• Nilla6

Novemberbebisar 2015

Maja 1 skrev 2015-08-10 15:33:44 följande:

Hej!! Nu har jag varit hos barnmorskan. Allt verkade bra förutom att jag gått upp lite för mycket i vikt. Har gått upp 7 kg sedan inskrivningen. Mitt sf mått var 24 och jag är i vecka 25 så det var ju perfekt. Hur är d e t med er andra?

Har tid hos bm på torsdag men går hos läkaren då jag har vätska i vävnaderna samt haft havandeskapsförgiftning förut. Jag har gått upp 17 kg sen jag blev gravid och det är mycket men gick upp 35 kg med sonen. Historien upprepas:( men jag är sjukskriven iaf för sammandragningar, foglossning, karpaltunnelsyndrom, lågsittande moderkaka, vätska i vävnader m.m
  • Nilla6
    Sindyrella1983 skrev 2015-08-11 10:33:45 följande:

Det var likadant i natt, vaknade tre gånger av sammandragningar och ringde därför förlossningen i morse och ville att dom skulle kulla livmodertappen. Men dom ville att jag skulle avvakta och ringa när jag har sammandragningar, alltså mitt i natten. Så jag får se hur det utvecklar sig. Är inte väldigt sugen att åka till sjukhus mitt i natten då vi har mannens två barn hemma hos oss just nu. 

Jag vaknar oxå flera ggr pga sammandragningar, på dagarna får jag säkert 2-3 i timmen inte varje timme men när jag ligger och vilar mest. Läkaren har känt på livmodertappen och den är än så länge stängd men lite uppmjukad, nu var det ett par veckor sen det kollades men går till läkaren regelbundet för att kolla så allt är bra.
  • Nilla6
    jvd89 skrev 2015-08-14 01:32:37 följande:

Hur mkt känner ni bebis i vecka 26?

Jag känner honom varje dag men vissa dagar så kanske man känner mkt på morgonen och sen inte så mkt under dagen och sen på kvällen. Eller ibland tvärtom så är han en vilding på dagarna men känner bara nån enstaka knuff på kvällen.

Kanske är normalt allt de ska vara så just i vecka 26? Blir väl mer ju längre gången man är.

Jag gick in i vecka 26 idag, har känt honom varje dag i flera veckor, olika tider men mest på kvällarna när jag ska sova, men även på dagen när jag vilar på rygg. Träffade bm igår och så känge man känner bebis varje dag så spelar det ingen roll. Man får lära sej bebis rutiner redan i magen, när sover han eller när är han vaken.
  • Nilla6

Jag är i vecka 26, foglossning ifrån helvetet typ, sd lugnade ner sej när jag blev sjukskriven men är nu tillbaka och gör ondare än förut. Får även fast jag bara ligger och vilar, vaknar även på nätterna av dom oxå. Vi hade spjälsäng, hoppgunga, myspöl, babysitter, babygym, badbalja, bärsele, kläder m.m sen sonen och han blir ändå 7 år nu;) köpt begagnad vagn, sen har vi köpt babyskydd, skötbord, skötväska m. Har väl lite kläder kvar, sen salvor, bröstpump m.m, ska få låna babynest, amningskudde samt gåstol från min bror o hans tjej. Barnrummet är nästan klart oxå.

• Nilla6
    lotie skrev 2015-08-26 12:35:40 följande:

Jag är i v 27 nu så har långt kvar tills jag behöver packa bb väska. Blir snitt 24 november. Läkarna sa att jag inte hade nåt val utan det blir snitt igen:( bedövningen tog inte så var hör fruktansvärt!

Får höra varje dag att jag är så liten. Sf 22 i v 24+3 magen försvinner när jag lägger mig ner:(

Håller på och renoverar barnens rum så dottern får eget och sonen och bebis får leka. Så målar spjälsäng och växasäng och längtar tills jag får göra iordning:)

Är oxå i vecka 27 och har inte bråttom att packa. Börjat tänka på vad man ska ha med men ingen panik haha. Jag är gigantisk runt magen, gått upp snart 20 kg men hade oxå sf måått 22 fast var 24+6 då. Tyckte det var för litet då jag hade 25 med sonen i samma vecka. Men bebis mår bra och kickar skiten ur mej hela tiden så. Haha, bebis rummet är klart här iaf.
  • Nilla6
    lotie skrev 2015-08-26 17:23:06 följande:

Vad konstigt att magen försvinner så när man lägger sig ner. Jag hade 26 med sonen i samma vecka men sen växte han knappt nåt på 10 veckor slutade på 30 och var på flera tul. Han vägde 2700 när han föddes.

Orkar inte oron en gång till att nåt ska vara fel:(

Min försvinner dock inte när jag ligger ner. Den brer ju ut sej mer istället. Förstår det men tror inte att nåt är fel, alla bebisar e ju olika samt livmodern och allt därtill. Näringen tas ju upp olika och så är det nog bara. Du får prata med bm om detta och fråga om du kan få extra koller om du är orolig.
  • Nilla6

Mitt sf mått var 22 i 25 fullgångna veckor, vilket var under normal men inom normen, dock lite orolig då sonen alltid låg på det som veckan var, typ 25 i vecka 25. Ska till bm imorrn igen, då är jag i vecka 28+0 då borde det ligga på typ 25 iaf.

• Nilla6

Med första låg jag lite över det normala, sf måttet var samma som veckan, dvs 25 i vecka 25 och 36 i vecka 36 ut kom en pojke på 3420 gram samt 55 cm lång. Nu ligger jag under i stället. Hade 22 i vecka 25 och och nu 26 i vecka 29. Huvet ner oxå.

• Nilla6

Här har man vart sjukskriven sen mitten på juli, väldigt tråkigt att bara sitta hemma, men det betyder att bebis rummet är i stort sett klart haha. Foglossning utav helvete fast sjukriven, kan inte vända mej i sängen utan att gråta. Bebba83, är i vecka 29+4 och har haft mensvärk i flera dagar nu, ilar rejält nertill oxå, vet att bebis ligger ner med huvet sen typ minst 4 veckor så det trycker på rejält. Anna hbg, för omföderskor är det inte säkert att bebis fixerar sej alls men att ligga på tvären vet jag inte. Tror till vecka 35-36 sen görs det vändningsförsök. Angeloco, det är förvärkar som börjar nu, vilket är sammandragningar men dom gör ont. Så länge det inte kommer regelbundet så är det ingen fara.

• Nilla6
    Hejhejhejilc skrev 2015-09-22 07:52:35 följande:

Någon som har erfarenhet av förvärkar? Får dagligen som en kort period av mensvärk, ej i samband med sammandragning. De går över fort och gör inte speciellt superont

Jag har börjat få förvärkar sen kanske 2 veckor tillbaka, innan dess hade jag vanliga sd, men nu blir hela magen hård och gör jävligt ont, får andas igenom dom lugnt, kan tom börja gråta. Mensvärken kan va förvärkar men tror mer på växtvärk.
Svar på tråden Novemberbebisar 2015