• Nilla6

Novemberbebisar 2015

Hej är idag i vecka 32+4, var på ul där vi skulle kolla moderkakan, njurarna samt tillväxten. Dom använde en ny maskin så vi fick se i 4d, fick lyssna på navelsträngen, vi väntar en stor bebis oxå, trodde på en liten då sf måttet har legat på 2-3 minus normala. Men han vägde nu 2532 g, vilket var +21% så vid fullgången kommer han väga ca 4300 g.

• Nilla6

Vecka 33+5 och har gått upp 24 kg???????? läcker ju vätska it i vävnaderna som gör att man sväller men gick upp 35 med sonen så är van..

• Nilla6

Jag har haft under medel på sf i flera veckor, hade 22 i vecka 25, 26 i vecka 29, 29 i vecka 32 men nu på sista i vecka 34 så hade det hoppat till 33 cm vilket är 4 cm på 2 veckor, bm var säker på en liten bebis men gjorde ju tul och visa på en stor bebis, +21% i vikt, beräknas väga 4.3 kg vid fullgången. Nu vet inte jag hur mycke bebisar reagerar på kortison. Fick ju det när jag låg inlagd för att bebis lungor skulle utvecklas och sen dess så höjdes sf måttet så vet inte om han svällde pga det.

• Nilla6

Vecka 34+5 här nu, mår skit, händerna sväller, foglossningen är värre än värst och förvärkar/sd konstant. Var hos läkaren på mvc idag, hon såg på mej att jag mådde dåligt samt inte sovit på ett bra tag så hon skicka iväg en remiss för igångsättning vilket jag är glad för. Eftersom bebisen är stor oxå så är det skönt att slippa gå fullt ut. Samt att jag har gbs i urinen så då är det bra att jag är inne redan och får antibiotikan som jag och bebis behöver. Hon kände även därnere, huvet långt ner, tappen mjuk och öppen ett finger.

• Nilla6
    Nlg skrev 2015-10-22 09:50:47 följande:

Hej hörni igen, igårkväll fick jag täta sammandragningar ofta, alltså då magen spände sig och blev stenhård. Detta gjorde inte ont och pågick kanske 2-3 timmar innan jag somnade oxh nu vaknar jg upp och de ör på samma visa, jag har inte haft sammandragningar tidigare i grav förutom enstaka gånger. Kändes dumt och onödigt att ringa förlossning eftersom de knappt känns, men vad kan de bero på? Är det övning inför de som komma skall bara helt enkelt? Är så brydd de fortfarande sitter i så tätt

Om dom inte går över med alvedon samt är så regelbundna att du får ca 3 st var tionde minut så är det dags att kolla upp men gör dom inte ont är det bara livmodern som tränar sej, jag har haft förvärkar ett bra tag nu, då blir magen hård som sd men även ont i ryggen samt mensvärk. Jag får hela tiden, spelar ingen roll om jag vilar. När sd är regelbundna så påverkas tappen vilket är normalt i slutet av graviditeten. Men om du är orolig så ring och hör med fl.
  • Nilla6

Är oxå riktigt trött på detta nu, har ju vart öppen 1 cm, mjuk tapp och bebisen står nere vid spinaeknölarna sen över en vecka tillbaka, slemproppen har nu släppt fredag, lördag, onsdag, torsdag och idag. Har sd hela dagarna och ibland förvärkar som trycker på rejält nertill som jag måste andas igenom men det upphör efter ett tag. Gick in i vecka 37 idag och vill bara ha ut lilleman.

• Nilla6

Har vart på danderyds fl idag pga huvudvärk, illamående och skakig. Hade 3+ protein i urinen och lite högre bt så dom sa att det troligtvis är på väg att bli hf igen. Ska tillbaka till spec.mödra på tisdag för prover igen. Men är nu öppen 3 cm, en liten kant kvar av tappen bara så kanske kommer igång snart, har haft regelbundna sd hela em oxå.

• Nilla6
    lotie skrev 2015-11-01 21:19:35 följande:

Blev du hemskickad igen?

Hoppas det startar snart då så du slipper må dåligt. Vilken vecka?

Japp blev hemskickad, haft rejäla sd sen jag åkte därifrån samt vlodblandade flytningar efter undersökningen. Är idag i vecka 36+2 och har bf 26/11 om nån vill lägga till mej;)
  • Nilla6
    lotie skrev 2015-11-01 22:18:25 följande:

Vad hade du i blodtryck? Borde du inte fått stanna om du har 4 veckor kvar? De försöker inte stoppa med bricanyl?

Mig försökte de stoppa 37+4 med sonen men gick inte så blev akutsnitt.

Sägs ju att vid 37 fulla veckor är barnet färdig utvecklat. Så snart där iaf:)

Har inte så högt, ligger normalt och hade på inskrivningen 100/55 nu är jag uppe i 130/80 så för mej är det en rejäl höjning säger dom. Har fått kortison sprutor redan för lungorna, fick jag i vecka 32 ca samt 3 bricanyl sprutor. Dom stannar väl inte om det kommer igång då hon sa att han gärna får stanna till fredag iaf då jag är 37+0 men händer det nåt innan så lär dom inte göra nåt. Har gått från 1 cm öppen till 3 cm samt 2 cm tapp kvar till en liten kant bara på 1 vecka så lär nog hända nåt snart tror jag.
  • Nilla6

Den här jäkla slemproppen asså, den började släppa för ca 2 veckor sen och har sen dess släppt 9 ggr asså 9 dagar av 13 dagar. I söndags var jag på fl då jag mådde piss, läckte 3+ protein men bra bt. Dom gjorde en undersökning som nu visa på att jag var 3 cm öppen, en liten kant kvar av tappen samt juktande hinna. Direkt efter så började jag blöda som man kan efter en undersökning, sen gick det över till slemmigt brunt gegg. På måndan var det samma sak men fick då en mycke längre slemmask. Igår kom inget så trodde hela var ute men idag kom det 2 STORA, slemmiga, bruna långa klumpar som inte gick att misstas för nåt annat än slemproppen. Men hur mycke finns det av egentligen?! Haha, men visst betyder det att det händer mer med tappen när slemmis släpper? Känner bebis huvud borra sej mer ner oxå.

• Nilla6

Blev rejält blåst inatt, hade regelbundna värkar från 23.00 till 01.40. Sen tog det bara stopp, är såååå besviken,vaknade imorse och har haft sd med lite molvärk till och från sen dess. En massa blodigt slem kommer ut när jag vart på toa oxå, riktigt stora. Vart hos bm, bt okej, läcker protein 2+, sf mått 37. Bebis kom ut nuuuuuu.

• Nilla6

Jag låg inlagd på fl i vecka 32 ca 24 timmar pga regelbundna värkar, har haft det sen dess men dom avtar ju tyvärt hela tiden, sovit har jag inte gjort på nån månad mer än ett par timmar. Har öppnat mej till 4 cm nu under ca 3-4 VECKOR med värkar från hell. Har tagit sin tid men vet att nåt hänt iaf. Detta är ju andra barnet så det kan ju gå fort när det väl sätter igång, hela slemmisen har nog släppt nu iaf, höll på i ca 2 veckor men nu inget så. Är bokad för igångsättning på fredag om det inte sätter igång innan. Nervös men ska bli skönt att få det överstökat snart. Mår för dåligt just nu.

• Nilla6

Lilla Adam kom i fredags, den 13e;) blev igångsatt, tog 4.5 timmar, intensivt var det men gick bra, han kom ut med ansiktet upp så han är svullen över ögonen. Jag fick en rejäl bristning bakåt av det, 6 stygn som värker såååå mycke:*( han vägde 3560 gram och var 49 cm lång. Kom hem idag till storebror som är så stolt.

• Nilla6
    Anna Hbg skrev 2015-11-25 14:00:35 följande:

Grattis till alla nya bebisar!

Spännande att följa er som fortfarande väntar på era små mirakel :) Håller mina tummar för er!

Är det någon här som använder bröstpump?

Min mjölk räcker inte riktigt till för att mätta min son och jag funderar på att börja pumpa för att få igång produktionen.

Är det värt att lägga pengar på det och är manuell eller elektrisk bäst i så fall?

Jag använder en vanlig manuell bröstpump, ammar så mycke jag kan men Adam har haft kort tungband som vi var och klippte igår och då har han haft svårt att.få.tag om tutten. Använder amningsnapp för att underlätta.men han somnar nästan på.en gång vid tutten så jag pumpar för att kunna ge.extra emellanåt.
  • Nilla6

Hej hur går det för alla mammor och bebisar? Adam är nu 7 veckor gammal. Vägde i måndags 4845 gram och var hela 57.7cm lång. Han har gått upp 1.3 kg samt vuxit 8 cm sen födseln. Han hade kort tungband som gjorde att han inte kunde ammas ordentligt, det klipptes men då var han van vid bröstnapp samt ersättning. Så har i 6 veckors pumpat, ammat och gett ersättning. Vilket har vart tidskrävande, har ju en 7 åring hemma oxå som behöver tid. Nu har jag iaf senaste dagarna gjort eget amningste för att få mer mjölk då det sinar av bröstnapp. Funkar faktiskt lite, har fått lite mer mjölk samt att Adam nu har börjat tutta utan bröstnapp så mycket som det bara går. Vill ju amma helst så gör allt jag kan. Han blir fortfarande inte mätt på enbart amning för att han inte får riktigt tag på tutten än men vi kämpar på ett tag till.

• Nilla6

Adam blev 3 månader den 13e, han är lite över 14 veckor. Va på 3 månaders kollen förra veckan, han vägde då 6375 g och var heöa 62.3 cm lång, huvudmått 41 cm. Sprutorna gick bra, han grät såklart men gick över. Tyvärr blev han dålig av allt han fick i sig, lite feber, dålig i magen, käkade dåligt och skrek mycket. Nu har han åkt på ögoninflammation istället. Han sover bra på dagarna, rätt okej på natten, han har sovit i sin säng i ca 2 veckor och det går bra. På dagarna sover han ute i vagn. Jag ammar, pumpar och ger ersättning. Ingen mens än så länge men den kommer nog snart.

• Nilla6

Hur går det för alla härinne? Tråden sina längs vägen. Adam är nu ca 8.5 månader, på 8 månaderskontrollen vägde han 8390 gram och var 71.5 cm lång. Han äter gröt till frukost och innan läggdags, vår mat till lunch och middag(han avskyr burkmat), ersättning till mellis med yoghurt eller frukt. Han har inga tänder än så tugga funkar inte för honom, han kan sitta utan stöd, dra sej upp mot saker men kryper inte än, han ålar fort iaf;) haha. Han kan vinka och ger en saker när man säger tack tack. En glad, busig och redan lite trotsig bebis men så underbar. Sover dock oroligt på nätterna när han tappat nappen, trött mamma, inte sovit en natt sen jan 15. Men men, så värt det haha

• Nilla6
    Citrona skrev 2016-07-26 01:05:08 följande:

Vad kul att höra om din lille sötnos ;)

Håller med-hela tråden är så passiv, vore kul att höra mer om hur det går.

Min lille kille är 8 månader nu ...eller lille och lille...han väger 10,5kg nu till sina 75 cm. Han har 4 helt utväxta tänder i underkäken men ännu så länge inga andra. Han sitter halv-ok och försöker krypa men det går sådär. Oxo orolig på nätterna med tappande av napp titt som tätt.

Han älskar all mat och äter allt i sin väg. Han håller på att lära sig vinka just nu ;)

Oftast glad och nöjd.

Hehe stor kille;) mysigt, hoppas på tänder här snart, Adam suger på underkäken så kanske är på väg. Storebror fick tänder när han ca 11 månader så kan ju dröja ett tag till. Planerar ni nå fler?
  • Nilla6
    Mikaela90 skrev 2016-07-26 12:10:44 följande:

Min son blir 8 månader nu den 28 72 lång och 10,2 kg just nu. Två gaddar i underkäken har ploppat upp. Han är ett riktigt charmtroll som flörtar med alla!

Väntar ett litet knyte till. Är i vecka 5+2 idag

Grattis till bebis;)
  • Nilla6

Hej hur går det? Adam är snart 1 år(13e nov) ca 76 cm lång och vikten är väl runt 9.8 kg, han kryper, står mot saker och går när han håller i sej. Dålig på att tugga med sina 2 små fjuttiga tandbitar därnere så äter mest mosat än. Fick veta idag att jag tydligen är gravid igen fast vi inte ska kunna få på naturlig väg, Adam är ju ivf, äldsta sonen är 8 år och kom till naturligt men sambon har en ärftlig njursjukd som påverkar spermierna. Beräknad i juni då vi skulle gifta oss så det blir ju uppskjutet nu då mem det gör inget.

Svar på tråden Novemberbebisar 2015