vanligt i kroppsformen.

Undrar för att jag själv har gått upp ca 2-3 kg, kanske en lite bula på magen men de är tarmarna som är svullna för livmoder håller ju på att komma upp ur bäckenet...är i v 15 (14+5) men som jag tänker, de kanske är förtidigt ännu för något att synas så ????

Är nu i vecka 16 (15+1) och nu börjar lilla magen synas även utanpå kläderna. Har gått upp mellan 1,5 - 2 kg, känns faktiskt helt okej. 

Har kommit igång och börjat jobba igen efter en tre veckor lång sjukskrivning, och det går faktiskt ganska bra. Känner dock av att jag är känsligare för stress och glömmer jag att ta Lergigan Comp (min mirakeltablett) på morgonen så kommer illamåendet och kräkkalaset som ett brev på posten. 

RUL börjar närma sig, bara lite drygt tre veckor kvar! (:

Jag vet inte hur ni känner, men jag har väldigt svårt att förstå att det är mitt barn som växer där inne. Visst är jag glad, men inte översvallande fylld av kärlek för det lilla livet. Hoppas på att jag kan börja ta in det efter RUL, men ibland är jag rädd att jag inte ska kunna knyta an och att det är något fel på mig som inte älskar mitt barn. Någon som kan lugna mig?
  • iowa

Härligt för er som mår bra, skönt att höra! Själv går jag in i vecka 18 idag och började dagen med att springa till toa och kräkas. Mådde bättre några veckor men nu kräks jag var och varannan dag trots Lergigan-behandling.. Börjar tappa hoppet om att det kommer ge med sig över huvud taget utan försöker hitta på roliga saker de dagar jag är pigg.

RUL närmar sig med stormsteg, känns mycket spännande då det blir första gången vi får se pyret i magen!

Fick hem min fina änglapingla häromdagen, tidigt att använda men äsch! Det är ju mest för syns skull ändå ;)

• iowa
    gummsanmadde skrev 2015-05-28 12:06:47 följande:

Är i v17 (16+4) idag, RUL om 12dagar :) va hos bm igår å köpte ett bälte för foglossningen, det gör fortfarande ont men bältet hjälper.. och jag fick lyssna på hjärtat igår med, va så härligt att få höra! 146slag i minuter..

Iowa: vad är en änglaplingla?? :)

En änglapingla är ett annat namn för bola, ett smycke som hänger långt ner på magen med en liten xylofon i som låter när man rör sig (: Mest en fin sak att ha runt halsen och lägga fokus på kulan, tror knappast den hör någon skillnad för bebisen!
  • iowa

Miiia84 - BF 7/11, RUL 23/6, KÖN: vet ej än

Nilla6- BF 26/11, RUL 26/6, KÖN vet ej än (tror dock på pojke)

iowa - BF 6/11, RUL 8/6, vet ej kön ännu.

• iowa
    Igår var vi på RUL och fick se vårt sprattlande lilla pyre för första gången, så häftigt! Allt såg bra ut och enligt BM är det till 100 % en flicka vi väntar i November! Nytt BF blev 11/11, precis enligt mina egna beräkningar med andra ord. Ultraljudet firade vi med att provköra barnvagnar och äta utelunch på stan. (:

Sindyrella1983 BF 3/11, RUL 5/6, KÖN: ska ej ta reda på 

Amazinglife - BF 4/11, RUL 5/6, KÖN: vet ej ännu men tror det är en pojke

mea84 - BF 6/11, RUL 2/6, KÖN: enl rul 80 % en tjej 

Miiia84 - BF 7/11, RUL 23/6, KÖN: vet ej än 

Angeloco BF 7/11 RUL 3/6 KÖN: kanske pojke

Gummsanmadde BF 8/11, RUL 9/6, KÖN: vet ej (alla tror pojke) 

Sandra1992 BF 8/11 RUL 11/6 KÖN: vet ej än 

iowa - BF 11/11, RUL 8/6, KÖN: Med största sannolikhet en flicka.

Sussi85 BF 12/11, RUL 8/6, KÖN: Pojke 

Anna Hbg- BF 13/11, RUL 17/6, KÖN :Vet ej (tror på pojke) 

sofiashem BF 13/11, RUL 25/6 KÖN: Vet ej

SandraP81 BF 13/11 RUL 8/6, KÖN: Pojke

kajsalotta BF 17/11 RUL 22/6, KÖN: Vet inte (vet dock att det är tvillingar)

Malhin BF 19/11 RUL 17/6, KÖN: vet ej men vi tror flicka :)

emeliemarietherese BF 23/11 RUL 26/6 KÖN: det visar sig :)

hannami - BF 24/11, RUL 30/6, KÖN: oklart! Väntar med spänning! 

jvd89 - BF: 24/11, RUL: 30/6, KÖN: vet inte, men tror på en pojke

Maja1- BF 25/11, RUL 1/7, KÖN: Vet ej (tror på flicka) 

Nilla6- BF 26/11, RUL 26/6, KÖN: vet ej än (tror dock på pojke)

Miracle2015 BF 26/11. RUL 7/7. KÖN: vet ej än

bebba83 BF 28/11. RUL 30/6 KÖN: vet ej än men tror på flicka
  • iowa

20+6 idag och äntligen, ÄNTLIGEN verkar illamåendet ha gett med sig. Har slutat med Lergigan sedan en vecka och jag mår faktiskt bra! Precis gått på semester och har fyra stressfria veckor framför mig. Lilla tjejen sprattlar runt i magen och hon har till och med låtit sambon känna några gånger. Livet är rätt okej ändå.  (:

För någon vecka sedan fixade vi vagnen efter mycket researchande och provkörande, det blev en begagnad Brio Happy i nyskick med fasta lufthjul i marinblått. Både jag och sambon är än så länge nöjda! Eventuellt blir det flytt i sommar till en större lägenhet (med egen ingång i markplan, underbart!) så fler större bebisinköp får vänta tills vi vet hur det blir. 

Just nu sitter jag i research för det här med engångsblöjor vs tygblöjor, har ni tänkt något kring det?

Roligt att höra om allas RUL, någon som har fått en uppfattning om fördelningen mellan könen, är det 50/50 ungefär? ;)

• iowa

Någon mer som fått göra/ska på glukosbelastning? Jag gjorde det i början av veckan (har typ 2 diabetes i nära släkt). Det gick bra först, men hemskt sött var det att dricka förstås. Efter drygt en timme kom dock tvärillamåendet och jag lyckades kräkas ner i stort sett hela rummet på vårdcentralen på väg mot papperskorgen, yippie! Fick skamset gå ut och be om papper och städmedel, avbryta belastningen och gå hem. Ringde BM och sa att det där gör jag inte om, så hon har ordnat en intravenös belastning i slutet av september istället, känns så mycket bättre!

Vecka 29+3 idag, tiden bara flyger förbi! Snart går jag hem på havandeskapsledigt, herregud vad skönt det ska bli, det börjar bli tungt!

• iowa
    jvd89 skrev 2015-10-14 17:23:00 följande:

Hur mycket har ni gått upp i vikt? Är i vecka 35 (34+1) och har gått upp 8 kg totalt än sålänge.

Är i vecka 37 (36+0) och har hittills gått upp ca 9-10 kg. Känns helt klart överkomligt!

Har däremot väldiga besvär med foglossning vilket gör det svårt att både röra sig och att hitta bekväma viloställningar.. Men nu är det inte många veckor kvar, så det är väl bara att härda ut...
  • iowa

Vecka 36+6 idag och besök hos barnmorskan. Känns helt overkligt att ha en nästan hel graviditet att sammanfatta och prata tankar inför förlossningen. Lilltjejen har fixerat sig med huvudet nedåt, och följer fortfarande kurvan fint vad gäller SF-måttet. Idag 34,2 cm. Foglossningen får jag helt enkelt stå ut med och om det "bara" är det som är jobbigt och bebis mår bra så känns det helt okej! Nu börjar vi känna oss redo för förlossning, välkommen ut lilla vän! <3

• iowa

BF-lista

Knottet: bf 3/11

Sindyrella1983: bf 3/11

Amazinglife: bf 4/11 - Flicka

Erika 146: bf 5/11, igångsättning 2/11

Gumsanmadde: bf 7/11 - Vet ej kön

Kgb 777: bf 10/11, planerat snitt 4/11 - Pojke

Iowa: bf 11/11 - Flicka

Sussi85: bf 11/11 - Pojke

AnnaHbg: bf 13/11

Lisen84: bf 13/11

SandraP81: bf 13/11 - Pojke

Charlie40: bf 19/11, planerat snitt 11/11 - Flicka

Iselin: bf 21/11 - Flicka

Jvd89: bf 24/11

Undska: bf 24/11

Citrona: bf 26/11 - Planerat snitt - Pojke

Maja 1: bf 26/11

emeliemarietherese: bf 28/11 - flicka, bedömning för igångsättning 12/11

Masquerade: bf 28/11 - Vet ej kön

Bebba83: bf 29/11

Lotie: bf 29/11, planerat snitt 20/11

Sofflan: bf 30/11

• iowa

Här kom vår lilla tjej ut imorse. Vattnet gick och tre timmar senare var hon här, förlöst i vårt eget badkar med ambulansen några minuter bort! Drog henne själv upp på bröstet. Superhäftigt, men omtumlande och chockerande både för mig och sambon! Fick två små bristningar bara, som syddes när vi kom in till förlossningen. Kan knappt förstå det. En underbar liten flicka har vi fått, född i v 39+0, 3330 g och 49,5 cm lång :)

Grattis till alla er andra som fått och lycka till till er som har det framför er! Hoppas ni går ett något mindre hastigt scenario ;)

• iowa

Tack så mycket för gratulationerna! Man tror ju inte att det kan gå så fort, förstföderska och allt. Trodde jag hade världens mesigaste smärttröskel där innan krystvärkarna drog igång.. Tänkte att hur tusan ska jag klara detta i många timmar till?! Men såhär i efterhand är jag bara så tacksam för att allt gått så bra med både mig och bebis. Och med underbara skärrade sambon förstås, som fick börja morgonen med att ringa SOS!

• iowa

BF-lista

1/11

Laloppan: -Flicka

3/11

Knottet

Sindyrella1983

4/11

Amazinglife - Flicka

Kgb 777: planerat snitt 4/11, BF 10/11 - Pojke

5/11

Erika 146: igångsättning 2/11