Inlägg från: Hejhejhejilc |Visa alla inlägg
  • Hejhejhejilc

Novemberbebisar 2015

Lyssnade på en bm som sa att allt i hygienväg finns till både barn och mamma, så som bindor, blöjor, salvor mm. Stämmer det? Fick dock tipset att ta några extra par byxor åt sig själv då det inte är helt ovanligt att man blöder igenom! Läppbalsam har jag även fått tips om då man kan bli torr av lustgasen :) Som sagt, man kan ju alltid skicka sin partner att hämta/köpa mer om man skulle bli kvar ett tag och påfyllning krävs!

• Hejhejhejilc
    Miiia84 skrev 2015-08-29 12:55:32 följande:

v 30 (29+6) här och 75% avklarat enligt appen! Känns fortfarande knappt jobbigt ens, kan göra i princip allt jag brukar fortfarande inklusive sova hur som helst. Senaste två veckorna känns det inte som jag blivit tjockare heller utan mer att allting bara ändrat form lite grann. Aktiv och stark bebis iaf, känns bra. :)
    Jobbar 3 veckor till innan grav-ledigt  får se om jag fortsätter eller inte. Beror på hur jag mår tänkte jag. Än så länge känner jag mig pigg och alert.

Åh vad härligt! Jag mår också toppen, vecka 31 och jag jobbar mitt sista pass imorgon natt, känns lite blandat då jag älskar mitt jobb men det ska bli så skönt att gå hemma och mysa! Slänger in en liten fråga här till er som varit med förr; Är Miniformdroppar någon man bör ha hemma eller köper man det sen om det skulle visa sig att barnet har besvär av magknip ( de kanske alla små har mer eller mindre?)
  • Hejhejhejilc
    Acire85 skrev 2015-08-30 10:40:43 följande:

hej härligt att ni alla lyckats så långt snart har ni er bebis här själv skulle jag ha haft i november med. men mf. fast nu är jag gravid igen vecka 6 liten blödning hoppas på det bästa att denna gången går de hela vägen. ska på ultraljud om 1 vecka ska bli spännande..

Lycka till <3
  • Hejhejhejilc

Mitt sf-mått hade ej ökat idag :( 28 cm i vecka 32 så stått still på ca 17 dagar. Men hon ligger på tvären, kan det vara därför?? vågen hade dock ökat ;) 65 kg nu, dvs 10 kg +

• Hejhejhejilc
    Erika 146 skrev 2015-09-04 22:30:12 följande:

Man ska inte stirra sig blund på sf måttet, det är bara en ungefärlig riktlinje och säger egentligen väldigt lite men är ändå en kontroll för att kunna upptäcka stora avvikelser. Tul är ju mycket mer riktigt men inte ens då kan de ju säga exakt. Så noja inte i onödan utan lita på vården och fråga era bm om ni är oroliga och för en diskussion med dom om avvikelser. <3

Du har säkert helt rätt :) Vet ni vad det är för "kriterier" för att göra TUL? Ska sf-måttet stå still en längre tid så?
  • Hejhejhejilc

Hej! Idag är det dags för extra koll av sf-mått igen! En liten fundering, då detta är mitt första barn, när kan man vänta sig att hon vänder sig med huvudet nedåt? Lite orolig då hon ligger i tvärläge och har legat exakt i detta läge i minst 2 veckor, nojig som man är börjar man ju googla och får du upp massa historier om vändningsförsök mm. Jag är i v 33.

• Hejhejhejilc

Någon som har erfarenhet av förvärkar? Får dagligen som en kort period av mensvärk, ej i samband med sammandragning. De går över fort och gör inte speciellt superont

• Hejhejhejilc
    Nawifa skrev 2015-09-29 18:34:45 följande:

Hej. Hör blev det ingen novemberbebis. I söndags förlöstes vår lilla kämpe med ett urakut kejsarsnitt efter att jag drabbats av en propp i moderkakan och avlossning. Han föddes i vecka 32+4 2300 gram tung och 45 cm lång. Vi är båda tagna och chockade efter upplevelsen. Vår lilla Milo andas inte själv än men vi hoppas att han snart ska kunna börja andas på egen hand.

Grattis till lilla killen. Allt kommer säkert att gå jättebra! Önskar er all lycka :)
  • Hejhejhejilc
    sofiashem skrev 2015-09-30 13:40:04 följande:

Var precis och gjorde tilväxtultrlajud, är i vecka 34 (33+5) och han beräknas just nu väga precis under 2,2 kg, så lite under medel men normalt :)

Fick dock precis gå hem från jobbet då jag haft starka sammandragningar och mensvärk regelbundet sen kl 9, hoppas det ger med sig av vila!

Varför fick du göra ett TUL? Jag ska till bm imorgon och fråga om det, har nämligen haft tre låga mått i rad nu på sf, skulle vara skönt att se att allt stod rätt till. Hon har hela tiden förklarat att det beror på hur barnet ligger. Jag ligger på undre kurvan. Får se hur det är imorgon.
  • Hejhejhejilc

Liten fundering; på vårt RUL i vecka 19 samt på ett extra UL i vecka 25 har vi båda gångerna fått reda på att vi väntar en flicka. Igår kom någon och sa att det där inte aaalls var att lita på utan att de så ofta har fel. Tror ni verkligen det när vi tittat två gånger? Inte för att det för hela världen spelar någon roll men vi börjar ju bli ganska inställda på en flicka nu ;)

• Hejhejhejilc
    Lisen84 skrev 2015-10-13 08:22:16 följande:

Hej tjejer.

Är det någon mer som har ett väldigt pendlande humör just nu? Jag är glad o ledsen om vartannat. Skäller ut sambon utan anledning oxå.

Har även börjat få hemska tankar att barnet skulle kunna dö i magen så här på slutet. I veckan har jag träffat två kompisar som båda känner folk som har råkat ut för det! Trodde det var väldigt ovanligt men båda dessa tjejer var i 30 års åldern och helt friska. Bebisarna dog utan uppenbar anledning. Usch det känns så hemskt! :(

Samma här, och värre blir det på nätterna om jag inte kan sova, massa dumma tankar om allt hemskt som kan hända... vi får försöka slå bort dessa tankar och vara lugna i att Sverige är ett av de bästa länderna man kan föda barn i!!
  • Hejhejhejilc

Har gått upp ca 12-13 kg, går in i vecka 38 idag :) Känns som det kommer landa på ca 15 innan det är färdigt och det känns helt ok tycker jag :)

• Hejhejhejilc
    miloo89 skrev 2015-10-15 12:25:22 följande:

Har gått upp ca 15 kg sen innan graviditet.

Mitt sf-mått har växt långsamt senaste veckorna. Låg på 30 i 2 bm-besök i rad sedan 31 i 2 besök. Men igår hade det växt till nästan 33. Är i vecka 38 idag. Ligger under medel. Min bm sa oxå att det kunde hända mot slutet så bebis sjunker ner men har fått gå på extra mätningar för säkerhetsskull.

Exakt lika mått för mig idag i vecka 38, är nog olika hur de ligger som sagt :)
  • Hejhejhejilc
    blubb4m skrev 2015-10-15 21:20:46 följande:

Hoppas det går bra för er alla! Vi förlorade våran dotter i vecka 32+3, för två veckor sedan. Livet är så skört, ta vara på er och ta inget för givet. Nu avprenumererar jag från denna tråd och önskar er alla lycka till med era bebisar! Kramar

Fy fan :( beklagar <3
  • Hejhejhejilc

Någon som har erfarenhet från denna eller tidigare graviditet då slemproppen lossnat? Jag har under gårdagen samt idag haft mycket "äggviteflytningar", något jag inte alls haft tidigare under graviditeten. Kan detta vara ett tecken på att proppen håller på att lossna? Har även sammandragningar hela dagarna igenom och ett tryck/ilning nedåt. Är i vecka 39 (38+4) :)

• Hejhejhejilc
    jvd89 skrev 2015-10-25 20:15:24 följande:

Många som får sammandragningar nu såhär på slutet? Min mage drar ihop sig och spänner sig väldigt ofta. Gör ju inte ont men lite obehagligt.

Ja oroligt mycket, spec kvällarna/nätterna. Hoppas inte bebis blir påverkad av det bara??
  • Hejhejhejilc

Spännande att följa alla som börjar få känningar, snart är det november hörni :D

Jag vaknade inatt av att jag har mensvärk (lokaliserad i ryggslutet), den kommer och går lite men blir som starkast i samband med sammandragning. Är detta förvärkar tror ni?

• Hejhejhejilc
    Nlg skrev 2015-10-28 05:57:33 följande:

Åkte in på förlossningen i tisdagskväll då värkarna vart för jobbiga för mig att kontrollera själv hemma, fortfarande med 5-6min mellanrum. Väl där säg man jah var öppen 2 cm och nio timmar senare kom bebis

Grattis :D <3
  • Hejhejhejilc

Som en liten raket kom vår dotter till världen inatt, jag öppnade mig från 1-2 cm till fullt öppet krysningsläge på 1,5 timme, fyra krystvärkar senare var hon hos oss! 51 cm och 3375 g ren lycka. Så även jag fick en liten oktoberbebis!

• Hejhejhejilc

Ja förlossningen gick jättebra, liten chock att det gick så fort. Hade bf 4/11 så 6 dagar tidigt kom hon :) Tyckte att dessa "förvärkar" gjorde oroväckande ont, men den 1,5 h visade sig jag öppna mig 8 cm så inte så konstigt de gjorde ont! ;)

Svar på tråden Novemberbebisar 2015